C
Carl-fredrik: Hej, vilken tråkig historia. Nu vet jag inte hur ditt försäkringsbolags villkor ser ut men de flesta bolagen säger ju nej om badrummet inte är utfört enligt branschreglerna, I detta fall borde de luta sig emot PERs branschregler från 99 om badrummet är byggt 99. I annat fall var det väl 96 som föregående regler kom? Det troliga i detta fall är nog att du får vända dig emot den
7 svar · 2,1k läst
Snailman
Snailman: Älvsbyhus är ju ganska inblandade i Garbo på ett antal sätt, med tyvärr ganska givet resultatq(;^;)p...
8 svar · 3,0k läst
N
nybyggd: jag blev åxå nyfiken om vad frågan gäller. om du menar byggaren så ska dom ha en godkänd ansvars försäkring
4 svar · 945 läst
Peter2400
Peter2400: Nej, självklart skall han inte få något arvode om han inte upplyst om detta tidigare, allt annat vore ett rån.
3 svar · 3,3k läst
Niteowl
Niteowl: [citat] Nä deras blankett var så krånglig så jag körde med Bostadsgaranti men fick ner den till 19k.
20 svar · 3,9k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Antar att du sett denna: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/123767-fran-aska-till-villa.html
1 svar · 1,0k läst
S
Sture Castor: Hej Försäkringen kan väljas som tillägg till en företagsförsäkring. Speciellt lämplig för byggföretag och motsvarande som bedriver verksamhet utanför försäkringsstället. Den omfattar bl a byggmaterial, verktyg, mm under vissa förutsättningar, t ex låskrav, mm. Hälsningar Sture Castor
3 svar · 1,6k läst
S
Sture Castor: Hej! Här är ni inne på viktiga frågor som kan bli riktigt kostsamma om ni inte kollar upp vad som gäller. Först och främst en minigrävare är ett motorredskap som kan transportera gods eller person. Där med är det per definition trafikförsäkringspliktigt. Det är ingen skillnad om fordonet framförs på väg eller terräng. Det är trafikförsäkringspliktigt. Be ägaren visa upp
10 svar · 10,8k läst
S
Sture Castor: Hej I Sverige finns i huvudsak tre st försäkringsbolag för lantbruk. Länsförsäkringar, Dina Försäkringar och Sveland Försäkringar, varav LF är marknadsdominerande. Försäkringsvillkoren är snarlika. Se över din försäkringssituation med jämna mellanrum. Saker och ting förändrar sig vartefter tiden går. Försäkringsskydd kan behöva ökas eller minskas allt eftersom. Kontakta
16 svar · 3,1k läst
B
bryggtomten: Vår kommun var oxå benhård på den punkten. 400.000 var gränsen. En annan som byggde exakt samma hus mer norr ut i sverige slapp däremot så det beror tydligen på var man bor hur reglerna tolkas. Vi bad om offert från båda, inte så krångligt, svar snabbt.
7 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Ta och läs ordentligt i förs. villkoren. Det finns en nedre gräns för avskrivningar. Nu kan det finnas specialregler för just pannor. men för ett antal år sedan (kan som sagt ha blivit nya regler) fick en kollega till sin egen stora förvåning ut 5000 kr för för att hans 40 år gamla panna hade gått sönder. Den skrevs aldrig helt ned till noll.
8 svar · 1,5k läst
S
Sture Castor: Hej Grundregeln är att ägare och försäkringstagare alltid ska vara en och samma person. Om det finns flera ägare ska detta vara noterat i försäkringsbrevet. Då har skaderegleraren och försäkringsbolaget att förhålla sig till detta i samband med skada. Antag att ägare och en hyresgäst/ arrendator kommit överens om att den senare ska ombesörja försäkringsskyddet och att det vid en
6 svar · 4,6k läst
Thomas59
Thomas59: Hej, Företag som arbetar med försäkringsförmedling ska vara registrerade hos Bolagsverket och står under tillsyn av Finansinspektionen. Grundläggande är därför att kolla att företaget registrerat hos Bolagsverket. Det kan du göra på Finansinspektionens hemsida eller på Bolagsverkets hemsida. Att företaget är litet och jobbar lokalt är inget konstigt i sig. Precis som med andra
4 svar · 3,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: Snåla böter. 1,5 miljoner är väl vad Anticimex spenderar på en kafferast?
2 svar · 1,4k läst
S
Stockholm: "Newbie" på det här synnerligen intressanta och värdefulla forumet. Hoppas på lite hjälp innan jag kontaktar de fåtal bolag som utfärdar byggfelsförsäkringar. Har sökt i forumet men hittar inte något som passar in på min fråga Bakgrund: befintligt hus ska byggas till. Tillbyggnad sker med källare och 1,5 våning (lika bef hus). I samband med tillbyggnad kommer det att utföras en
0 svar · 1,1k läst
Bezt
Bezt: Nej de godkänner ju inte ens om det är hantverkare som har gjort det om det är fel på utförandet trots certifikat.
16 svar · 2,3k läst
P
Pagno: Vill göra ett förtydligande gällande mitt irriterande sätt gentemot försäkringsbolag! Arbetar parallellt med ett "försäkringsskade objekt" en hel sida i en källare är riktigt blöt,3 st rum behöver saneras samtliga väggar rivas/torka/återställas/alla golv/tak alltså med andra ord en totalrenovering i 100-150 000 kronors klassen, huset är byggt på det glada 70-talets slut...
13 svar · 1,9k läst
v-g
v-g: Gammal spis och nytt kök ska in så småningom. Tre plattor fungerar bra trots lite sprickor genom dem :) Det värsta abret är att det är i specialhöjg/bredd så man kan inte köpa random från blocket heller. Men men fungerar den till nytt kök är på platsså är jag nöjd, vi lider inte nämnvärt så :D
9 svar · 15,5k läst
S
Szture: Skriv som det är. Har man lämnat felaktiga uppgifter elelr utelämnat uppgifter och det är den saken som orsakar ett försäkringsfall kan de vägra betala ersättning och då får man inte ut något alls av försäkringen. JAg vet inte hur man prisar en sådan försäkring, men jag kan tänka mig att försäkringsbolaget bäst gillar att man anlitar en kunnig byggare och inte fuskar själv
1 svar · 1,8k läst
Stew
Stew: Bara positivt härifrån. Billiga, snabba att svara på frågor. Skött de incidenter vi haft bra.
1 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag slapp den tack vare att jag byggde fritidshus och då finns en paragraf om att kommunen själva kan besluta omdet skall behövas eller ej. Jag har dock för mig att det finns en skrivelse f.o.m 2008 om att om man hamnar under X antal basbelopp så så kan man få dispens också - leta lite här på forumet - jag tror det står här ngn stans... I vilket fall så gäller det väl för dig som
9 svar · 2,1k läst
J
JBa: Jo men kolla även kontraktet med entreprenören för vissa brukar förhandla bort just ansvaret för denna grej.
3 svar · 1,3k läst
Swetrot
Swetrot: Vem har mätt upp mängden vatten? Under hur lång tid har det vattnet sipprat in? Var har det sipprat in? Något särskilt i väder, vind eller andra förhållanden när vatten sipprar in? Det handlar ju om något som borde bli 35-40cm vattendjup på en yta av 80m2, och det vattnet kan ju inte bara komma av sig självt vid ett enstaka tillfällen genom väggen. Är hus och grund i övrigt
6 svar · 1,1k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tycker vi kan sätta ett streck i debatten där. Vi kommer helt enkelt inte längre, och den här tråden tillhör redan några av de mest anmälda. Om någon hittar faktiska rättsfall med någon form av prejudicerande dom så är det definitivt intressant, oavsett utfall. Tills dess stänger jag tråden.
195 svar · 11,2k läst
·
N
Narcanti: Ok. Tack för era svar! Processen har fortskridit och man lär sig mer och mer under resans gång. Har förstått att jag till en början var en smula naiv i fråga om kommunens (och för den delen bankens) praktiska erfarenheter runt regelverket. Hade exempelvis ett mindre kontrakt som kommunen menade skulle ha färdigsställandeskydd. -"Va, kostar en färdigställandeförsäkring så mycket?!
3 svar · 1,2k läst
Snailman
Snailman: har för mig att lite under 50% av vad man betalar in, går tillbaka till försäkringstagarna, är visst oerhört lågt:mad: i förhållande till övriga (hederliga) försäkringsbolag
8 svar · 978 läst
T
toysoldier: Min bestämda uppfattning är, att när våra intellaktuella beslutsfattare inom stat, kommun och landsting fattat beslut om vissa regler, och vi ointellektuella arbetsmyror skall rätta oss in i ledet, så är vår absoluta målsättning att manupullera systemet. Jag uppmanar härmed alla medlemmar inom detta forum att bidra till erfarenheter hur vi billigast kommer undan denna dolda skatt. Hur
6 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Min ickeproffesionella bedömning är: [citat] Att du ändå är tvungen att teckna försäkringen. Men då den troligast är totalt värdelös, villkoren är nog skrivna så att utan entrepenörer finns det ingen möjlighet till utbetalning av något som helst slag, så ska du sikta på att betala minimibelopp i premie. Som snailman skriver, håll materialbeloppen under den gräns som ger
18 svar · 6,6k läst
C
carlssoni: Enligt ABS 95 och ABS 09 skall entreprenören ha en allriskförsäkring för skador på entreprenaden och beställaren skall vara medförsäkrad vilket innebär att även beställaren kan begära att försäkringen skall tas i anspråk vid ev. skada. För att vara helt säker på att entreprenörens försäkring uppfyller dessa villkor bör beställaren be att få se försäkringsbeviset där
12 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.