11 700 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Fuktskadad plintgrund? Vad göra?
P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Misstänker det... gissar att säljarna inte kommer gå med på det så jag antar att det är dags att släppa taget även om det känns sorgligt.K Klasklättermus skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har liknande förutsättningar på stugan som vi köpte i höstas.
Den har tillägsisolerats underifrån med stenull + masonit. Tyvärr har masoniten över åren börjat hänge ned, fått kontakt med marken och delvis murknat/möglat.
Det är också ett par plintar under altanen som står snett.
Planen är att krypa (det är mellan ca 70cm - 20 cm under huset) och riva bort gammal isolering + masonit, och skruva upp XPS-skivor i stället. Altanen kommer jag ändå bygga om sinom tid, så då rätar jag upp plintarna där. Men annars hade jag lyft huset med en eller två 20tons domkrafter och rätat upp plintarna eller gjutit nya.
Det jobbigaste är om de snea plintarna sitter där det bara är 20 cm högt och mitt under huset (inte vid kanten). Då kan man behvöa palla upp huset och gräva sig in, för hand troligen...å andra sidan kanske det inte är kritiskt om de har varit snea länge och huset inte rör på sig mer och de flesta är raka, det är som sagt ofta lite fler än man egentligen behöver.
Den har tillägsisolerats underifrån med stenull + masonit. Tyvärr har masoniten över åren börjat hänge ned, fått kontakt med marken och delvis murknat/möglat.
Det är också ett par plintar under altanen som står snett.
Planen är att krypa (det är mellan ca 70cm - 20 cm under huset) och riva bort gammal isolering + masonit, och skruva upp XPS-skivor i stället. Altanen kommer jag ändå bygga om sinom tid, så då rätar jag upp plintarna där. Men annars hade jag lyft huset med en eller två 20tons domkrafter och rätat upp plintarna eller gjutit nya.
Det jobbigaste är om de snea plintarna sitter där det bara är 20 cm högt och mitt under huset (inte vid kanten). Då kan man behvöa palla upp huset och gräva sig in, för hand troligen...å andra sidan kanske det inte är kritiskt om de har varit snea länge och huset inte rör på sig mer och de flesta är raka, det är som sagt ofta lite fler än man egentligen behöver.
Klicka här för att svara