2 974 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Reda ut försäkringsbegreppen
Hejsan
Jag har lite svårt att reda ut begreppen gällande försäkringar.
Jag har tecknat en villaförsäkring via If, huset under bygnationstiden, ska lägga till för lösöre då vi flyttar in.
Sedan kommer jag att teckna en byggfelsförsäkring via någon av de fyra stora bolage.
n
Sen då vad ska jag mer göra? Det här med färdigställandeskydd. Ingår inte det separat för varje entreprenör man lejer. Är det inte i dagsläget lag på att de har färdigställande skydd. Antar att det är upp till mig att begära kopia på färdigställandeskydd från varje leverantör.
Räcker det...antar att man inte kan försäkra sig nog, men man vill ju inte dubbelförsäkra sig samtidigt som man inte vill missa nåt.
Jag har lite svårt att reda ut begreppen gällande försäkringar.
Jag har tecknat en villaförsäkring via If, huset under bygnationstiden, ska lägga till för lösöre då vi flyttar in.
Sedan kommer jag att teckna en byggfelsförsäkring via någon av de fyra stora bolage.
n
Sen då vad ska jag mer göra? Det här med färdigställandeskydd. Ingår inte det separat för varje entreprenör man lejer. Är det inte i dagsläget lag på att de har färdigställande skydd. Antar att det är upp till mig att begära kopia på färdigställandeskydd från varje leverantör.
Räcker det...antar att man inte kan försäkra sig nog, men man vill ju inte dubbelförsäkra sig samtidigt som man inte vill missa nåt.
Det vanligaste är att man från GAR-BO, Bostadsgaranti eller något av de andra bolagen köper både byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring. Det är byggherren som har ansvar för att även sådan finns. Färdigställandeförsäkringen kan dock ersättas av en bankgaranti från entreprenören under byggtiden på 10 % av entreprenadsumman. Att ställla ut en sådan garanti kostar en del. Olika beroende på entreprenörens ekonomiska stabiltet och bank.
Det smidigaste sättet är att ta försäkringen tillsammans med byggfelsförsäkringen och göra upp med entreprenören vem som skall stå för kostnaden.
För övrigt vad gäller försäkringar så skall Du kräva att entreprenören ha de försäkringar som krävs enligt ABS 05. Dessa avser skador på entreprenaden under byggtiden (kallas allriskförsäkring) och ansvarsförsäkring som täcker entreprenörens ansvar för ev skador han förosakar på annat än den egna entreprenaden. Finns det flera entreprenörer skall var och en ha dessa försäkring. Dessa försäkringar ingår normalt i den företagsförsäkring som en seriös företagare alltid har.
Det smidigaste sättet är att ta försäkringen tillsammans med byggfelsförsäkringen och göra upp med entreprenören vem som skall stå för kostnaden.
För övrigt vad gäller försäkringar så skall Du kräva att entreprenören ha de försäkringar som krävs enligt ABS 05. Dessa avser skador på entreprenaden under byggtiden (kallas allriskförsäkring) och ansvarsförsäkring som täcker entreprenörens ansvar för ev skador han förosakar på annat än den egna entreprenaden. Finns det flera entreprenörer skall var och en ha dessa försäkring. Dessa försäkringar ingår normalt i den företagsförsäkring som en seriös företagare alltid har.
Ok vi har skrivit ABS 05 avtal med alla entreprenörer. Vi kommer att "delbetala" alla entreprenörer och hålla inne endel till efter slutbesiktning av arbetet.
De som ska bygga huset: delas upp i fyra delar som betalas löpande under byggtiden med en sissta del då slutbesiktningen på arbetet är gjord. Alltså 25% betalas efter slutbesiktningen
De som ska göra elen: 10% av totalkostnaden betalas efter slutbesiktningen
De som gör VS: 50% av vid start och 50% efter slutbesiktning.
Grundeden: Där betalas 10% efter arbetet är klart.
Innebär detta att vi inte behöver någon färdigställandeförsäkring. Alla entreprenörer har ju fyllt i avtal att de har försäkringar enl ABS 05.
De som ska bygga huset: delas upp i fyra delar som betalas löpande under byggtiden med en sissta del då slutbesiktningen på arbetet är gjord. Alltså 25% betalas efter slutbesiktningen
De som ska göra elen: 10% av totalkostnaden betalas efter slutbesiktningen
De som gör VS: 50% av vid start och 50% efter slutbesiktning.
Grundeden: Där betalas 10% efter arbetet är klart.
Innebär detta att vi inte behöver någon färdigställandeförsäkring. Alla entreprenörer har ju fyllt i avtal att de har försäkringar enl ABS 05.
Nej, det innebär inte att ni inte behöver färdigställandeskydd. Knasigt, men så är det. Trots att man inte betalar något i förskott, och alltså kan gå till en annan entreprenör med sina pengar om en entreprenör inte gör jobbet färdigt måste ett färdigställandeskydd på 10% av entreprenadbeloppet finnas (försäkring eller bankgaranti). Det är entreprenören som skall ordna färdigställandeskyddet, men du är skyldig att kontrollera att det finns.
Klicka här för att svara