Hej.

Köpte ett hus i december 2009 och säljaren skaffade en doltfelförsäkring av anticimex och nu har jag upptäckt ett fel i golvet i hallen och har haft hem besiktningsman som tyckte att det var ett självklart fall av doltfel. men nu undrar jag angående självrisken.
är det jag som köpare som får betala självrisken?
pratade med några kollegor ang dolda felet och att jag skulle få ersättning men dom rynkade på pannan då jag nämnde att jag skulle betala självrisken vilket dom tyckte lät konstigt. så nu är jag osäker och vänder mig till er på detta forum för ev svar, kanske någon som har erfarenhet ang detta.

Det är säljaren som har tecknat försäkringen, eller hur?

Då är det högst rimligt att samma person står för självrisken också. En "dolda fel försäkring" är bara ett skydd som säljaren skaffar sig för att slippa processa på egen hand.

Att säljaren låter ett stort försäkringsbolag bli din motpart i en ev. tvist är väl knappast något som du bör betala pengar för.

Hur långt har processen gått? Har du skickat skadeståndsanspråk till säljaren? Har säljaren aktiverat sin försäkring ännu? Har du fått svar från försäkringsbolaget?

Att ett "case" i första skedet ser ut att vara ett solklart "dolt fel" är absolut inte ekvivalent med att försäkringsbolaget betalar ut några pengar. De har nämligen en förkärlek till rättsprocesser, förhalningar, halvtaskiga förlikningar, osv.

Redigerat:
Så här har det gått till..
Köpte huset via mäklare i december 2009 och i januari februari kännde jag och min sambo att det var väldigt kallt på golvet i hallen "gick inte att gå på golvet barfota".
och jag misstänkte väl att det kunde vara något med isoleringen som inte var bra då. Kunde inte komma in under krypgrunden heller i den delen av huset.
Men när jag grävde in jordvärmen så lyckades jag ta mig ner under huset vid just den delen och såg då att det låg en massa isolering på marken och kontaktade då Anticimex som säljaren hade tecknat försäkringen hos, och dom var på plats några veckor senare å sa att detta var ett dolt fel.
3 dagar senare fick jag ett mejl från Anticimex att dom hade gjort en kalkyl på hela renoveringen som uppgick till ca 14.000:- men efter att dom dragit självrisken så återstod det bara 5000:-
Jag tänkte inget mer på det och var glad att jag fick något iaf, men när jag disskuterade med några av mina kollegor så tyckte dom det lät konstigt att jag skulle stå för självrisken, vilket fick mig att misstänksam oxå.

Själva försäkringen är en så kallad "varudeklaration" om det har någon betydelse.

Har inte varit i kontakt med någon annan en självaste Anticimex.
När säljaren tecknar denna försäkring så antar jag att hon fått betalat en slant för den och jag tycker väl kanske att den summan skulle träda in som nån självrisk..
Har inte skickat in papperen och godkänt deras kalkyl än heller.

Står inget i köpekontraktet om vem som ska betala, är det säljaren som ska stå för denna.

Tjompo skrev:
3 dagar senare fick jag ett mejl från Anticimex att dom hade gjort en kalkyl på hela renoveringen som uppgick till ca 14.000:- men efter att dom dragit självrisken så återstod det bara 5000:-
Du bör begära in offerter från åtminstone 2 aktörer till för att bilda dig en uppfattning om den faktiska kostnaden. Mig veterligen är inte Anticimex några byggentreprenörer och skall således inte befatta sig med kostnadsuppskattningar på husrenoveringar.

Däremot kan de ju ha anlitat någon med denna kompetens (vilket förefaller troligare)?

Hur som helst skall du som köpare rikta dina krav mot säljaren. Han/hon skall sedan aktivera "dolda fel"-försäkringen samt erlägga självrisken.

Att Anticimex säger att det skall kosta 14.000:- och att du endast skall få 5.000:- av dessa betyder inte ett skvatt. Det är naturligtvis deras förhoppning att du skall acceptera.

Summa summarum:
Anlita en (eller flera) utomstående aktörer som får bedöma kostnaden för den aktuella skadan. Utifrån detta riktar du sedan ett krav mot säljaren (skriftligt i ett rekommenderat brev). Sedan är det upp till dem att betala, processa eller aktivera sin "dolda fel"-försäkring.

Du måste granska vad som står i köpekontraktet. Vissa doldafelförsäkringar är utformade så att säljare friskriver sig helt från dolda fel, försäkringsbolaget tar på sig ansvaret, men då hamnar ofta också självrisken på köparen.

Detta skall då framgå av köpekontraktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.