11 700 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Fuktskadad plintgrund? Vad göra?
Sida 1 av 2
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Hej,
Vi har nyligen konstaterat en fuktskada (fuktkvot drygt 20 % med mögeltillväxt) på en plintgrund (blindbottenskivor), dessutom har några plintar trillat omkull. Vi är spekulanter på huset, läget är rätt, men frågan är nu om vi ska lägga benen på ryggen och springa? Eller finns det något man kan göra? Hur säkerställer man att inte hela huset är drabbat (dvs ovan blindbottenskivorna)? Vad kostar det att dränera (besiktningsmannen sa att det måste göras) och vad kostar det att åtgärda blindbottenskivor samt ev. ovanstående material? Måste man riva ut även innergolv?
Tacksam för alla tips!
Vi har nyligen konstaterat en fuktskada (fuktkvot drygt 20 % med mögeltillväxt) på en plintgrund (blindbottenskivor), dessutom har några plintar trillat omkull. Vi är spekulanter på huset, läget är rätt, men frågan är nu om vi ska lägga benen på ryggen och springa? Eller finns det något man kan göra? Hur säkerställer man att inte hela huset är drabbat (dvs ovan blindbottenskivorna)? Vad kostar det att dränera (besiktningsmannen sa att det måste göras) och vad kostar det att åtgärda blindbottenskivor samt ev. ovanstående material? Måste man riva ut även innergolv?
Tacksam för alla tips!
Känns som en avgörande fråga om fukten kommer underifrån eller ovanifrån. Om inte huset står i ett träsk så låter det orimligt att det ska vara så fuktigt.
Även om det är lågt så går det ju att gräva ut djupare och lägga i dräneringsslang. Det mesta går att lösa. I värsta fall får ni byta hela golvet men det är inte troligt.
Även om det är lågt så går det ju att gräva ut djupare och lägga i dräneringsslang. Det mesta går att lösa. I värsta fall får ni byta hela golvet men det är inte troligt.
skulle säga att hur mycket ni behöver göra beror på hur skadan är.
skall dränering ut i kommunalt avlopp?
hur lång sträcka behövs gräva för anslutning?
verkar det vara berg eller är jord runt huset?
går det få dit en grävare eller måste det handgrävas?
skall dränering ut i kommunalt avlopp?
hur lång sträcka behövs gräva för anslutning?
verkar det vara berg eller är jord runt huset?
går det få dit en grävare eller måste det handgrävas?
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Hej, nä det är under hela botten, men jorden som huset står på är väldigt blöt.. det är öppet på sidorna, dock ligger huset ganska lågt i förhållande till marken. Men även där det är högre är det så blött i bottnen.S johd01 skrev:
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Det finns bara enkelt avlopp i dagsläget - det kanske är lika bra att anlägga riktigt avlopp om man skulle ta sig an det här, men risken är att man slutat med en prislapp på flera hundratusen.. det är jord med sten i tror jag.K Klasklättermus skrev:
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Hej, dum fråga från mig kanske, men hur vet man om kan få dit en grävare? Marken runt omkring är platt, men det är lite smalt kring huset på ena sidan..K Klasklättermus skrev:
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Hej, tack, då förstår jag, nej den kommer fram till tomten relativt lätt. Bra fråga från dig för jag har sett att man pratat om detta i olika forum och jag har aldrig riktigt förstått vad man menarK Klasklättermus skrev:
man får även vara beredd på att tomten inte kommer se värst snygg ut.P maggan77 skrev:
en sak är säker. priset skall ner under begärt pris. då det är mycket jobb