C
carlssoni: Det är normalt att de delar Du nämner inte kontrolleras vid slutbesiktningen. Du har ju en tvåårig garanti på dessa produkter så så fort Du under denna tid upptäcker att något inte fungerar så skall Du reklamera detta. När det gäller t.ex. en värmeanläggning så kan man ju inte testa den ordentligt förrän under vinterförhållanden. Kvarstår fel och brister som man konstaterat
1 svar · 1,0k läst
S
Sly_fox: Mitt råd är att du själv kollar runt ordentligt och skriver ned de fel o brister du hittar. Om du misstänker större fel och/eller besiktningsman inte skriver upp felen i sitt protokoll så kan du låta göra en egen besiktning. Du har rätt att påtala fel upp till två månader efter slutbesiktning är gjord till entreprenör. Läs som sagt var igenom ABS 95 noga. Lycka till!
1 svar · 1,9k läst
Coolman
Coolman: Jag har länsf. och inte kom de på besök :) Har tydligt sagt huset renoveras av både fackmässigt och jag och det var kolugnt... Senaste skadan dvs golvvärme i badrummet skickade de dit en reperatör som lagade golvvärmen(borrade av slingan för fäste toastol) och kalaset gick på 4000 kr men självrisk 1.500 kr. Jag gjorde fel att lägga golvvärmeslingorna nära toastolavloppsrör men det
2 svar · 1,9k läst
C
carlssoni: De flesta större tillverkarna av monteringsfärdiga trähus inkluderar färdigställande- och byggfelsförsäkring från Gar-Bo i sitt pris. Är det totalentreprenad, vilket bara några stycken kan erbjuda, så gäller försäkringen naturligtvis hela åtagandet. Är det fråga om delad entreprenad, d.v.s. Du köper byggsatsen från husföretaget och själv tecknar avtal med entreprenörerna så
0 svar · 3,8k läst
C
co: Åh kul precis vad jag (inte) ville höra! Vi har just kontaktat en advokat gällande entreprenaden av vår om/tillbyggnad. Ensam är man i dessa fall!
2 svar · 1,5k läst
sandhall
sandhall: [citat] Ok, uppfattade det som att det var försäkringsbolagets agerande du var upprörd över. [citat] Mitt emellan vad? Detta är ju en sak mellan kund och leverantör, och leverantören har konkat. Vem är den tredje parten i frågan menar du, om det nu inte är Netviq (som uppenbarligen inte hanser sig ha någon del i detta, vilket jag har förståelse för)? Det är f.ö. lätt att skälla
6 svar · 2,8k läst
M
malinochjohan: Hej är det inte så att efter årsskiftet så ska det ingå i huset ??? Våran ingick i husköpet (GARBO och 10 årig byggfelsförsäkring) Vi ska oxå göra allt själva. Lycka till Malin
4 svar · 9,5k läst
B
brkn: Hej Alla. Efter att varit i kontakt med min bank angående lån så började banken surra om byggfelsförsäkring + färdigställandeskydd. Jag är en "självbyggare" och vill inte ha någon försäkring som inte kommer att gälla. Jag ringde en jurist på Villaägarna och fick förklarat för mig om övergångsbestämmelser i lagtexten SFS 2004:552: " Övergångsbestämmelser 1993:320 1. Denna
0 svar · 3,2k läst
C
charta77: Jag vet nu inte riktigt vad byggfelförsäkring är för något, förutom att det lät dyrt. Läste tidningen idag om att den krävs vid nybygge, att man inte fick byggnadslov utan att ha byggfelförsäkrat. En sak som jag reagerade på som stod i tidningen var att det krävdes även när man själv gjorde jobbet, exempelis garagebygge. Anledningen som tidningen skrivit var att det skulle skydda
0 svar · 902 läst
C
carlssoni: För det första bör Du ha en villaförsäkring som täcker även uppförande av nybyggnad. Denna täcker Ditt ansvar som byggherre och skador, stölder m.m. som kan uppstå under byggtiden. Denna försäkring lämnas av alla sakförsäkringsbolag. Sedan måste Du enligt lag ha färdigställandeförsäkring (eller garanti) avseende husleveransen och de entreprenörer som Du tecknar avtal med.
1 svar · 2,8k läst
P
psykofarmaka: Tack för svaret :) Vi köpte av ett dödsbo där det var "lite förvirrat" och alla var inte riktigt överens för att vara diplomatiskt ::) Vi får ju kolla upp med både försäkringsbolaget och försäljaren/installatören. Vi har ju turen att både försäljning och installation har gjort av samma företag och det är även de som varit här och kontaterat att kompressorn är helt kaiko.
2 svar · 1,5k läst
A
anqust: [citat] Ja, det är ju sant, men jag tror att dom även kommer att sälja till de som bygger med entreprenörer, vilket troligen gör att de räknar på att en eller annan försäkring måste falla ut. Men, säljer jag endast till "självbyggarna", så blir ju min omkostnad minimal, vilket gör att jag kan hålla lägre pris.. ;D
4 svar · 2,2k läst
Sne4
Sne4: Ang. trygghetsavtalet från Anticimex. Även jag hoppade på ett år gratis iom ett samarbete med Folksam, och jag var intresserad av vad besiktningsmannen skulle hitta, själva försäkringen var inte det primära. Tyvärr kunde inte jag närvara, men väl min sambo, och det här utspelade sig: Intrycket jag fick från "besiktningen" var att han pliktskyldigast var där för att vi skulle få
8 svar · 25,8k läst
D
David: [citat] Jasså? mvh David
30 svar · 8,6k läst
Immobil
Immobil: Jovisst, men fördelaren kan plockas bort och slangarna plomberas/förslutas tills huset har kommit.
6 svar · 1,6k läst
C
Calle_L: http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=52-AV_ID=392555,00.html
0 svar · 1,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det som gäller.... ... här på forumet är att det räcker med att skriva sitt svar en gång. (Fem gånger på fem olika trådar gör bara att folk blir irriterade) Men visst håller jag med. Lagen är inte skriven för de som bygger själva eller har delade entreprenader.
8 svar · 3,6k läst
S
snickarlisa: ::) Byggfelsförsäkringen av den 1 januari 2005 är inte riktigt anpassad för oss som bygger själva... Har fått bygglov och så också en byggfelsförsäkrings-begäran för att byggsamrådsmötet över huvudtaget skall bli av. Har två alternativ. 1 överklaga - och helst skicka ett brev till den trevlige justitieministern ang detta oskick med byggfelsförsäkringskrav på oss
3 svar · 4,3k läst
S
snickarlisa: ::) Byggfelsförsäkringen av den 1 januari 2005 är inte riktigt anpassad för oss som bygger själva... Har fått bygglov och så också en byggfelsförsäkrings-begäran för att byggsamrådsmötet över huvudtaget skall bli av. Har två alternativ. 1 överklaga - och helst skicka ett brev till den trevlige justitieministern ang detta oskick med byggfelsförsäkringskrav på oss
5 svar · 2,9k läst
S
Solana: Denna försäkring funkar så att köparn av huset inte kontaktar oss vid fel utan Anticimex som ju då står för försäkringen. Enligt Svensk Fastighetsförmedlng så den dolda fel försäkring andra mäklare kör med är inte sådan utan då kontaktar köparn i detta fall oss. Han menar på att det alltid inte ingår el , vvs asbest och något mer. Frågan är ju om de är värt 16 tusen.
3 svar · 3,1k läst
C
carlssoni: Vad gäller skador till följd av utströmmande vatten från exempelvis badrum så står det väldigt klart i villkoren för If:s, Lf:s m.fl. försäkringsbolags villaförsäkringar att skador på ytskikt (t.ex. kakel/klinker) och tätskikt inte omfattas av försäkringen. Detta gäller såväl nya som äldre hus. Detta innebär att försäkringen täcker skadorna som uppstår på övriga
3 svar · 3,4k läst
C
carlssoni: Vid delad entreprenad (byggsats från husleverantören och egna skriftliga avtal med respektive entreprenörer) ingår från flera större husleverantörer färdigställande- och byggfelsförsäkring från t.ex. Gar-Bo. En förutsättning är att det är seriösa entreprenörer. I kostnaden för försäkringen ingår också en slutbesiktning av entreprnörernas åtagande. Byggsatsen omfattas
3 svar · 1,1k läst
S
sanne78: Ett annat tips är att kolla hemsidan www.minpension.se där kan man få en helhetsbild över sin pension.
0 svar · 3,0k läst
C
Calle_L: Hej Fler än jag som varit på Byggsamråd efter nya lagen trädde i kraft 2005 angående byggfelsförsäkring. Kommunen kräver en sån innan bygget startar. Vad har ni fått för uppgifter om detta. Mest intresse ligger kring de som vill bygga med delad entreprenad. Vissa saker vill man göra själv och andra saker ta in egna entreprenörer. Så några som bygger delad entreprenad och haft
0 svar · 2,6k läst
L
loopack: Fick ett s.k. villakonto med 20% hos min lokala byggaffär. Verkar ju som att priserna ligger 20% för högt i butikerna. Har de bildat ett konsortium???
3 svar · 2,4k läst
DragonLady
DragonLady: Om du läser övriga trådar får du en del svar..... http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Forsakringar;action=display;num=1103060911
1 svar · 2,4k läst
Mattias L.
Mattias L.: Det är nog inte mycket att göra, som tidigare skrivit så får man nog räkna med sånt... >:(
3 svar · 1,5k läst
J
Jani: Vi får efterlevandeskydd "på köpet" när vi tecknar bolånen på handelsbanken.
14 svar · 2,9k läst
J
Jarppan: [citat] Det är något som vi är fullständigt överens om ;) //Jarppan
7 svar · 2,0k läst
C
carlssoni: Jag har lusläst propositionen och lagtexten och i denna står inget om något exakt gränsbelopp. I förarbetena står endast att man anser att byggnadsnämnden, vid fritidshus och om- och tillbyggnader där kostnaden för försäkringen skulle bli oskäligt hög i förhållande till produktionskostnaden, bör kunna ge avkall på försäkringskravet. Att något sådant avsteg skulle kunna göras
6 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.