11 039 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Få bort kattpiss
Hej vänner!
Har planer på att köpa hus som jag ska kika på i veckan och har enligt ryktesväg fått höra att det luktar rätt mycket i det huset. Ägaren som har huset hade väldiiiiiiiigt många katter för några år sedan, man kan säga att det var en kvinna med passion för katter som bodde i huset. Hon har dock inte haft några dom senaste två-tre åren.
Självklart kommer man ju få en uppfattning om själva doften då man stiger in i huset och känna mer doft i vissa rum jämntemot andra. Men om vi leker med tanken att det är piss i alla rum och kanske legat väldigt länge, då kanske inte ättika eller malet kaffe är en lösning ( läste dom tipsen i en annan tråd) , vad är man tvungen att göra då ? går det att lösa utan att riva upp i princip hela kåken ?
Hoppas infon är tillräcklig för att kunna besvara min fråga
MVH
Har planer på att köpa hus som jag ska kika på i veckan och har enligt ryktesväg fått höra att det luktar rätt mycket i det huset. Ägaren som har huset hade väldiiiiiiiigt många katter för några år sedan, man kan säga att det var en kvinna med passion för katter som bodde i huset. Hon har dock inte haft några dom senaste två-tre åren.
Självklart kommer man ju få en uppfattning om själva doften då man stiger in i huset och känna mer doft i vissa rum jämntemot andra. Men om vi leker med tanken att det är piss i alla rum och kanske legat väldigt länge, då kanske inte ättika eller malet kaffe är en lösning ( läste dom tipsen i en annan tråd) , vad är man tvungen att göra då ? går det att lösa utan att riva upp i princip hela kåken ?
Hoppas infon är tillräcklig för att kunna besvara min fråga
MVH
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
https://airozon.se/ozongenerator/ax...eCtam4eHDLj76uEYPDJbz76Q9hJTcfz-cEaAm968P8HAQ
Som ett exempel. Finns nog många andra säljare/leverantörer.
Som ett exempel. Finns nog många andra säljare/leverantörer.
Funkar alldeles utmärkt även med klorbaserade rengöringsmedel utspädda med vatten i en sprayflaska.
Sedan beror det naturligtvis även på golv och väggbeklädnad, finns det t.ex plastmattor så har de kanske skyddat golvet under och går ju lätt att byta. Papperstapeter är lite värre, de suger ofta åt sig och kan ibland lukta lång tid efter en kattmarkering.
Sedan är vi olika, vissa känner lukter bättre än andra och vi reagerar olika på dofter och lukt.
Sedan beror det naturligtvis även på golv och väggbeklädnad, finns det t.ex plastmattor så har de kanske skyddat golvet under och går ju lätt att byta. Papperstapeter är lite värre, de suger ofta åt sig och kan ibland lukta lång tid efter en kattmarkering.
Sedan är vi olika, vissa känner lukter bättre än andra och vi reagerar olika på dofter och lukt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo, jag menade mera att tänka på att inte lita på sitt luktsinne i det avseendet, tex är det ju många som bor i mögelhus utan att veta om det (om ingen gäst talar om det, eller någon säger att dina kläder luktar mögel på jobbet typ)lillen1 skrev:
Visade sig vara precis som jag trodde, en rejäl urindoft i huset...
Spånskivor på väggarna och lite blandat golv (parkett, plastmatta, klinker).
Känns ju som att spånskivorna suger in kattpisset och bör bytas men hur skulle doften stå sig ifall man gipsade direkt på spånskivan? Iförsig kanske gipset blir fuktigt..
Golven är lite blandat, parkett, klinker och plastmatta. Parkettgolvet är antagligen bara att riva ut antar jag men de andra materialen?
Kan det vara så illa att även tex isoleringen mellan bottenplan och övreplan måste bytas? Och isoleringen i väggarna?
Spånskivor på väggarna och lite blandat golv (parkett, plastmatta, klinker).
Känns ju som att spånskivorna suger in kattpisset och bör bytas men hur skulle doften stå sig ifall man gipsade direkt på spånskivan? Iförsig kanske gipset blir fuktigt..
Golven är lite blandat, parkett, klinker och plastmatta. Parkettgolvet är antagligen bara att riva ut antar jag men de andra materialen?
Kan det vara så illa att även tex isoleringen mellan bottenplan och övreplan måste bytas? Och isoleringen i väggarna?
Inte 17 har katterna pissat på väggarna. Nog för att de kan klättra, men det finns gränser.
Tror inte heller att ett parkettgolv sugit åt sig, ifall det är ordentligt lackat. Lacka om hellre än att riva ut.
Om någon vätska lyckats tränga in i klinkret är det förmodligen snarare fråga om frätande rymdmonsterblod som i "Alien"-filmerna... Nog för att katter är hemska, men riktigt såna grunkor kommer sällan ut ur urinblåsan på dem.
Plastmatta, däremot, är Beelsebubs motorväg, och skall uppspåras, bekrigas och nedkämpas varhelst den sticker upp sitt motbjudande tryne.
Tror inte heller att ett parkettgolv sugit åt sig, ifall det är ordentligt lackat. Lacka om hellre än att riva ut.
Om någon vätska lyckats tränga in i klinkret är det förmodligen snarare fråga om frätande rymdmonsterblod som i "Alien"-filmerna... Nog för att katter är hemska, men riktigt såna grunkor kommer sällan ut ur urinblåsan på dem.
Plastmatta, däremot, är Beelsebubs motorväg, och skall uppspåras, bekrigas och nedkämpas varhelst den sticker upp sitt motbjudande tryne.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Använd spärrfärg innan du ska sätta gips.
Köpte ett hus som de rökt kraftigt i sen början av 60 talet.
Målade allt med spärrfärg för nikotin.
Sen på med vit färg.
Känns inget efter det.
Nu renoverar jag ett rum i taget i min takt
Köpte ett hus som de rökt kraftigt i sen början av 60 talet.
Målade allt med spärrfärg för nikotin.
Sen på med vit färg.
Känns inget efter det.
Nu renoverar jag ett rum i taget i min takt
Jo, de pissar på väggarna, om det förekommit okastrerade hanar eller dominanta okastrerade honor, och ja, det är rejält frätande. Och klinker kan vara riktigt lurigt, särskilt fogarna som ju är mycket sugande.ricebridge skrev:
Som TS är inne på bör angripna spånskivor bytas, troligen golv med synliga angrepp också. Alla golvlister bör tas bort, så att man får kolla bakom dem, inte alls ovanligt att det urinmarkeras i hörn, varvid urinet rinner in bakom listen och eventuellt in i golv, isolering och vägg den vägen.
Spärrfärg funkar också bra på väggytor som känns onödiga att byta, efter att man som sagt inspekterat bakom golvlisten.
BlääääääähhhhAnna_H skrev:Jo, de pissar på väggarna, om det förekommit okastrerade hanar eller dominanta okastrerade honor, och ja, det är rejält frätande. Och klinker kan vara riktigt lurigt, särskilt fogarna som ju är mycket sugande.
Som TS är inne på bör angripna spånskivor bytas, troligen golv med synliga angrepp också. Alla golvlister bör tas bort, så att man får kolla bakom dem, inte alls ovanligt att det urinmarkeras i hörn, varvid urinet rinner in bakom listen och eventuellt in i golv, isolering och vägg den vägen.
Klicka här för att svara