klaskarlsson
klaskarlsson: Jag tror som du: Det finns en stor risk att ev. framtida problem inte kommer åtgärdas på garanti/försäkring om man besiktigar själv. Inte för att man egentligen inte "får" det - men för att ens eget ord väger mindre tungt än en professionell besiktningsman. Och framförallt finsn det väl en risk att du missar en del saker som borde tagits upp i ett sånt protokoll ? /K
1 svar · 1,4k läst
J
Josth: Även om vattenslangen är borta kan utkastaren via metallen leda in tillräckligt med kyla för att ventilen/kopplet på insidan (t.ex. under diskbänken bakom alla saker) kan frysa när det blir riktigt kallt som i vintras med -20 till -30 C även i södra halvan av landet. Ska linda in mina utkastare i flera lager bubbelplast inför kommande vinter.
10 svar · 4,5k läst
Göran.W
Göran.W: Ni har en poäng där. I sommras använde jag en väl isolerad varmvatten beredare för första gången och stängde ner ved pannan med till hörande tankar. Sitter och väntar på den beställda av fuktaren nu för stål rören började rosta och möglet frodades på fronten av ved pannan.
5 svar · 1,6k läst
N
nybyggd: jag jobbar för just det bolag du har försäkringen på,mitt tips är att ring dom såäg du överväger att flytta till konkurrent. fråga vad dom kan göra på priset. det brukar funka,4300 låter nog lite dyrt,men gissar på att åldern på huset och ditt stora uthus försdyrar. alternativt kan du om uthuset är dåligt,lägga det på 1,a risk och bestämma vad du anser det är värt,det är
10 svar · 11,1k läst
F
Fabbe: BTW så sa byggaren att försäkringspengara kommer räcka till ca 33 timmars arbete. I min värld borde man kunna fixa underarbete på ett köksgolv på den tiden. Jag kommer bryta upp allt och det enda som är kvar är golvbjälklagret, det jag vill att dom gör är att kolla reglarna så dom är schysta, rikta upp om/där det behövs och sen isolera och lägga golvspån, i med golvvärmen och
1 svar · 3,2k läst
M
mariamed4: Det här felet uppstod nog när de monterade husen. Så frågan är om grannen kan anses som vållande. Eftersom det är samma försäkringsbolag för alla 3 skador så är det ju fördelaktigare för dem att jag betalar 2 självrisker. Det gäller ju att jag vet vad som gäller när jag pratar med dem.
2 svar · 1,2k läst
K
KoK: Man får inte heller glömma bort underförsäkringsrisken. Det innebär att om entreprenaden ökar i värde "under resans gång" måste försäkringstagaren (oftast husleverantören) anmäla dettat till Garbo. Görs inte detta är man underförsäkrad och då har Garbo enligt lagen rätt att minska ersättningen vid en skada. T.ex. så gör man lite extra el arbeten som hamnar på 50 000 kr,
8 svar · 9,2k läst
H
hempularen: Du måste granska vad som står i köpekontraktet. Vissa doldafelförsäkringar är utformade så att säljare friskriver sig helt från dolda fel, försäkringsbolaget tar på sig ansvaret, men då hamnar ofta också självrisken på köparen. Detta skall då framgå av köpekontraktet.
5 svar · 3,0k läst
Göran.W
Göran.W: Jag tar 750kr för ett hem besök sen finns det både något billigare och dyrare. Det är inte omöjligt att det går att få på hem försäkringen för hällar kan spricka av sig själv. Säger du att du själv orsakat skadan är det nog kört om du inte har drulle. Det första du ska göra är att skaffa en blanket maskin skade anmälan som service killen kan fylla i när han är där och
8 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Såg inte att 'Husägaren_' lagt upp frågan i två trådar. Dennat tråden verkar vara den mest besvarade så jag länkar in mitt svar från den andra tråden som ligger uner "Övrigt" http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/150949-fuktskada-hjaelp.htmlhttp://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/150949-fuktskada-hjaelp.html
4 svar · 1,7k läst
P
p.lundgren: [citat] Tack! då har jag lärt mig något nytt :D
4 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Det där låter lite skumt, vad har du för avtal med husleverantören? Har du ett skriftligt avtal där ansvaret är placerat på leverantören? Det är vanligt att hustillverkare muntligen eller tom. i skrift tar på sig ett samordningsansvar, men där ansvaret betyder noll och intet så fort ett problem dyker upp. I princip så ligger ansvaret på dig, såvida du inte väldigt tydligt
7 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Ang tiderna. Formuleringen betyder att det skall vara klart i Oktober, och om det väsentligen drar ut på tiden så kan ni avbryta, och låta en annan firma avsluta jobbet. Om ni ex. skulle byta firma före Oktober så kan er entrepenör stämma er för kontraktsbrott, men som sagt inte om ni bryter efter Oktober, om förseningen är väsentlig. Ni har ändå rätt till ersättning för
1 svar · 1,1k läst
S
Szture: Skriv till besiktningsmannen och bestrid (=vägra betala faktiúran) och hänvisa till din försäkring. Kopiera försäkringsoblaget på korrespondensen. Det bör inte vara ditt problem att besiktningen inte kunde genomföras.
1 svar · 1,5k läst
I
Isabel76: [citat] Jo,nog ägs de allt av husbranschen !! Den återförsäljare som vi köpte vår hus av, hade inte berättat något om våra problem för företagets ägare,men så fort vi drog in Gar-bo så ville ägaren komma hem till oss för att se skadorna själv.... En tillfällighet? Kanske eller kanske inte..........
4 svar · 3,4k läst
B
BigGitt: Eller kopplingsdosor under laminatgolvet! Vi skrev på friskrivning vid köpet. Men jag kollade det med Chub iaf. El går inte att få till dolt fel :-( Nu vet jag att man ska anlita en elektriker som bör kolla elinstal på ett noggrant sätt. Slå på alla förbrukare och kolla med värmekamera. Har man inte gjort det, har man inte uppfylt undersökningsplikten. Bara bygg och VVS kan fås till
8 svar · 4,9k läst
Lolle
Lolle: Då insplanet endast tar direktuppgifter från bolagen så får man som kund andra priser om man ringer själv. Dessutom tar insplanet endast upp de alternativen som de har avtal med och får betalt av. MVH Lorant
4 svar · 1,7k läst
I
ida123: hej! sitter lite i samma båt... ska skicka in en offert ansökan, när jag ringde sa de att de har en behandlingstid på tre veckor! är det rimligt?? måste man ha dessa handlingar klara och betalda innan man får börja med bygget? vi ska göra grunden själva och jobbet innan. räcker det då att ha denna försäkring klart till byggkillarna kommer och stomreser huset? sen har vi ju bara
9 svar · 1,8k läst
U
UffeJ: Tack Fredrik. Fick svar från Villaägarna: Hej, nej, huvudregeln är att det inte krävs byggfels- försäkring för sådana åtgärder. Det är dock upp till kommunens byggnadsnämnd att avgöra huruvida byggfels- försäkring behövs i det aktuella fallet. Mvh Fredrik Aldmo //Ulf
2 svar · 1,9k läst
T
Tonic: Helt säker e jag inte!! Jag ska ju inte bygga huset själv,köper även plattsättning,vent.jobb,vvs-jobb.Det jag undrar e hur "de" reagerar när jag inte kan visa upp ngt entreprenadkontrakt på el o schakt och även köper virke,fönster,kök,badrum,golv själv?
2 svar · 1,3k läst
K
kimtommy: [citat] Har nyligen bytt till If från LF, en av anledningarna var att if är dom enda som är rimliga på MC-försäkringen . vidare så var jag inte längre intresserad av att medfinansiera vänersborgs arenabygge. några fördelar som jag såg det med IF: elektronikförsäkring i hemmet utan värdeminskning i 5 år. 1 års garanti att dom täcker det min gamla förs hade täckt. dom ersätter
20 svar · 8,4k läst
P
DIY_freak: Det kan bli problem om ditt försäkringsbolag anser att skadan fanns innan du tecknade försäkringen. I så fall skulle de kunna hävda att tidigare ägares försäkringsbolag skall ta skadan och det bolaget kan ju hävda att skadan inte fanns förrän du tog över. Anmäl bara skadan till ditt försäkringsbolag så de kommer och besiktigar den så kan de nog komma fram till hur gammal de
1 svar · 1,0k läst
kitco
kitco: Tack för svaret ;)
2 svar · 1,2k läst
J
JOW: Bostadsgaranti försäkrar heller inte eget arbete...men du är tvingad att ha den... Vi fick pröjsa minimibeloppet på 12tkr, vi lejer bort vvs och el, resten själva. "Huvudsakligen självbyggeri" står det på försäkringsbrevet.
4 svar · 1,3k läst
B
BigGitt: [citat] Jaja. Jag vet. Lägger man till 500 000 så får man ett mycket bättre hus ;)
4 svar · 1,2k läst
M
Munkedal: Har en närstående som bor i en Bostadsrätt i Östra Sverige, vid besök i påskas upptäckte vi att innertaket på övervåningen i trapphuset buktade ut.Taket var svåråtkomligt eftersom det var i trappan och någon specialställning fanns inte att tillgå. Nåväl med långa armar lite spik och lim försökte jag justera takutbukningen så gott det gick men resultatet blev klent eftersom en
0 svar · 759 läst
L
lillePer: Okej, inte mycket att bråka om då... Tack för svaren! Per
8 svar · 9,3k läst
E
Emroth: Tack för alla svar. Jag har alltså pratat med försäkringsbolaget som skickade ut en besiktningsman. Han skulle sedan återkomma med en ungefärlig kostnad när han i sin tur pratat med försäkringsbolaget. Jag tänkte att han skulle återkomma med ett kostnadsförslag först innan jag tar upp det med ROT-avdrag. Kan inte se att hantverkaren har några problem med det. Det luriga är väl om
6 svar · 10,4k läst
S
Skier12345: Vattenbolaget ansvarar för ledningen fram till tomtgränsen där de brukar ha sin avstängningsventil. Fastighetsägaren ansvarar därifrån in i huset och innanför, utom för vattenmätaren som monteras av vattenbolaget.
5 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.