volvo
volvo: [citat] En kommunal byggnadsinspektör värd namnet skall inte godkänna en KA som även producerar huset just av den anledning som du nämner. Man kan inte kontrollera sin egen produktionskontroll.
5 svar · 1,9k läst
saturnus
saturnus: Om jag förstår Dig rätt, så är det en husleverantör som säljer byggsatsen med stomresning, resten gör du själv och kompletterar med det material som inte ingår i ett stomrest hus. Man brukar tala om att huset skall vara tätt, men det är inte alltid som takpanneläggningen ingår i stomrest. Så du måste ha koll på läget. Husleverantören tecknar en byggfelsförsäkring för det
1 svar · 2,7k läst
N
navgha: tack Volvo, gick tillbaka till det kontrakt som jag själv hade utformat och som byggaren skrev på. där står det "färdigställande och byggfelsförsäkring för denna kontrakt införskaffas av husleverantören enligt objekts PM (bilaga X). Dock ansvarar entreprenaden för fel som upptäckts inom de två första åren efter slutbesiktning. I enlighet med ABS05 bibehåller köparen rätten till
8 svar · 1,8k läst
G
Gunde: Formulerar om mig nu efter man fått lite sömn så man e klar i knoppen när man skriver ::) Vi är spekulanter på en 1,5 plans villa från 76 som vi i princip är på g att köpa. Fått besiktning gjord från anticimex och det såg rätt bra ut. Fick 4st punkter där utredning rekommenderades varav 2 kommer tas hand om vid köp av säljaren(som är ett dödsbo). Dom andra två var: 1. Mätte
0 svar · 1,3k läst
volvo
volvo: [citat] Den som aldrig gör fel gör inget. ;)
7 svar · 1,4k läst
pinebar
pinebar: Hej! Jag har If hemförsäkring med en "otur"-försäkring som tillägg. Den ersätter det mesta upp till 30 000:-. Den har fungerat fantastiskt bra för mig ett par gånger nu. En gång då jag dränkte både kamera och telefon genom att ha en flaska i en väska och (av misstag) slå sönder den. En gång då jag nu nyligt slog sönder skärmen på min dyra telefon. Ja, jag är lite klumpig. :o
12 svar · 1,5k läst
G
garanti1: Tack för era svar :) Jag kommer att kontakta fler bolag för offertsförfrågan.
3 svar · 1,8k läst
volvo
volvo: Du skall anmäla skadan till ditt (hem)försäkringsbolag. Det är din hemförsäkring som skall täcka skadorna och se till att sanering blir genomförd. Ditt försäkringsbolag kommer i sin tur att regressa (kräva) byggföretagets försäkringsbolag på självrisken samt de kostnader som uppstått p.g.a. vattenskadan. Viktigt är att man tar itu med saneringen omgående så att följdskador
8 svar · 5,4k läst
N
Nieuwe: Ett bra tips är att alltid kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå innan man tar kontakt med sitt försäkringsbolag. http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp Vi har haft ovärderlig hjälp av dem!
7 svar · 5,9k läst
saturnus
saturnus: [citat] Så länge bygget pågår och fram till slutbesiktning, finns handlingarna lätt tillgängliga. Att kommunen sparar/arkiverar handlingar/beslut, är nödvändigt för den allmänna dokumentationen. Din kommun har kanske funnits där i 500år, och kommer kanske att få vara där i 500år till, med allt dokumenterat, eller näst intill ;D så det lär bli ett antal dokumentskåp ::)
7 svar · 3,8k läst
C
carlssoni: Gränsen går vid 10 prisbasbelopp, d.v.s. ca 400 000 kronor enligt lagens förarbeten och den rekomendation Kommunförbundet lämnat till kommunerna. Tala med kommunens handläggare om du är osäker.
1 svar · 2,4k läst
V
vatten: Vi sökte dispens. Försök med det. Vårt gick igenom. Skickas till byggnadsnämnden.
10 svar · 5,2k läst
V
vatten: Vi sökte dispens och fick det! Försök med det. Skickas till byggnadsnämnden.
7 svar · 2,6k läst
U
UtanZ: Hej! Enligt nya FAL (Försäkringsavtalslagen) så gäller inte årsförfallodagen vid uppsägning av försäkring. Dvs man kan säga upp när man vill. Lagen gäller från 1/1-2006 och tillämpas på försäkringar som är tecknade under 2006 ELLER som har haft årsförfallodag under 2006. Vilket gör att ALLA försäkringar som förnyas eller tecknas i år kan sägas upp när som helst. :D
5 svar · 1,8k läst
S
SSK: Ja, jag såg "Uppdrag Granskning" och blev väl inte klokare efter det, i övrigt blir svaret nej på dina övriga tre frågor. -Jag har ingen försäkring på entreprenaden. -Varken el, VVS eller plattsättning ingår i husleverantörens åtaganden. -Det står inte i försäkringsbrevet att el, VVS och/eller plattsättning är medförsäkrat. Tack för ditt snabba svar. Vad jag egentligen var
2 svar · 1,2k läst
T
Tirilk: Att utfallet av ett mål mot lagstiftarna inte får fortgå kunde man egentligen ha listat ut. Men vi bor ju i det underbara, fri Sverige! ;D Nu har vi ivarjefall betalat vår, men usch vad det svider! :'(
3 svar · 1,2k läst
K
Kantarellen3: Vi väntar på att regeringskansliet ska höra av sig de lovade i mail att de skulle ta kontakt för att få en bild av hur dåligt det funkar i verkligheten. Vad de sen ska göra återstår att se. Vad som är helt klart är att det inte får förkomma någon som helst anknytning mellan Huslevarantörer och försäkringbolag, besiktningsmän är uppenbart .....Detta måste stoppas till varje
15 svar · 2,8k läst
T
Tirilk: Tanken med försäkringen är god, men den bör utformas på ett mer detaljerat sätt så att de som inte har nytta av den inte behöver skaffa den! Kostnaden för den, minst 12 000 är orimlig, speciellt när man är egenbyggare. Som att köpa ett hus utan tak och väggar. Fast då får man ivarjefall någonting, en grund, vilket inte sker när det gäller byggfelsförsäkringen.
4 svar · 1,1k läst
L
larseman: Hej allihop! Fick bygglovet igår så nu går man in i den administrativa fasen :) Vi kommer att anlita en byggare som jag har mycket goda referenser på (via en nära bekant som med hans hjälp har byggt 3 hus) och väljer därför att köra på löpande räkning. Det är inget stort projekt, en tillbyggnad på 40m2 i två plan (20+20) plus källare och budgeten ligger på 700'. Byggaren kommer
0 svar · 4,0k läst
W
WeeBe: Om man som vi ska betala en del i förväg till hustillverkaren (gäller stomrest) så kommer de att teckna en färdigställandeförsäkring. Detta försäkringsbevis kommer jag att få ta del av innan jag gör första betalningen. Däremot måste jag själv beställa och betala byggfelsförsäkring, trots dess omtvistade värde.
3 svar · 2,6k läst
A
AndersG: Jo, jag har läst den, den är intressant. En intressant fråga är definitionen av "vattenavvisande": " Med vattenavvisande ytskikt avses enligt Branschreglerna kakel- eller klinkerplattor monterade utan tätskikt." Vilket ju är litet opraktiskt i en Bastu :) en träpanel är ju inte speciellt vattenavvisande. Här kan jag tänka mig att panel med luftspalt kunde vara "vattenavvisande" i och
9 svar · 4,8k läst
saturnus
saturnus: 12.000:- är det som gäller (det lägsta) hos de båda som nämns, det är priset som självbyggaren får betala. Inget färdigställandeskydd, då självbyggaren inte behöver sådant. Om sedan de 12`kan bli högre p g a produktionskostnaden, vet jag inte.
13 svar · 2,3k läst
volvo
volvo: [citat] ....nej, eftersom pengar för detta skall hållas inne ändå. Man håller inne 10% av hela entreprenadsumman till godkänd slutbesiktning. Vid slutbesiktningen prissätter besiktningsmannen värdet för att göra iordning de saker som var fel på slutbesiktningen. Mellanskillnaden antingen betalar man entreprenören (om värdet var mindre än 10% vilket det oftast är) eller så får man
4 svar · 1,4k läst
saturnus
saturnus: [citat] Jag provade nu, men det funkade, Du får försöka igen. Prova, högerklicka och öppna.
2 svar · 1,9k läst
N
navgha: jag har tidigare mycket god erfarenhet av LF kronoberg. Dock måste jag varna om LF Skåne som inte skyr några medel för att neka En. efter en nollfel satt vi i över en månad :'( :'( :'( i ett hus med två småbarn utan var sig möjlighet att laga eller förvara mat. När jag frågade om jag fick hyra eller köpa en liten kylskåp för mjölken tyckte de jag skulle ha det på balkongen. När
15 svar · 4,4k läst
J
JonasHolm: Låter bra... Tackar för info... /Jonas
8 svar · 2,1k läst
A
arny: Min kommun tillät mig att starta bygget utan byggfelsförsäkring, men har poängterat att de inte kommer att slutgodkänna huset innan försäkringen finns. Jag bygger på delad entreprenad, och gör mycket jobb själv. Det var därför svårt att teckna försäkringen innan byggstart, eftersom försäkringsbolagen kräver att kontrakt finns med entreprenörerna. Jag hade långt ifrån alla
4 svar · 2,5k läst
M
mikko: tja, betänk att vissa bakterier som tex legionella kolar vippen vid 55 grader och trivs som bäst runt 35 grader citat från http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/Inst_CTC_V20.pdf Temperaturen får dock ej inställas lägre än 60° C (se panntermometern). Vid låga temperaturer ökar risken för korrosionsskador i pannan och ger betydligt lägre varmvattenkapacitet. antar att det har
9 svar · 2,2k läst
A
anqust: SVT:s uppdrag granskning hade ett fantastiskt bra inslag om byggfelsförsäkringen den 4 april. http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=50242&a=567715 Ska man skratta eller gråta??...
16 svar · 2,6k läst
saturnus
saturnus: [citat] Jag fryser, när jag tänker på förlusten av 12 papp. Tänk vad mycket kul familjen kunnat ha för dessa pengar. men om (vilket jag inte tror) det blir en förändring av försäkringen, till självbyggarens fördel, då räknar jag med att kunna kräva tillbaka stålarna, då försäkringen börjar gälla först efter färdigställandedatum, och det kommer att ske för min del våren
18 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.