4 717 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Stuglukt från torpRGRUND
Har precis köpt en stuga från c.a 50 talet med torpargrund. Känns dock en ganska påtaglig doft sk stuglukt. Grunden är på sina ställen tät, dvs man ser inte in under. På andra ställen är det fritt under, men då kan avståndet från mark till husbotten variera. Man kommer inte in under, ej heller kan man se under hela.
Hur göra? Kan ju inte få in en avfuktare under huset. kan man ha en i köket? (Det är där doten känns) Ser en del byggmaerial kvar under som jag nog kan få ut. Luktar inte mögel men väl gammal stuga.
Hur göra? Kan ju inte få in en avfuktare under huset. kan man ha en i köket? (Det är där doten känns) Ser en del byggmaerial kvar under som jag nog kan få ut. Luktar inte mögel men väl gammal stuga.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
Byggmaterialet måste ut!Lukten kan komma från jorden om det är det på marken.Kan även vara förhöjd luftfuktighet i bjälklaget som avger lukt.Vad du ska göra beror på hur mycket du vill kosta på stugan.
Man kan ju börja med att riva ut det lösa byggmaterialet,undersöka och mäta fukthalten i bjälklaget och leta efter skador och röta.Har du jord så ska den grävas ur och ersättas med makadam och plastfolie ovanpå.
Lukten kan ju förvisso även komma från något annat ställe=fuktskada,undersök under diskbänken ex.
Man kan ju börja med att riva ut det lösa byggmaterialet,undersöka och mäta fukthalten i bjälklaget och leta efter skador och röta.Har du jord så ska den grävas ur och ersättas med makadam och plastfolie ovanpå.
Lukten kan ju förvisso även komma från något annat ställe=fuktskada,undersök under diskbänken ex.
man kommer inte in under huset så vi kan varken ta bort jord (vilket det mycket riktigt är) eller lägga på plastfolie. Byggmaterialet ska vi omedelbart ta bort. Men annars: ska vi köpa en avfuktare? Solarventi? Sockret blir klumpigt i köket, dvs tecken på förhöjd fukt).
Vill inte kosta på en massa då stugan ligger på arrenderad mark.
Vill inte kosta på en massa då stugan ligger på arrenderad mark.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden