Försäkringar
Claes F: Vi tecknade försäkring på GAR-BO på 25000:-. Då tog vi endast med det kontrakt vi har på bygg, el, vvs (ett kontrakt). Grund och eget mtrl lämnade vi utanför för att få ner premien. Motsvarande offert från bostadsgaranti var 41000:-... Vi har byggsamråd idag, så det blir spännande att se vad kommunen säger. GAR-BO har tydligen en grundavift på 18 000:- som sedan räknas upp med
tovew: Hej Funderar på att börja knåpa ihop en ansökan om dispens på byggfelsförsäkringen då vi kommer att bygga själva. Några tips på vad man kan skriva. Mvh T
jhenrikj: [citat] Med tanke på IF's behandling av stulna bilar senaste tiden så bör man nog tänka sig en och annan gång innan man tar If som försäkringsbolag. För er som inte hängt med så anser If att en bil som är tillverkad efter 1994 har inbyggt stöldskydd och därför inte går att stjäla. Alla sådana bilar som stjäls är enligt Ig försäkringsbedrägerier. Äldre bilar som stjäls
hempularen: Däremot så är det ingen bra idé att betala i förväg för ett hus. Nu lär väl iofs småa inte göra konkurs. Men du äger som sagt inget hus, men du har betalat för ett hus. Du har nu en fodran mot småa.
Linkan222: Varför bryta upp golvet för att tina ett fruset rör??? Och varför skulle försäkringen betala för det? Det måste väl gå att slå på en byggfläkt mot golv, vägg under grund eller var det nu skulle göra mest nytta och vänta på att temperaturen stiger lite igen. Brukar ju inte behövas att det blir så mycket varmare för att tempen i väggar och bjälklag ska komma över plus igen.
carax: Volvo, Står detta i ABS 09 eller var framgår detta ? Skall ju bygga med delad entreprenad och sitter just och klurar om detta måste förtydligas i avtalet. Ex om snickaren köper in material som faktureras mig men som förvaras hos honom tills dess att det är på plats.. (nu skall ju allt faktureras i efterskott så det är väl en rent hypotetisk fråga men det kan vara bra att ha tänkte
hempularen: En lösning kanske är att lappa ihop botten på skåpet, men installera en rosfri plåt som dels skyddar dels döljer den fula reparationen.
anqust: Det är väl bygghandläggaren som skall skriva ut slutbeviset som i sin "checklista" skall kolla om försäkringsbeviset finns, innan slutbeviset skickas ut?! Det var inga småpengar du hade fått i offerten....
NiklasLK: Hej, Undrar hur det gick. Tycker att det verkar vara husleverantören som inte upplyst om vad som ingick när de säger att GarBo ingår. Det är som jag uppfattat husleverantören som tecknar försäkringen åt husköparen dvs husleverantören betalar en premie! Troligen har de lägre premiekostnad om endast materialsatsen försäkras. Dock svårt att förstå vitsen för kunden (dig) med detta.
SA1: Söker en tilltagen försäkring för byggherren som inkluderar ansvarsskydd, rättsskydd, mm. Med tilltagen avses försäkringsnivåer i klass med entreprenörens ansvarsförsäkring. Är bekant med att byggherren ingår i den obligatoriska "Allriskförsäkringen", denna gäller dock så vitt jag kan förstå endast byggnaden ingående i entreprenaden. Är också bekant med hemförsäkringens
Byggingenjören: Hej! Såvida jag förstår saknades fuktspärren i badrummet, det räknas som ett dolt fel då besiktningsmännen inte hadde någon möjlighet att besiktiga om det fanns eller inte! Kontakta föregående ägare och berätta vad som hänt, det är dennes ansvar! MVH
DanielMAN: Hej! Ska bygga mitt hus i egen regi och göra väldigt mycket själv, dock ska jag anlita vissa hantverkare men dom har ju sina egna försäkringar.. Tänker ansöka om dispens från byggfelsförsäkringen och tänkte höra om någon annan gjort det samma och fått igenom det nyligen? Möjligtvis om man bara kan teckna byggfelsförsäkringen på byggsatsen?
jassi_r: Jag skulle betalat ca 4500. Men det blev så billigt pga att jag är med i unionen. O villan kommer att vara på ca 170 m2
John J: Man skall inte ha med Länsförsäkringar att göra. Värre bolag när det händer något finns inte. BRF borde stå för kostnaden enligt BRF lagen
hempularen: Nu beror det ju lite på hur skadab ser ut, men om det krävs torkning eller annan sanering så står ju bolaget även för det. Bara elkostnaden för en torkning kan gå på över 5 000 kr, till det kommer kostnader för själva agregatet, och att ngn skall sköta torkningen,m besiktiga att det är färdigtorkat osv.
JOW: Sitter och fyller i lite offertförfrågningar kring byggfelsförsäkring. Började med Bostads-Garanti, den var ganska rättfram.. Men nu när jag har fyllt i BRIM's blankett för offerförfrågan finner jag denna text i slutet, precis före påskriftsraderna: [citat] Jag funderar: 1. Vad är man ute efter? 2. Det är en offertförfrågan med tydlig rubrik i början, skulle detta vara juridiskt
DonMartin: Det är väl ändå uppenbart att del läcker in uteluft. Annars blir det inte denna dramatiska skillnad från vilket väderstreck som det blåser från. Har samma problem, men har inte åtgärdat det. Jag har en villa från 1975 som jag köpte 1995. Eftersom jag bor på västkusten där det oftast ät västliga vindar drabbas jag inte så hårt, men det är ändå surt att kallaste platsen i
kolvas: [citat] Hur skulle jag kunna veta att filtret inte sattes in förrän 2005? Praxis är att man gör vattenprov i samband med borrningen av brunnen och installerar ett eventuellt filter redan då. Att det sedan görs ett nytt prov 2005 är inte heller något att orda om, anledningen till att jag gjorde vattenprov var p.g.a rekommendation ifrån firman som skulle sälja ny filtermassa till mig, så
stefand: Jo, problemet med elräkningen är ju att den är ställd på mig. Svårt att inte betala den då. Återställningen av lägenheten är ju en annan femma. Har dock till 1 mars på mig med elräkningen så jag hoppas det hinner lösa sig.
Thomas59: [citat] Har gått via Insplanet då det gäller bilförsäkring och då fick jag en bra deal. I nya huset var dom inte konkurrenskraftiga. De flesta försäkringsbolagen har en räknesnurra där du själv kan gå in och beräkna din premie. Med det som grund är det dags att ringa upp fösäkringsbolagen och deala lite. Kolla om du kan få helkundsrabatt (bil, båt annat), kolla om medlemsskap i
Lindhult: Jodå det gick väl skapligt. Vi håller på o bygger som bäst nu. Vi behövde inte någon färdigställandeförsäkring men vi kom inte undan byggfelsförsäkringen. Men det var banken som ville ha den eftersom det är dom som tar risken ifall de lånar mig pengar till ett hus som inte uppfyller byggnormer och därmed inte kan ta tillbaka de pengar som de lånat mig. Finspångs kommun hade inte
ordain: Varför kan du inte svara i forumet JK? Information om försäkringar och låglutande tak är säkert intressant för fler än bara trådskaparen.
Kyosahenke: Vi köpte ett hus på totalentreprenad för snart 4 år sedan och har nu sålt huset. I detta så finns en byggfelsförsäkring men vi är osäkra på om den hanterar dolda fel och om vi isf borde teckna en försäkring mot dolda fel ? Hur hade ni gjort på ett 4 år gammalt hus. Vi har inte byggt om något invändigt. De tack på förhand
C.I.: Det tror jag inte då den besiktningsmannen vi anlitade var väldigt noga och känns pålitlig. Jag tror mer att det är mäklaren som har sålt in sig eller att de kommit på det först nu. Men helt 100 kan man ju inte vara. Gäller att kolla igenom huset noga innan övertagandet men det skall man ju hur som helst göra. Huset är dessutom från 1937 så det kan ju i flera fall bli svårt att
nybyggd: kolla alltid noga med erat försäkring bolag,det råder en fjungel på dessa härute. vissa tar med den och andra inte,så kolla och skriv gärna in den på tilläg i eran villa försäkring.
Lolle: Ej bosatt där så kommer du troligtvis få teckna fritidshusförsäkring utan huvudbyggnad, försäkra upp garaget som ekonomibyggnad och lösöre går då att försäkra hos de flesta som beloppsförsäkring och vissa bolag som ev fullvärde. Fordon är praktiskt taget alltid friskrivna såvida vi inte pratar om ev älgdragare, ev åkgräsklippare av mindre storlekar eller liknande. Övriga
A.Sunken: [citat] jao juste det lät bra det att höra så man riktigt vet vad man ska se till för försäkring, för innan man skriver på något så vill man helst ha allting klart vad som gäller och även fått information vad man gett sig in på så man inte står där med 4500 i hyra sen har man helt glömt bort försäkringar så att det genast blir ännu dyrare, bättre fråga då man är osäker
myrstack: [citat] Jag misstänkte att besiktningen skulle vara lite som din ovan när jag ändå tänkte att någon kunde få kolla på huset. Vem vet, jag kanske hade missat något själv. Så jag ringde och avtalade tid med dom för att sedan sitta hemma och vänta på en besiktningsman som alldrig kom eller hörde av sig. Ingen har heller kontaktat mig sedan dess och nu har det gått ett halvår så jag
Carl-fredrik: [citat] Gräver fram denna tråd då jag är nyfiken på att höra hur detta ärende utvecklade sig? Hur gick det sen och hur har du gått vidare? MVH/ C-F