Hej vi har en sommarstuga med tillhörande gäststuga där vi installerat en
supersnålspolande WC från Wostman i varje stuga. Dom går till en sluten tank på 3kubik.
Problem.. Det blir fullt skrämmande fort med tanke på att lilla spolningen sällan räcker till
och det spolas igen för att få ner papper etc.
Vad bör man göra?
1. Gladeligen tömma tanken 3-5ggr / år
2. Byta ut en wc till förbränning eller vaakum.
3. Något annat kreativt förslag.
Det ligger vid vatten så reglerna är stränga.
supersnålspolande WC från Wostman i varje stuga. Dom går till en sluten tank på 3kubik.
Problem.. Det blir fullt skrämmande fort med tanke på att lilla spolningen sällan räcker till
och det spolas igen för att få ner papper etc.
Vad bör man göra?
1. Gladeligen tömma tanken 3-5ggr / år
2. Byta ut en wc till förbränning eller vaakum.
3. Något annat kreativt förslag.
Det ligger vid vatten så reglerna är stränga.
Att byta till två Cinderella går ju på c:a 90 000:-, det blir ju rätt många tömningar för den summan. Jag skulle nog uppfostra herr-gästerna att göra ettan i naturen om det är möjligt för att få ner vattenförbrukningen.
Dessutom blir det ju inte direkt billigt i drift med två Cinderella, el-förbrukningen på dem blir nog mer än tanktömningarna kostar. Det låter som om jag är kritisk till Cinderella men det är jag definitivt inte, har själv en och är helnöjd i ett hushåll på 2 vuxna och året runt boende.
Vi är 4 varav två tonåringar. Vi är säkert där 8-9 veckor totalt över året. Har även vänner etc på besök rätt ofta.A Avemo skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Pröva att inte spola ner toapapperet. Släng det i en hink med lock och ta hand om det på annat sätt. Det brukar bli rätt stora mängder. 3 m3 är en rätt stor volym i sammanhanget. Snålspolning brukar inte vara någon bra lösning. Det är bättre att spola rätt från början.
Pappret kommer inte att påverka volymen märkbart. Det krävs vacuumtoa för att få ner volymen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Läste på tillverkarens hemsida, en spolning gör av med mindre än 1 l för varje spolning. Om jag inte minns helt fel så är en normal wc idag 2/4l. Oavsett, 1l och 3kbm ger ~3000 spolningar. Även om man måste spola två gånger är man nere på 1500 spolningar innan tömning.
Är det plaströr hela vägen från wc till tank?
Jag skulle tro att det är inläckage någonstans...
Är det plaströr hela vägen från wc till tank?
Jag skulle tro att det är inläckage någonstans...
Med de förutsättningarna tycker jag att 3-5 tömningar per år låter mycket. Jag är ensam permanentboende och har en normal toalett. Ingen supersnålspolande variant. Därför tror jag att det kan vara värt att kolla upp om det läcker in regnvatten. Sådant kan hända.S Svim skrev: