Fritidshus
prototypen: Det är ju alltid en risk att panelen torkar och krymper och blottar lite trävirke. Jag målar alltid före montering, ger ju en bättre arbetsställning på köpet dessutom. Protte
Bybernie: I förhandsbeskedet står det bara att det rör "enbostadshus med komplementsbyggnad", dvs inte specat antal kvadratmeter. Det finns inget vatten och avlopp, det måste alltså grävas (brunn och enskilt). Är det smartast att ta in hjälp för att fixa det separat så det är klart när bygget ska påbörjas? I övrigt tänker jag att man behöver göra en geoteknisk undersökning. Låter som
Anders Johansson2681: [citat] Tack Birgit! Så får det bli jag ritar i Ikeas planeringsverktyg.
Kullön: [citat] Hej tack för ditt svar men jag skall välja brädor ej trall. Men då vet jag din erfarenhet Av biltema bl.a. jag kommer förmodligen att välja gop. Woodlon. Dyrt men deras brädor passar bäst i måtten.
maria01: [citat] sätta in en värmepump men oftast inte mer en det en villa är ju byggd för året runt var ju inga ruckel jag länkar till eller ? inbrott minskar ju i ett villaområde
klaskarlsson: Jag har liknande förutsättningar på stugan som vi köpte i höstas. Den har tillägsisolerats underifrån med stenull + masonit. Tyvärr har masoniten över åren börjat hänge ned, fått kontakt med marken och delvis murknat/möglat. Det är också ett par plintar under altanen som står snett. Planen är att krypa (det är mellan ca 70cm - 20 cm under huset) och riva bort gammal isolering +
Lilllen: Jag har använt en sådan här för att ansluta diskmaskin till blandare: [bild] Hört att packningarna inte egentligen gillar de snabba av och påsättningarna från en maskin, men inte haft något problem. Dusch har jag både anslutit slang direkt till ovan, men också en duschkabin/ blandare. Alltså blandare efter blandare. Jag har då ställt duschblandaren på varmt, och anslutit
throne: Hej Om någon köpt detta hus skulle jag vilja veta mer om byggkvalitet, leverans, process och ritningar?! https://husverket.se/hus/fritidshus/klassisk-loft-50-1/ Mvh Rami
Baconman: Stugan ligger i en sluttning och utbyggnaden är i övre delen så grunden är under marknivå där. Den som gjorde utbyggnaden grävde inte ut tillräckligt runtomkring och sedan har det runnit ner jord och sten som har kommit i kontakt med bärlinan (och panelen). Vi har grävt ut mer så att det är fritt. Tanken är att gräva ut tillräckligt så det inte finns nån risk för mer kontakt
Norrtull: Finns väl program från både usa och Kanada där dom bygger hela fritidshus i träd, ofta bygger dom mellan 3-5st. Tror om man ska bygga stort krävs nog lite kunskap och udda lösningar. Sen måste man ha rejäla träd, sånt som verkligen är välmående.
Nordsjö: [citat] Ja den frågan skulle vi nog alla få svar på... Hur gick det egentligen med plintgrunden?
ljs-s: Jag ska snart bygga en liten 40 kvm stuga, där tänkte jag använda en vanlig badrumsfläkt som drar ur luften och vanliga friskluftsventiler som tar in luft. Du kan räkna ut ditt behov av luftutbyte med hjälp av boverkets riktlinjer: https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/ [citat] Min uträkning ser ut så här: 0.35 liter per
Jonatan79: Om det sitter en luftspalt ovanför skivorna mot yttertaket kan ni lägga dit isolering och bygga för. Hur mycket utrymme finns från skivan till nederkant på takstolarna ?
anis16: [citat] Beror lite på var du har pumpen. Vi har den under diskbänken då det är vägg i vägg med var badrummet är så det mullrar till några sekunder vid varje spolning men man kan ju ha pumpen nån helt annan stans också och då blir det bara suset när toaletten spolas. I badrummet så låter spolningen precis som på flyget eller på ett tåg, dvs 2-3 sekunder så är stolen tömnd och
ljs-s: [citat] Hittills tycker jag att de har varit bra att göra med. Rätt snabba på att svara och tillmötesgående. Instruktionen är rätt bra och hyffsat detaljerad. Värt att tänka på när man jämför är att deras väggblock till fritidshus inte kommer helt färdig monterade, panelen är spikad och klar, sen är bitarna till "ramen" färdigsågade så man skruvar ihop väggblocket själv så
Boan: [citat] körde utan, det är helt tätt, och sen ligger det både stegdämpare och laminatgolv. resonerade så att i huset har vi INTE ångspärr i golvet, och det är då inte några problem där. så kör utan. men har i väggar och tak.
klaskarlsson: [citat] Jag byggde med CA-boden för 10-12 år sen. Jag tyckte det funkade bra. Bra monteringsanvisningar och allt ingick för montage. Det man kan behöva komplettera med är lite plåt osv
Bernieberg: [citat] Jag har också kört med en liknande lösning. Gjorde en mindre tillbyggnad med krypgrund och satte spontade XPS-skivor under bjälklaget som sen fylldes med cellulosa. Det var 3-4 år sedan och kryper man in ser det ut som nytt så långt.
pjapen: Du bör tänka över iden med överhäng. i en krypgrund ska man aldrig ha tryckimpregnerat, är krypgrunden rätt utförd kommer du klara fukten. Vi hade en frihängande balkong där satte vi stållaskar på sidorna av bjälkarna så vi kunde ha tryckimpregnerat i balkongen, den var dock bara 1,5 meter utanför huset. då hade vi papp där ändträ mötte varandra, har inte hört att det inte
Triumphen69: Hej, har du påbörjat med innertaket? Tittar på liknande hus och förstår meningen med åtgärden. Nyfiken på tillvägagångssätt och resultatet.
Självfixaren: Äldre enplans fritidshus och enkelt byggt på 55kvm, västkusten. Väggarna är 10cm tjocka med isolering, 2 glasfönster. Underhållsvärme 10 grader på vintern, 18-19 grader på sommarhalvåret. Med luftvärmepump och element lågt ställda, 4500kwh per år. Enbart element drog det dubbla, 9000kwh per år i vart fall…..!
Lillekitte: Hej! Jag har för mig att de bekräftade att försäkringen gäller precis lika mycket får våra uthyrningsgäster, som för oss, också gällande lösöre. Dvs att om gästerna har sönder TVn, så täcks det. Vill minnas att vi har någon slags "allrisk" försäkring som är extra omfattande, att det var därför. Men du har rätt, jag borde dubbelkolla det.
Möllans: [citat] Nej verkligen inte. Tanken är att ta ut el ur det uttaget och koppla in kyl/frys + ladda ev telefoner etc, helt separerat från resten av huset. Så får man manuellt dra ur kylen och koppla på "backup" uttaget istället om strömmen gått. Tänker inte koppla på befintlig installation. Ficklampor / lyktor och ljus har vi gott om. ;-)
klaskarlsson: Jag har byggt en skorsten gernom shingeltak tidigare, och har i den nya stugan en skorsten som läcker lite så jag har läst in mig på ämnet. Vid plåttak är det nog huv som gäller vad jag har läst mig till Vid enklare papptak så kan det funka med en stos, men den jag byggde för ett antal år sen så använde jag den huv som kom med modulskorstenen och satte den enligt instruktionerna så
Peter_Bromma: jag är ingen byggare, men det blir ganska omfattande arbete ser det ut som. bygga ut åt 2 håll, samt byta - bygga till alla bärande väggar. byta hela tak konstruktionen. vad har du för grund? hur är det med höjden inne, är den ok? värme är direkt el? beror väl på hur du har tänkt göra jobbet. löpande snickare, lägga ut allt eller göra det mesta själv. kanske inte vad du hade
Rubank666: Det är markeringen för var på planritningen snitt 1 är taget.
Pollystugan: Tack för ditt svar. Ja det blir nog en Hwam classic med spisplattor eftersom vi vill ha något att värma mat på ifall vi får långvariga strömavbrott i stugan. Finns inte så många modeller av braskaminer med spisplatta. Men jag tycker att täljsten är vackrare och ger jämnare och behagligare värme.