Hej,

undrar om någon har efarenhet av inkoppling av VA i fritidshus. Finns i "tomtgräns", anslutningsavgift ca 65 000. Men för de pengarna får man ju bara ansluta sig...tillkommer gör allt arbete med att gräva från tomtgräns till hus samt rördragning....antar måste vara frostfritt djup, alltså minst en meter...Vad kan själva rörarbetet gå loss på? avlopp och vatten tillsammans, sträckan är ca 10 meter.

hälsningar

ulf
 
Det undrar jag också då jag ska få VA inkopplat snart.
Bor i Hemmestorp Fure.
 
2000-40000 kr :)

Beror ju på marken, längden på diket och djupet (1m är inte frostfritt längre norrut) - samt hur dyr grävare du hittar...

Avloppsrör, resp. plaströr för vatten är inte så fruktansvärt dyrt dock...

/K
 
Jag anslöt till kommunalt avlopp nyligen (vatten har jag via brunn men la vattenslang också för framtiden). För cirka 50-60 meter grävning i brant lutning, rör till båda husen,delar med grannen, och 2x32 mm PE-slang betalade vi cirka 26.000 plus moms. Större delen var arbetskostnad och kan dras av via ROT-avdraget. Material var bara ett par tusen.

Detta var i Höörtrakten.

/John
 
Hej,

tack för bra tips. Jag undrar även om det finns någon som har bra tips om hur man "tar upp" vattnet i huset. Det är ett fritidshus och jag undrar egentligen vart som är bäst. Förstår att servisledning bör ligga frostfritt men någonstans ska den ju åxå gå in i huset med sin "första" punkt. När ledningen kommer upp i huset är den naturligtvis frostfri endast om huset är det men var går den bäst "upp" ur marken? inne under huset om det är möjligt skulle jag ju gissa? Men det kan vara svårt.

hälsningar

Patrik
 
sepani skrev:
Hej,

tack för bra tips. Jag undrar även om det finns någon som har bra tips om hur man "tar upp" vattnet i huset. Det är ett fritidshus och jag undrar egentligen vart som är bäst. Förstår att servisledning bör ligga frostfritt men någonstans ska den ju åxå gå in i huset med sin "första" punkt. När ledningen kommer upp i huset är den naturligtvis frostfri endast om huset är det men var går den bäst "upp" ur marken? inne under huset om det är möjligt skulle jag ju gissa? Men det kan vara svårt.

hälsningar

Patrik
I mitt fall ligger avlopp och vattenledning "fritt" ca 3 m under huset (plintgrund)
Jag har isolerad ledningen och har en värmeslang under.

Det funkade bra förra vintern men nu i vinter så satte sig tjälen ordentligt, så nu har jag grävt ca 50-80 cm och isolera+sat ledningen där också - så skall det förhoppningsvis klara sig nästa vinter.

Ett annat alternativ är att bygga en isolerad "låda" där du drar upp VA

/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.