Hej,
har haft en mindre brand i huset men med stora rökskador.

Har man rätt att få ut pengar kontant från försäkringsbolaget?

Jag har blivit erbjuden 30% av en värderad arbetskostnad för att måla och tapetsera själv.

Jag hade hellre sett att jag fick ut hela den värderade/offerterade arbetskostnaden i näven så att jag själv kan lägga pengarna där dom behövs som mest.

Tex badrummet som dom bara ersätter 20% av den totala kostnaden för att återställa det. Det var här branden startade och rummet är helt förstört och allt måste ersättas.

Tack på förhand
Per

Du måste ta reda på försäkringsvillkoren!

Det förekommer att försäkringsbolag endast ersätter det som i själva verket betalas. Dvs har du ett lyxigt badrum för ett värde av 200.000:- så kan du inte sätta in ett billigare badrum för 100.000:- och tjäna på det...

När jag fick ersättning från säljarens dolda-fel-försäkring så fick jag ett belopp som jag kunde göra vad jag ville med, dvs de brydde sig inte alls om ifall pengarna gick till renovering eller ej.

Som sagt, du måste läsa villkoren för den försäkring det gäller!

Redigerat:
Läste igenom försäkringsvillkoren...

"Vi har rätt att avgöra om en skada ska ersättas kontant
eller om den skadade byggnaden ska återställas
genom våra anvisningar"

Är det praxis att man får 30% av arbetskostnaden för tapetsering om man gör det själv?

Vi fick motsv 100 kr per timma, så det är ju snarare 25% av arbetskostnaden. Däremot fick vi ju allt material också (efter åldersavdrag). Men det antar jag att du får också.

Ja han har erbjudit det 100kr/h men det skulle ju åtminstone ta 2,5 ggr så lång tid för mig som en målare med kunskap och riktiga grejer...

Det blir ju uppåt en 60% av arbetskostnaden...

Kan man kräva det?

Nej, ser man till försäkringsrådet och IFU (intern försäkringsutveckling) så är praxis 80 kr/h för försäkringsärende där kund väljer att utföra arbetet själv. De flesta bolag väljer dock att lägga summan på 100 kr/timme värderat efter den arbetstid hantverkaren hade fakturerat. Hela tanken är att inte värdera kundens egna arbete högt utan att om försäkringstagaren vill göra jobbet själv är det mer för att spara pengar som kan läggas på annat.

När det gäller din första fråga så är kutymen normalt att kunden antingen anlitar egna hantverkare som skall vara godkända av försäkringsbolaget och sedan mot faktura kan få ersättning från försäkringen. Alternativt att kunden anlitar en utav de firmor som försäkringsbolaget har uppköpt direktavtal med, då fakturerar bolaget omgående till försäkringsbolaget. Sedan finns båda alternativen där försäkringsbolaget fakturerar mellanskillnad, åldersavdrag, självrisk etc separat eller så kör man på alternativet där detta faktureras av hantverkaren mot kunden. Beror lite på om det vill göras ändringar som inte täcks av försäkring etc.

Om kunden själv vill göra arbetet så betalas som sagt inte hela arbetskostnaden utan den summan kontantbetalas som täcker de arbetskostnader som man kommer överrens om.

I ditt fall om du vill göra omprioritering så går det oftast att göra en överrenskommelse med ditt bolag att du vill ha en totalbeloppsbasering och därifrån jämka över belopp till andra projekt. Alltså vill du att de totalvärderar skadan och tillåter dig att ta in hantverkare till badrummet för den summan. Sen får du fixa övriga skador själv, det finns avtal för detta och är inte alltför ovanligt

MVH Lorant

Det villkor du nämner är en standardklausul infom fastighetsförsäkringar oavsett om vi pratar om fullvärdesförsäkring eller beloppsförsäkringar.

Det finns några försäkringar där det inte finns sådana klausuler och exempel på det är just dolt fel försäkring, vissa ansvarsförsäkringar för hantverkare och liknande försäkringar som inte är direktkopplade mot en specifik fastighet

/Lorant

Okej, inte mycket att bråka om då...

Tack för svaren!

Per

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.