Försäkringar
Jarppan: [citat] Korumperat såklat..... Mvh Jari PS. nu är det dax att lägga i nästa växel denna gång mot ----REGERINGEN----.DS
volvo: [citat] Ofta brukar kommunen begära fler platskontroller av KA om huset byggs av någon som inte brukar bygga hus. Just av den anledningen att det kan vara svårt att göra egenkontroller om man inte vet hur saker skall göras "rätt".
galento: Hej,de kollade med försäkringsbolaget under veckan och det fanns ingen ersättning att få för detta. :-/
Lindgrenski: Han var här igår och det var ett snabbt besök. I köket kollade han bara vattenlåset och frågade om det hade läckt nånting. Och så kollade han tvättstugan/duschen och där var det bara en anmärkning att det saknades en fog på kaklet i duschen, inte så konstigt då vi inte är klara med det. Frågade om brandvarnare och brandsläckare, sen var det klart. Så det var detsamma som blankt
Hemmakatten: Förmånsordningen i alla försäkringar kan ändras. Normalt sett utfaller de flesta försäkringar först till efterlevande maka/make/registrerad partner, därefter till efterlevande barn osv. Detta brukar man mycket enkelt kunna ändra så att försäkringen utfaller till den man önskar, tex sambo. Det är alltså mycket viktigt att man kontrollerar detta noga om man inte är gifta.
carlssoni: Du skall skaffa en s.k. villabyggareförsäkring (i princip en vanlig villaförsäkring i vilken det finns ett moment som täcker skador, stöld m.m. som inträffar under byggtiden). Försäkringen skall också omfatta en byggherreförsäkring som är en ansvarsförsäkring som skyddar dig om du som byggherre blir ansvarig för skador på annans, ex.vis grannars, egendom vid sprängning o.dylikt.
volvo: [citat] Vi har Länsförsäkringars Villahemförsäkring. Det har vi haft i 15 år och trivts bra med det. Självfallet kollar vi av så de inte tar ut överpris genom att jämföra med andra, men för oss är detta fortfarande den mest attraktiva försäkringen.
arny: Priserna mellan försäkringsbolagen varierar väldigt mycket. Jag tror inte att det är omöjligt att du kan få ett bättre pris än det Mjöbäcksvillan har, men avtala inte bort försäkringen innan du vet att du får den billigare någon annanstans. Det klassiska rådet gäller även här: fråga alltid pris från flera leverantörer.
saturnus: men visst är det väl Boverket som administrerar frågor kring byggandet, och dit hör väl byggfelsförsäkringen. Men jag får se vad som händer. Myndigheten har en skylldighet att sända skrivelsen till rätt instans om den kommit fel. FL. Tycker det är viktigt att vi förser beslutfattarna med uppgifter, när något är fel. Som att betala en premie till ett privat försäkringsbolag, som
saturnus: instämmer med ovan inlägg, men tycker Du kan ringa bolaget där byggfelsförsäkringen finns. Fråga vilken hjälp du kan räkna med att få från dom, och om du skall hålla inne en del av beloppet för entrepenaden. Om inte huset ännu är klätt, går det väl att se under utegipsen om det finns något under syllen. Husfirmorna har instruktioner/byggbeskrivning om hur arbetet skall utföras.
abbe_: Undersökningsplikten kvarstår även om huset är nytt. Men visst, risken för är kanske mindre, och med GRABO och om garantin kan överlåtas så kanske man kan hoppa över den. I mitt fall, som liknade detta, så hittade min besiktningsman ett antal saker som inte GARBO besiktningen "upptäckt" ...... /Abbe
Donno: Hej Heal, Det är inte försäkring mot olyckor du skall kräva av entreprenören utan ansvarsförsäkring. En olycka är just en olycka dvs ingen kan lastas för det som inträffat men en ansvarsförsäkring täcker skador som entreprenören orsakar exempelvis genom vårdlöshet. Sen är det precis som carlssoni skriver att din hemförsäkring bör ta eventuella skador och att ditt
kalleanka70: ;D ;D Har aldrig förstått muthärvan, dels för att högsta chefen inte tar sitt ansvar men även för att det känns tramsigt!
drx: [citat] Kan bara hålla med, då jag spenderade 3 första månaderna i mitt hem bara med att lösa problem som föregående klåpare ställt till med. T.ex istället för att ta hem en elektriker för att lösa ett jordat uttag var det en förlängningskabel a 12 meter som skötte strömförsörjningen till diskmaskinen :o Kan ju tillägga att denna kabel blev riktigt varm............
hempularen: Så vitt jag vet så blir det alltid åldersavdrag för ytskikt, och saker som fönster, men det är ju ändå så att den största delen av ett bygge ersätts till 100% I praktiken så blir det alltid kostnader som inte ersätts, ex. så har jag en släkting som fick sitt hus återuppbyggt efter en brand för några år sedan, där ersatte inte försäkringen bygglovskostnader och inte heller
samba: Vill bara tillägga att banken kräver att du också har hemförsäkring på blivande villan innan du börjar bygga, det gjorde i alla fall vår bank(FSB). //samba
patrikz: Nu är det klart vad vi får i ersättning. Kakel och klinker bakas ihop med fuktspärr och ses som en enhet. Denna är ej funktionell i vårt fall och därför får vi inget. Rören får vi inget för pga att de är för gamla. Stommen byggs däremot upp igen med golvgips eller uppgjutet golv ersätts 100%, 1 gipsskiva till väggarna ersätts 100%, den andra gipsskivan ersätt inte alls (skall
carlssoni: Ja, der bör det göra. Skaffa kopia av entreprenörens försäkringsbevis och presentera detta och avtalet för banken. Men se till att ni har en egen försäkring den dagen då slutbesiktning sker och entreprenörens ansvar för byggnaden i skadehänseende upphör.
carlssoni: Eftersom lagen omfattar en- och tvåbostadshus och uttryckligen inte kompletteringsbyggnader behöver försäkringen inte omfatta vare sig grundplattan till garaget eller de delar som Du skall göra själv. Att dock ta med grundplattan (d.v.s. försäkra entreprenörens hela åtagande) torde dock innebära en mycket marginell premiehöjning på försäkringen. Eftersom ju grundläggningen är en
bobyggare: Fick detta svar från Gar-bo: Den kostar 24.000:- upp till en kostnad på 1 miljon därutöver kostar den 0,8 % på varje krona över miljonen dvs 8.000;./miljö
saturnus: Tack för tipset yonna, det har jag faktiskt inte tänk på. Man får alltid vara försiktig i sin kontakt med myndigheten /byggavd/ så att man inte försäger sig--när man vill vara klurig-.
hempularen: Jag är absolut ingen expert på att tolka sånt här. Men det låter ju inte som helt utan anmärkning. Har inte besiktningsmannen/firman hjälpt er att tolka uppgifterna? Jag tycker att ni skall fråga dom om vad dom tycker att det betyder, vilka åtgärder skulle dom rekomendera osv. En fråga i sammanganget är ju vad det var för sorts besiktning och åt vem? Om ni har anlitat
David: [citat] Det har iofs inte hindrat dem förut. ;) Visst kan man dra till med "majoriteten bestämmer"-argumentet som Konsulten gör, men jag anser att det är minst lika viktigt att minoritetens rörelsefrihet skyddas från majoritetens begränsningar. Men det är en filosofisk fråga som man kanske inte borde ta här. :) mvh David
carlssoni: Entreprenaden avseende det stomresta huset skall slutbesiktas. Dels för att få en kontroll att entreprenaden är utförd enligt kontraktet och med godkänd kvalitet samt dels för att det är vid godkänd slutbesiktning som entreprenaden avslutas och ansvaret för huset övergår från entreprenören till Dig. Besiktningen skall således ske när entreprenören är klar med sitt åtagande.
DerniZ: Man tackar för svaret :D I nuläget "förbereder" vi tomten inför ett kommande bygge - osäkert när vi kör igång bara... Vi har letet i ett år nu och ännu inte fastnat för något hus eller en representant vi känner att vi vågar lita på. Men skam den som ger sig 8)
Evka: Det stämmer att du behöver komplettera med en vanlig hemförsäkring för att få en fullständig försäkring. Vi behöll vår gamla hemförsäkring i ett annat bolag. När villaförsäkringen förföll tog vi in offert på villa och hem försäkring från If men det blev billigare att ta båda försäkringarna i vårt gamla bolag. //Eva
martinika: Dispens från byggfelförsäkringen... I vilka kommuner bor ni i? martinika ???
carlssoni: Den som är KA är ju "din man". Det är han som för Din räkning kollar bygget genom att sammanställa de kontrolldokument som entreprenören skall bekräfta och som byggnadsnämnden kräver enlig beslut vid samrådsmötet. När det är fråga om ett lösvirkeshus finns säkert också många andra detaljer som KA bör kolla. En besiktningsman skall vara opartisk, d.v.s. han får inte ha några
yonna: Jag har ialla fall försäkrat min tomt omutifallatt ngt händer. Det är svårt eftersom försäkringsbolagen inte vill försäkra obebyggd mark ... men TH fejkade in ett skjul på min tomt ;D och årskostnaden ligger på ett par hundra kronor. Vad jag sedan ska ha försäkringen till - vet jag faktiskt inte ;D ;D ;D
carlssoni: I ett sådant här fall bör färdigställandeförsäkringen gälla. Dock med reservation för vad det står i Dina försäkringsvillkor. Gar-Bo har nämligen ändrat dessa för ca ett årsedan. Numera gäller försäkringen för händelser som den Du beskriver. Färdigställandeförsäkringen har ingen självrisk. Kontakta Gar-Bo och anmäl det inträffade som en skada så får Du naturligtvis