Försäkringar
carlssoni: Ni skall naturligtvis betala successivt som arbetet utförs, förslagsvis enligt en uppgjord betalningsplan. Kanske vid 3-4 tillfällen. Dock skall de sista 10 procenten inte betalas förrän entreprenaden godkänts vid slutbesiktning.
zankan: Gränsdragningsproblem är ingen höjdare...Alla skyller på alla och alla har fel...Detta är alltid ett prblem vid delade entreprenader eller inköpta sidoentreprenörer. Därför bygger man alltid på general eller total så slipper man den här typen av pajkastning....
carlssoni: Färdigställandeförsäkringen täcker kostnader in till 10 % av entreprenadsumman om entreprenören skulle komma på obestånd och inte kunna fullfölja byggnationen. Betalning får inte ha skett för mera än utfört arbete. Någon självrisk finns inte. Byggfelsförsäkringen täcker kostnader för skada till följd av väsentligt fel som framträder under 10 år från slutbesiktningen. Det
carlssoni: AndWig, den försäkring som Din snickare har är med största säkerhet en ansvarsförsäkring samt allriskförsäkring som täcker skador på egen och andrsa entreprenad till följd av fel som denne eventuellt begår. En sådan försäkring täcker följdskador men den täcker inte åtgärdandet av själva felet. Sådan försäkring skall en entreprenör ha enligt villkoren i ABS 05 och får
sandhall: [citat] Tolkar det som att goerana började bygga innan årsskiftet, och då var det andra regler som gällde.
carlssoni: Du skall ha byggfelsförsäkring för samtliga delar av byggnationen. Även för den del Du ev. gör själv, om inte byggnadsnänmden eller länsstyrelsen kan bevilja dispens för denna del. Någon här på forumet har enligt egen utsago fått sådan. Sedan skall det finnas färdigställandeförsäkring för de delar som Du inte gör själv. Dessa båda försäkringar finns t.ex. hos Gar-Bo och
Draven: [citat] Om han skulle göra det som granne och jag hänvisar det sen som firma ...hmm ,det vore inte så vänligt/logiskt eller hur. Men tack för svaret..
bmx: tack för svaret. när staten frågar så hävdar jag att det blir stampat jordgolv, oisolerat samt att enda värmekällan är stearinljus. Då kanske jag slipper och så får jag ju låga poäng på fastighetskatten också.
Findus: Vi ska precis börja bygga vårt lösvirkeshus (delad entreprenad) och pratade med ett försäkringsbolag angående hemförsäkring. När dom hörde vi skulle bygga försökte dom pracka på oss en "byggprojektförsäkring" för 5000:-. Har någon hört talas om "byggprojektförsäkring" och är den verkligen nödvändig? Som vi fattade det täcker den bara det som entreprenörernas egna
arny: Nej, det innebär inte att ni inte behöver färdigställandeskydd. Knasigt, men så är det. Trots att man inte betalar något i förskott, och alltså kan gå till en annan entreprenör med sina pengar om en entreprenör inte gör jobbet färdigt måste ett färdigställandeskydd på 10% av entreprenadbeloppet finnas (försäkring eller bankgaranti). Det är entreprenören som skall ordna
arny: Reglerna säger att byggfelsförsäkringen skall finnas innan man börjar. Detta är enkelt att fixa vid totalentreprenad. Vid delad entreprenad och speciellt om man tänker göra en del jobb själv så att byggtiden blir längre är de ofta svårt att ha kontrakt med alla entreprenörer klara vid byggstarten, och då går det inte att teckna byggfelsförsäkringen. Det är nog upp till
carlssoni: Som framgår av många tidigare inlägg här under rubriken Försäkringar skall det vid byggnationer av bostadshus som påbörjas fr.o.m. 2005-01-01 alltid finnas dels en färdigställandeförsäkring (om Du anlitar någon att bygga) och dels en byggfelsförsäkring (oavsett Du bygger själv eller anlitar någon). Detta med anledning av att Lagen om byggfelsförsäkring ändrats. Att lagen
hempularen: Det finns ytterligare en synpunkt man bör beakta. Om huset aldrig blir helt färdigt, dvs besiktningen flyttas framåt i tiden, så blir det svårare att få ut vite för förseningen efterssom man ju redan tagit huset i besittning. En tidigare kollega till mig flyttade in efter en inställd slutbesiktning, när huset besiktigades 18 MÅNADER för sent så fick dom 250 anmärkningar. Nu efter 3
carlssoni: Vad gäller rena byggfel på arbeten som Du själv utfört så täcker inte den byggfelsförsäkring som skall finnas (men som vissa på denna sajt angivit att de fått dispens från byggnadsnämnden för) kostnaden för skador till följd av sådana fel. Vad gäller en vanlig villaförsäkring så gör denna ingen skillnad på om Du själv eller någon annan utfört arbetet i fråga om kostnad
vatten: Vi har inte tecknat byggfelsförsäkring, vi skickade in en dispensansökan till byggnadsnämnden och fick den godkänd. Allt arbete gör vi själva förutom el och grävning.
vatten: Jag har skrivit i nån annan tråd om byggfelsförsäkring men kan gott upprepa det igen; vi skickade in en dispensansökan till byggnadsnämnden om att slippa betala, och det gick igenom! Egenbyggare har ju ingen användning för försäkringen så det är värt ett försök, mycket pengar kan sparas! Prova detta och lycka till!
carlssoni: Vad gäller de sedan årsskiftet lagstadgade färdigställande- och byggfelsförsäkringarna gäller följande: För de entreprenörer som Du anlitar skall det finnas en färdigställandeförsäkring eller en bankgaranti utställd av entreprenören. Denna försäkring/bankgaranti täcker delvis de merkostnader som kan uppstå om entreprenören inte kan fullfölja sitt arbete p.g.a. exempelvis
carlssoni: I normalfallet utser Gar-Bo besiktningsman och meddelar byggherren vem denne är redan omedelbart efter det att de utfärdat försäkringsbeviset för färdigställande- och byggfelsförsäkringen. Alltså normalt några månader före det slutbesiktning skall ske. När sedan entreprenören vet när bygget blir klart för slutbesiktning meddelar han besiktningsmannen detta så att denne kan kalla
carlssoni: Reglerna för byggnationer där bygganmälan inlämnats i år är: För byggnationen som helhet skall Du enligt lagen om byggfelsförsäkring m.m. ha en byggfelsförsäkring. Vad gäller försäkring av det egna det egna arbetet är det, som framgår av många inlägg på detta forum, åtskilliga diskussioner. Vad gäller de delar där Du anlitar entreprenörer skall det dessutom finnas en
andmey: Hej Jag har några frågor kring ett avtal som vi just sitter med rörande besiktning. Läget är sådant att vi köper ett ny producerat hus som vi inte har betsättt utan så att säga köps färdigt. Byggherren har alltså byggt huset och säljer det nu via mäklare. Frågan rör kring Fastighetens skick som vi har i avtals förslaget. "Sedan säljaren åtgärdat de besiktningsanmärkningar
carlssoni: Det är riktigt att det finns en gräns vid 10 bbl, men denna gäller endast vid om- och tillbyggnad. Är den beräknade kostnaden mindre än så kan byggnadsnämnden lämna dispens för kravet på byggfelsförsäkring. Detta gäller dock inte vid nybyggnation.
carlssoni: De försäkringar Du avser är nog färdigställandeförsäkring (som träder in om Din entreprenör inte kan fullfölja entreprenaden) och byggfelsförsäkring (som på vissa villkor täcker väsentliga fel som framträder inom 10 år från slutbesiktningen). Dessa försäkringar är numera obligatoriska. Byggherren och entreprenören kan komma överens om vem som skall bekosta dessa men det är
DragonLady: När man har totalentreprenad är det väl husfirman som har försäkrat sitt bygge.... I mitt fall, (köpte hussats + stomresning) ingick en villaförsäkring när man bygger som gäller ett år, men den täcker inte för lösöret när man flyttat in.
WES: Jag har inte kollat upp vad färdigställandeskyddet kostar om man tar det genom en försäkring. Jag kan dock tänka mig att den försäkringen är billigare eftersom den bara måste täcka 10% av produktionskostnaden. (Vi kommer att lösa den delen genom en bankgaranti från byggfirmans bank, och för det får byggarna, och i slutändan vi, betala 2 000 - 3 000 kr.) David, har du också
stenhus05: OK, slappt av mig att inte anv den utmärkta sökmotorn 8). Hittat svaret på min fråga...
sofia_k: Har ni inget lösöre så räcker väl villaförsäkringen som er entreprenör har tecknat. Dock så kan du ju ringa ditt försäkringbolag och berätta om situationen, när vi gjorde det så ställde de ut vår hemförsäkring på två adresser (och det var osså i ca 1mån) utan extra kostnad. :)
betula: En jurist kan också hjälpa till med kontraktskrivning.
carlssoni: För Din grundentreprenad måste det finnas dels färdigställandeskydd (försäkring eller bankgaranti) och dels byggfelsförsäkring. De flesta större företag som har försäkring för sitt egna åtagande i Gar-Bo brukar även inom ramen för sin försäkring ta med en sidoentreprenad, som grunden, om de kan godkänna entreprenören. De tar nämnligen ett visst regressansvar om det skulle