Hejsan!

jag har fastnat innan byggsamrådet för var man ska teckna denna nya (i mina ögonsett) rätt dumma byggfelsförsäkring.

Var är ni nöjda?

Jag vet inte om den här tråden skall vara här eller ej, men svarar ändå. Jag misstänker att du kommer att få svaret att Bostadsgaranti är billigast (sök gärna i forumet på byggfelsförsäkring). Om de är bäst är dock det ingen som vet idag.

Min snickare har en försäkring som täcker skadorsom uppkommer pga av byggfel, det borde väl räcka ?

Min snickare har en försäkring som täcker skadorsom uppkommer pga av byggfel, det borde väl räcka
Såvitt jag vet måste byggfelsförsäkring tecknas per fastighet/byggprojekt, och det är väl inte troligt att snickaren har tecknat en separat försäkring för just ditt bygge?

Vanlig garantitid från hantverkare är annars 2 år, byggfelsförsäkringen gäller 10 år.

/007

AndWig, den försäkring som Din snickare har är med största säkerhet en ansvarsförsäkring samt allriskförsäkring som täcker skador på egen och andrsa entreprenad till följd av fel som denne eventuellt begår. En sådan försäkring täcker följdskador men den täcker inte åtgärdandet av själva felet.
Sådan försäkring skall en entreprenör ha enligt villkoren i ABS 05 och får inte förväxlas med en byggfelsförsäkring som krävs enligt lagen om byggfelsförsäkring.

Precis som 007 säger gäller ansvars/allriskförsäkring för entreprenörens verksamhet generellt medan en byggfelsförsäkring skall tecknas för just det aktuella objektet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.