Hej!

Har ett fritidshus som jag funderar på att hyra ut. Tänkte veckovis på sommaren till turister, bara för att det vore bra om huset kunde stå för lite av sina kostnader. Har pratat med försäkringsbolaget som säger att jag måste tänka på att försäkringen inte gäller om hyresgästerna tar sönder eller stjäl något. Letat runt på nätet efter försäkringsbolag där man kan teckna en extra försäkring just för uthyrning, men det verkar ont om dem, har bara hittat ett (If). Hur gör ni andra som hyr ut? Finns det fler försäkringsbolag som har det tillägget?

Jag har just Länsförsäkringar för mitt attefallshus, som ibland hyrs ut. Och de har bekräftat att försäkringen gäller, även när vi hur ut. Vi har LF eftersom vi har dom på villan, så jag kollade aldrig runt, när de bekräftade att vi kunde försäkra där. Vill du inte ha LF, i så fall varför? Eller vill du bara ha fler alternativ att välja mellan?

T
Förmodar att du inte avser själva byggnaden och dess försäkring, utan dina prylar? Om hyresgästen har sönder din favoritfåtölj vs orsakar en brand som skadar byggnaden torde skilja i försäkringsmoment och kan tänkas hanteras olika via olika bolag, vissa täcker rubbet om man har allrisk/drulle även inkluderande lösöre, andra enbart byggnaden och fasta inventarier, eller? Dom som vet kan ju förtydliga då man ju har olika val hur mycket som ska innefattas när man tecknar försäkringen och man kanske ska skilja på lösöret här.

L Lillekitte skrev:
Jag har just Länsförsäkringar för mitt attefallshus, som ibland hyrs ut. Och de har bekräftat att försäkringen gäller, även när vi hur ut. Vi har LF eftersom vi har dom på villan, så jag kollade aldrig runt, när de bekräftade att vi kunde försäkra där. Vill du inte ha LF, i så fall varför? Eller vill du bara ha fler alternativ att välja mellan?
Hej!
Jag har huset försäkrat hos Länsförsäkringar som fritidshus. Det var när jag pratade med dem som de sa att jag var tvungen att tänka på att deras försäkring inte täcker om jag hyr ut det. Byggnaden är fortfarande försäkrad som vanligt vad det gäller vattenskador och liknande. Men om hyresgästen gör åverkan eller stjäl något gäller inte försäkringen eftersom de har fått nyckel till huset. Nu hoppas jag klart sånt inte ska hända men säker kan man ju inte vara. Har för mig att när jag tecknade försäkringen för fyra år sen fanns tillvalet om uthyrning men det var inte aktuellt då. Hade gärna fortsatt med Länsförsäkringar annars. Kanske du ska kolla upp din försäkring så du inte får en otrevlig överrakning om något skulle hända.

Hej!

Jag har för mig att de bekräftade att försäkringen gäller precis lika mycket får våra uthyrningsgäster, som för oss, också gällande lösöre. Dvs att om gästerna har sönder TVn, så täcks det. Vill minnas att vi har någon slags "allrisk" försäkring som är extra omfattande, att det var därför. Men du har rätt, jag borde dubbelkolla det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.