- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag funderar lite kring det här.
Cyklar runt på landet och inte sällan luktar det helt klart annat än blommor och avgaser.
Idag kom jag cyklande och då känner jag en stark lukt som jag närmast kan beskriva som lösningsmedel, snart ser jag en sprutglad bonde som besprutar åkern. Allt som allt tar det kanske 30 sekunder för mig attt passera, cyklade så långt ifrån eländet jagh kunde men.. det sprider ju sig i luften.
En artikel jag hittade talade om att 95% av allt gift landar annanstans än på åkern. https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei...ws_rd=ssl#q=pesticide+drift&spf=1496429374960
Har noll koll på vad som används, Eu tillåter det mesta att användas och för en som undviker att ta i plaster känns det sådär att behöva bli utsatt för ämnen som kan döda.
Lite snabba googlingar ger att https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate är flitigt använt nuförtiden. Det är ofarligt sägs det... Lika ofarligt som DDT var förr då eller...
Befann mig 3km därifrån i 1h och cyklade förbi och blev utsatt i max 1 min. Luktade starkt av gift.
På wikipedia står att cirka 1700mg/kg på huden är dödligt.
En snabb uträkning ger att 1700*50= 85000mg =85gram är dödligt.
Med tanke på att 95% hamnar annanstans så lär det väl räcka att man bara passerar för att bli utsatt för farliga mängder?
Tråkigt att man inte bara kan få vara.
Cyklar runt på landet och inte sällan luktar det helt klart annat än blommor och avgaser.
Idag kom jag cyklande och då känner jag en stark lukt som jag närmast kan beskriva som lösningsmedel, snart ser jag en sprutglad bonde som besprutar åkern. Allt som allt tar det kanske 30 sekunder för mig attt passera, cyklade så långt ifrån eländet jagh kunde men.. det sprider ju sig i luften.
En artikel jag hittade talade om att 95% av allt gift landar annanstans än på åkern. https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei...ws_rd=ssl#q=pesticide+drift&spf=1496429374960
Har noll koll på vad som används, Eu tillåter det mesta att användas och för en som undviker att ta i plaster känns det sådär att behöva bli utsatt för ämnen som kan döda.
Lite snabba googlingar ger att https://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate är flitigt använt nuförtiden. Det är ofarligt sägs det... Lika ofarligt som DDT var förr då eller...
Befann mig 3km därifrån i 1h och cyklade förbi och blev utsatt i max 1 min. Luktade starkt av gift.
På wikipedia står att cirka 1700mg/kg på huden är dödligt.
En snabb uträkning ger att 1700*50= 85000mg =85gram är dödligt.
Med tanke på att 95% hamnar annanstans så lär det väl räcka att man bara passerar för att bli utsatt för farliga mängder?
Tråkigt att man inte bara kan få vara.
Nej, det räcker inte att bara passera för att bli utsatt för farliga mängder. Då skulle ju bonden i traktorn tvärdö efter en liten stund - eller hur?
Jag tror inte heller att gifter är ofarliga, men med den befolkningsmängd vi är på jorden och hur vi äter så är vi tyvärr tvingade att välja mellan att låta folk dö av svält eller att maximera produktionen. Och då ingår bekämpningsmedel och genmodifiering.
Rent krasst är det faktiskt så illa att om alla skulle ha ekologiskt närproducerat från glada grisar och lyckliga kycklingar så skulle det uppstå en enorm matbrist.
Så en cykelfärd utan besprutande bonde för dig skulle innebära att andra dog.
Vilket väljer du?
Jag tror inte heller att gifter är ofarliga, men med den befolkningsmängd vi är på jorden och hur vi äter så är vi tyvärr tvingade att välja mellan att låta folk dö av svält eller att maximera produktionen. Och då ingår bekämpningsmedel och genmodifiering.
Rent krasst är det faktiskt så illa att om alla skulle ha ekologiskt närproducerat från glada grisar och lyckliga kycklingar så skulle det uppstå en enorm matbrist.
Vilket väljer du?
Om människor var allmänt mer insatta och vakna skulle vi inte behövt köttproduktion.mexitegel skrev:
Nej, det räcker inte att bara passera för att bli utsatt för farliga mängder. Då skulle ju bonden i traktorn tvärdö efter en liten stund - eller hur?
Vilket väljer du?
Men mängderna jag blev utsatt för, hur farligt är det?
Förgiftning av ämnet ska ge illamående, diareer och annat trevligt.
Även om jag inte får direkt förgiftning påvekas långsiktiga risken för cancer o.s.v.?
Avser inte att vara ironisk utan mera fundersam, är inte risken större att du ska skadas i trafiken eller dödas på din cykeltur än att du skulle drabbas av cancer i framtiden av det som du uppfattar att du utsattes för och skulle kunna ge framtida cancer?E ElinaSvensson skrev:
Om vi sedan behöver köttproduktion är en helt annan fråga.
Åker aldrig bil eller buss så vet inte.A AndersS skrev:Avser inte att vara ironisk utan mera fundersam, är inte risken större att du ska skadas i trafiken eller dödas på din cykeltur än att du skulle drabbas av cancer i framtiden av det som du uppfattar att du utsattes för och skulle kunna ge framtida cancer?
Om vi sedan behöver köttproduktion är en helt annan fråga.
Två fel gör inte ett rätt hursomhelst så den diskussionen kan vi lämna därhän
Var glad att du inte cyklade förbi bonden för 30år sedan!! Då var gifterna mycket starkare och farligare nu är det mer miljövänliga gifter (om man nu kan uttrycka sig så)
Ang. köttproduktionen.. Den spelar ju ingen roll då bonden ändå måste odla växter så att du har något att äta , för grödorna kommer ju inte till affären av sig själva.
Ang. köttproduktionen.. Den spelar ju ingen roll då bonden ändå måste odla växter så att du har något att äta , för grödorna kommer ju inte till affären av sig själva.
Bästa svaret
Du borde titta på National Geographics Before the Flood, eller Kip Andersens Cowspiracy. Det finns enkla sätt att klara försörjning. Det finns runt 1.5 miljarder kor som äter runt 20 gånger mer spannmål än vad en människa behöver för för att få i sig samma mängd näring som köttet ger. Dvs det går åt 4-5 gånger mer mat för att mata kor för att sen äta dem... Nu med vattenbrist i stora delar av världen är det väl högst relevant att fundera på detta.mexitegel skrev:
EDIT: 20 gånger mer ska det vara
Människor är okunniga.Micke64 skrev:Du borde titta på National Geographics Before the Flood, eller Kip Andersens Cowspiracy. Det finns enkla sätt att klara försörjning. Det finns runt 1.5 miljarder kor som äter runt 10 gånger mer spannmål än vad en människa behöver för för att få i sig samma mängd näring som köttet ger. Dvs det går åt 4-5 gånger mer mat för att mata kor för att sen äta dem... Nu med vattenbrist i stora delar av världen är det väl högst relevant att fundera på detta.
När det gäller att gifterna idag är mindre farliga än förr. DDT var ju så ofarligt att människor drack det för att visa på dess ofarlighet.
Idag vet vi lite mer...