-Hej
Jag har ett fritidshus byggt 1957. Krypgrund. I Gott skick frånsett vattnet inomhus. Huset ligger i Norrbottens inland.

Nu har det börjat "småpissa", ja, droppa sakta, "rostvatten" från roten till en övertrycksventil, och en av mina kamrater som är rörmokare tittade på den och kunde konstatera att gängorna i den är typ slut. Alltså inte i övertrycksventilen, eftersom den är ett halvår gammal, utan där den sitter. Kopplingar inomhus och alla rör ser ut att vara i gjutjärn de också. Samma gäller inkommande vattenledningar
Huvudavstängning av vatten sker i en brunn ute på gatan.

"Ring till kommunen och ta en diskussion om en ny servisledning till huset" sade min kamrat. "Å herre gud" tänkte jag lätt kallsvettig på pannan. Enligt honom går det inte att göra något bra om inkommande vattenledningar är sunkiga, vilket t.o.m jag begriper

Någon som gjort denna resa? Hur gör man? Skall man lägga ut hela jobbet på en rörfirma och betala det firman vill ha? Krävs tillstånd av något slag?
Skall man åtgärda avloppet samtidigt? Detta eftersom en annan kamrat sade mig "Du kan ge dig f*n på att avloppet kommer att börja jäklas ett halvår efter att du grävt igen efter ledningsbytet"?

Alla inlägg emottages tacksamt!

Jag bytte servis i våras, enbart för vatten dock. Detta pga att huset är i en sluttning och vattnet kommer uppifrån min gata och avloppet rinner till gatan nedanför.
Går både färskvatten och avlopp åt samma håll hade jag givetvis bytt bägge. Man ska dock veta att det är ett hyffsat projekt man ger sig in i.
Mitt jobb gick på ca 5000 enbart för grävarkillen, värd varenda krona.
Delarna gick på ca 2500 kr men då köpte jag själv och monterade själv medans grävaren pillade med annat i trädgården.

Om du byter även avlopp - kontrollera för guds skull så inte kommunen har för avsikt att dra fram dagvattenledning i ditt område om ett år eller två fram i tiden. Om de drar fram det är ALLA skyldiga att ansluta sig inom en tidsfrist. Dagvatten är regnvatten, till skillnad från avloppsvatten som är WC dusch tvätt osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.