Jaha då har man flyttat in i ett nytt hus och tror att ens bekymmer håller på att försvinna.
Men så lätt ska det tydligen inte gå.
Hade slutbesiktning på leveransen förra veckan.
Det är så att vi har ett kontrakt på byggsatsen från en husleverantör och ett kontrakt med en entreprenör för att sätta upp det.
Slutbesiktningen på entreprenaden kommer också att ske inom kort.

Nu kommer min stilla undran, vem tecknar byggfelsförsäkringen och för vad gäller den?

Det är nämligen så att jag har fått ett försäkringsbrev från Garbo angående färdigställande- och byggfelsförsäkring. Men det står vidare att den gäller för husleverantören.
På besiktningen förra veckan blev kommun, KA, och besiktningsman lite konfunderade att byggfelsförsäkringen inte gällde entreprenaden.
Är det så att både husleverantören och entreprenören måste ha varsin försäkring?
Vi blev ställda för vem vill nu i så fall teckna en sådan försäkring för entreprenörens arbete. Kan det bli så att vi står utan skydd ifall något skulle inträffa?

Finns det någon som kan reda ut det här så hade jag varit tacksam.

Som jag ser det så har du dragit en vinstlott som inte behövt teckna någon byggfelsförsäkring för entreprenaden.

mvh
David

Färdigställande- och byggfelsförsäkring skall finnas för både husbyggsatsen och entreprenaddelen.
Din husleverantör tillhandahåller tydligen, vilket hör till vanligheten, försäkring för sitt åtagande.

Att försäkra entreprenaddelen i efterhand lär nog inte gå men jag delar Davids uppfattning att någon skada är inte skedd för det. Du har ju garanti från entreprenören i två år och för fel som framträder senare och inom tio år har entreprenören ett ansvar om felet är tillkommet genom vårdslöshet (om Du har avtal enligt ABS 95, har Du ABS 05 krävs inte vårdslöshet).

Byggfelsförsäkringen är faktiskt mycket begränsad och har en självrisk på ca 20 000 kronor. Så det skall vara ett stort fel om det skall löna sig att ta den i anspråk.

Ett förtydligande: Färdigställandeförsäkring tillhandahålls av entreprenören/husleverantören medan byggfelsförsäkringen köps av beställaren.

mvh
David

Du skall ha byggfelsförsäkring för samtliga delar av byggnationen. Även för den del Du ev. gör själv, om inte byggnadsnänmden eller länsstyrelsen kan bevilja dispens för denna del. Någon här på forumet har enligt egen utsago fått sådan.
Sedan skall det finnas färdigställandeförsäkring för de delar som Du inte gör själv. Dessa båda försäkringar finns t.ex. hos Gar-Bo och Bostadsgaranti.

Detta är de lagstadgade försäkringarna som inte har något att göra med sak- och ansvarsförsäkring för byggnationen som sådan.
Vad gäller sådana försäkringar så skall varje entreprenör ha sin entreprenad försäkrad mot skador samt ha ansvarsförsäkring om de råkar göra något som skadar andra delar av bygget. Se kraven på entreprenörernas försäkringar i ABS 05 punkt 29.

Du själv bör ha en villabyggareförsäkring som täcker skador som det ev. inte finns någon annans försäkring som täcker. En sådan täcker också Ditt ansvar som byggherre. T.ex. om det uppstår skador på tredje mans egendom. Denna försäkring är i princip en vanlig villaförsäkring. Finns hos de vanliga sakförsäkringsbolagen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.