Hej!

Sambon och jag letar efter ett fritidshus vi kan använda under alla årstider men jag undrar vad mäklare och säljare egentligen menar när man skriver "lämpligt för året runt-boende" eller "året runt-standard". De flesta stugor som vi hittat på nätet har kamin som komplement till elradiatorerna och i mitt tycke borde det ju innebära att de kan användas när som helst under året. Vissa har bara sommarvatten och det förstår jag vad det innebär.

Tänker jag fel när jag menar att de flesta hus borde kunna användas under alla årstider? Jag undrar eftersom jag är inte kan så mycket om fritidshus och är rädd att vi avgränsar vår sökning för mycket om vi väljer bort att som inte har "året runt-standard".

Mvh
Jesper

Jag kan inte direkt kalla mig expert om vad mäklare etc menar med året-runt boende. Jag tror iofs att det troligtvis betyder att det inte är isolerat och att det därmed blir lite högre uppvärmningskostnader. Och sen kan det nog också ha mer utrymme att göra, många sommarstugor har så små ytor att det kan bli lite klaustrofobiskt att klämma ihop sig där mer permanent, alla saker som ska få plats.

Men jag och min sambo har i varje fall en sommarstuga tillsammans sen december. Den är definitivt inte avsedd som annat än att vara just sommarstuga för nån isolering finns där inte och rummen är riktigt små, eller vad sägs om 4 rum och kök på knappt 50 kvadratmeter? Vi har i vilket fall varit där i stort sett varje helg sen vi tog över den och nog har vi klarat oss i vinterkylan. Med tofflor på inomhus, en lite tjockare tröja eller filt när man sitter och läser i soffan och lite varm choklad framför brasan så klarar man även fredagkvällen utan några större problem. Man ska bara komma ihåg att värma täckena framför brasan innan man går och lägger sig. Och resten av helgen räcker det med att behålla tofflorna på om man bara ser till att elda lite i kaminen när man är inomhus.

Nu bor vi i Skåne så vintrarna har inte alltför många dagar med många minusgrader och vi har alltid en underhållsvärme på ca 10 grader i stugan som ju naturligtvis kostar lite mer. Men det är inga gigantiska summor vi pratar om eftersom det är ett så minimalt hus. Vilket också gör att det går snabbt att värma upp. På nyår var vi t.o.m. tvungna att öppna altandörren i munisgraderna då kamin, långvarigt matlagande och många människor gjorde det olidligt varmt.

Så kontentan av mitt långa inlägg är att jag tror inte ni behöver begränsa er till "året-runt" standard om ni tänkt använda det just som ett fritidshus om än året runt. Men kolla på hur det specifika huset ser ut också och fråga mäklaren hur det används av nuvarande ägarna och vad de anser om att vara där på vintern etc.

Lycka till med letandet, jag kan garantera att ni inte kommer ångra er. Själv är det det bästa jag har gjort och nu när vi i stort sett pendlar till jobbet från stugan så känns det som om man har semester varje dag.

Jag tror ni måste titta mer individuellt än att bara begränsa av sökningen.

Det kan ju tex vara så att ngn tycker att huset har för lite isolering för att bo i det året runt - vilket ju inte hindra tillfälliga besök vintertid. Eller om det är en oisolerad timmerstomme som funkar utmärkt om man bara eldar i den, vilket ju också är ok en begränsad periond, men inte ngt man kanske vill göra varje dag under hela vintern...

Sommarvatten är också något som man i en del fall kanske kan göra mer permanent med en värmeledning eller omgrävning osv ...

/K

HochJ skrev:
Sambon och jag letar efter ett fritidshus vi kan använda under alla årstider men jag undrar vad mäklare och säljare egentligen menar när man skriver "lämpligt för året runt-boende" eller "året runt-standard".
Vad mäklare egentligen menar när de säger ...? De menar "köp det här huset så jag får mitt arvode".
Min erfarenhet: lita inte på något en mäklare säger. Kolla upp allt. Om något låter för bra för att vara sant är det inte sant.

I
Med åretruntboende menas vanlig villastandard. Dvs. huset är byggt och isolerat som en 'minivilla'. Det som skiljer mot en vanlig villa är att rumsytorna är mindre, köksinredningen mer begränsad, hygienutrymmet oftast pyttelitet, tvättstuga saknas helt lixom en del andra funktioner som finns i en villa (ex.vis förvaringsutrymmen).

Det finns inga handikappbestämmelser för fritidshus, men ska du sen bo där året om kan det vara bra att ha det i åtanke att huset ska kunna gå att anpassa till sådan hänsyn den dag du vill bygga ut och bosätta dig där för gott. Det höjer oxå andrahandsvärdet på kåken.

Ett mellanting är ett äldre fritidshus som i huvudsak bebos sommartid, men vid högtider (t.ex. jul och nyår) tas i anspråk för familjesammankomst. Då kan det duga med sämre isolering eftersom man bara vistas där några dagar och kan elda på ordentligt i öppen spis och direktverkande elradiatorer. Men tro inte att 2-glasfönster och 10 cm isolering i väggarna är lämpat för åretruntboende oavsett vatten året om eller ej. Det är mycket energislukande även om boendeytan är liten.

imported_Byggaren skrev:
Det finns inga handikappbestämmelser för fritidshus, men ska du sen bo där året om kan det vara bra att ha det i åtanke att huset ska kunna gå att anpassa till sådan hänsyn den dag du vill bygga ut och bosätta dig där för gott. Det höjer oxå andrahandsvärdet på kåken.
Det finns väll inga krav på att det måste handikappanpassas bara för att man flyttar in permanent? Klart man kan göra det om man vill, men jag skulle nog vänta tills den dag jag blev handikappad

I
Baalzamon skrev:
Det finns väll inga krav på att det måste handikappanpassas bara för att man flyttar in permanent? Klart man kan göra det om man vill, men jag skulle nog vänta tills den dag jag blev handikappad

Det finns ö.h.t inga utrymmes- eller handikappbestämmelser alls för fritidshus, antingen det är enkel sommarvistelse- eller åretruntboendestandard.

Men... det går inte att få en fritidshusenhet att bli taxerad som en permanenthusenhet så länge den enheten inte uppfyller kraven på permanentboende. Det krävs t.ex. minst 2,4 m i takhöjd och att inga rum är mindre än sju kvadrat, m.m.

Det vill givetvis husägaren gärna ha eftersom en permanentboendeenhet är bättre ur finansiell säkerhetssynpunkt mot bank och skattesynpunkt. Därför kan man lugnt säga att det kommer surt efter om man tror sig ha hittat en genväg för undgå hk-kraven.

Åtminstone har det varit så hittills, men om Alliansen har andra funderingar och tänker ändra på dessa regler oxå, är mig obekant.

Även jag tycker man ska titta, fråga och fundera själv, snarare än lita på en pratglad mäklare. Det som kan omöjliggöra permanent boende i en sommarstuga kan vara sommarvatten och dito avlopp .

I vår sommarstuga så är det så, det finns hygglig isolering i väggar golv och tak, vattnet är nergrävt till frostfritt djup, men avloppet ger oss en tuff match varje sommar, det blir stopp, vi rensar, det stoppar igen, vi sätter in mera rensluckor, det blir stopp igen, vi rensar i de nya rensluckorna etc. Så håller det på under hela sommarhalvåret, skulle det dessutom vara minusgrader när det blir stopp, då tror jag inte det är så lätt att rensa.

Men jag ser ljuset i tunneln, det planeras för kommunalt VA, inom fem år. Jiippii !!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.