Hej!

Någon som vet om det här är eternit?

Vet att det ser ut som de men tycker att plattan ser så ny ut och ljus i färgen.
Det ska finnas vissa ersättnings material till eternit kan det här vara det?

Hittade två sådana plattor ställda mot en vägg i källaren i mitt nyinköpta hus.

• Närbild på en ljusfiberplatta med möjlig likhet till eternit, mot en betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cleanmind skrev:
Hej!

Någon som vet om det här är eternit?

Vet att det ser ut som de men tycker att plattan ser så ny ut och ljus i färgen.
Det ska finnas vissa ersättnings material till eternit kan det här vara det?

Hittade två sådana plattor ställda mot en vägg i källaren i mitt nyinköpta hus.

• Skadad kant på ett vitt isolerande byggmaterial mot en betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog ingen som kan säga med 100% säkerhet men nog är det högst troligt att det är eternit.

Oavsett om det är det eller inte så är det bara att spraya den med vatten, stoppa dem i en plastpåse och lämna på återvinningscentralen. Vattensprayningen är för att den inte ska lämna damm i onödan.

Att transportera två plattor till tippen är ofarligt, det är bearbetning som ger dammnivåer som kan vara riskabla.

Kontakta personalen när du kommer dit, så tar de hand om det.

Tack för svar!

Har lämnat de på tippen.
Nu återstår att våttorka utrymmet där de stod.

Har köpt en halvmask med P3 filter eftersom att jag inte vet om det finns asbestdamm där.

Tagga ner lite... det är verkligen en bra inställning att ha respekt för asbest men utrymmet är ingen dödsfälla för att det har stått två plattor mot väggen där. Som ovan nämnts är det en annan sak om man börjar såga i grejorna så att dammet flyger som ett yrväder. Att lugnt och sansat forsla bort två plattor förknippar jag med ungefär lika stora risker som att sitta framför skärmen och knåpa ihop detta inlägg.

• Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Ja ibland är det nästan hysteri med eternit. Du kan köpa eternit på byggmarknaden i dag varunamnet finns kvar men asbest är utbytt mot annan fiber.
I Limhamn i Malmö tog det 30-40 år med daglig exponering av asbest innan man dog. Isoleringsdamm och silikat (stendamm) är också farligt.

Ja, ni har nog rätt.

Det var mer att jag inte visste vad som varit i utrymmet innan.

Det är mest psykologiskt att jag inte vill behöva oro mig för något.

O
Varför oroar man sig för asbest men inte för att röka? Hysterin som finns kring asbest är brutal men det är många fler som dör av lungcancer orsakat av rökning....

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
… det är många fler som dör av lungcancer orsakat av rökning....
Det är väl därför som tobakspaket förses med varningstext …

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.