2 368 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Eternit och grästrimning
Hej!
Konstigt ämne måhända. Men jag började tänka på det här med att köra grästrimmer runt fasaden på eternithus. Inte sällan kommer man ju åt annat än gräset när man trimmar, kantstenar, fasad osv.
Bör man undvika att köra trimmer kring eternitfasader o andra konstruktioner med eternit med hänsyn till att undvika att piska på eterniten och skapa damm?
Konstigt ämne måhända. Men jag började tänka på det här med att köra grästrimmer runt fasaden på eternithus. Inte sällan kommer man ju åt annat än gräset när man trimmar, kantstenar, fasad osv.
Bör man undvika att köra trimmer kring eternitfasader o andra konstruktioner med eternit med hänsyn till att undvika att piska på eterniten och skapa damm?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag vill inte dissa TS på något sätt, alldeles säkert en hedervärd och reko människa, men det får väl ändå vara nån måtta på denna asbestfobi?
Ingen fara asgarvad, jag vet att jag är nojjig. Noterat. Men om någon har goda argument till varför det inte skulle vara farligt så vore jag glad 
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Förr i världen hade tunnelbanetågen i Stockholm bromsbackar med asbest i och varenda gång tågen stannade vid stationer virvlade det upp bromsdamm.
Ändå har inte cancerforskarna hittat spår i statistiken som visar på att stockholmare som pendlade med tunnelbanan under 50- 60- och 70-talen orsakat några toppar i statistiken.
Trimmerns trådar som till äventyrs slår bort lite eternitfragment finns ju minst en och en halv meter från användarens andningsvägar och de asbestfibrer som frigörs blåser bort över nejderna innan de hinner göra någon skada.
Ändå har inte cancerforskarna hittat spår i statistiken som visar på att stockholmare som pendlade med tunnelbanan under 50- 60- och 70-talen orsakat några toppar i statistiken.
Trimmerns trådar som till äventyrs slår bort lite eternitfragment finns ju minst en och en halv meter från användarens andningsvägar och de asbestfibrer som frigörs blåser bort över nejderna innan de hinner göra någon skada.
Å andra sidan eftersom asbest problemen oftast brukar vara vid husen. Och rabatter kring husen är ett mycket större problem en om man kör med trimmern emot. Så föreslår jag att man helt enkelt lägger grus närmast Problemet är löst
Sedan tror jag inte att faran är speciellt stor... Du kanske inte ska köra slyröjaren med rejält sågblad....
Eller står du hela dagarna med grästrimmern runt eternitfasaden? Helst på samma ställe...
Oron för asbest är viktig men den är oftast överdriven Du är dessutom utomhus...
Sedan tror jag inte att faran är speciellt stor... Du kanske inte ska köra slyröjaren med rejält sågblad....
Oron för asbest är viktig men den är oftast överdriven Du är dessutom utomhus...
Hmm nä jag kör ju bara trimmer med plasttråd. Det är ju rimligen så att det inte är någon fara, men det luriga med asbest är ju just att det inte syns eller känns.
Klicka här för att svara