Försäkringar
ziggystradust: Hej o tack för svaret. Då drabbar åldersavdraget även arbetskostnaden vilket kändes onaturligt. Men tack för svaret, då slipper jag gå vidare i detta vilket var skönt.
fusion: Jag har också en konstig erfarenhet av sotare. Köpte huset 2003 och begärde då besiktning av eldstad med brasinsats i gillestuga samt provtryck av tillhörade skorsten innan köpekontrakt skulle skrivas. Resultat utan anmärkning. Döm av min förvåning när en annan sotare från samma företag 1 år senare kom för att sota anläggningen och ville belägga den med eldningsförbud pga
steve5432: Ibland gör personer det enkelt för tjuvar. Jag har noterat att vår granne som har barn i 13års-åldern istället för att ge killen en egen nyckel, lägger husnyckeln under en blomkruka på framsidan. Deras tomt är helt ren, bara plattor och gräsmatta, så när som på denna blomkrukan. Hade man fått inbrott kan jag inte tänka mig att man fått någon ersättning. Larm har de inte
gus1: Hej! Jag har ett hus som snart är klart. Kontraktet är ABS 09 med Generalentreprenad. Snickaren som är generalentreprenör har allrisk/ansvar försäkringar där jag är automatiskt medförsäkrad enl Trygg Hansa. Nu är det så att det blev en felbeställning av dörrarna till mitt hus så huset står i princip olåst. Trots detta har snickaren fraktat dit alla vitvaror! Jag har efteråt
Hemmakatten: Bygglovsavgiften är inte EN specifik avgift,utan består av många olika delar. Dessutom beräknas varje del olika beroende på om det är omfattande eller enklare. Många delar beräknas per timme, med ett minimipris. Bygglovsavgiften för bygglov sökta före 2 maj beräknas förstås enbart på de ingående delarna och t.ex. arbetsplatsbesök som krävs efter 2 maj betalas förstås inte av
Nyfniken: [citat] Va? Är du helt säker på det? Vår besiktningsman påstod att inga pengar betalats för "enstegsmetoden" på putsade hus just för att det för tillfället var en godkänd konstruktion.
amandalar: Ja men nu är det glasklart :D! Tack så mycket allesammans:)! Vi kommer att teckna Byggfelsförsäkringen och Entreprenören tecknar Färdigställandeskyddet. Kanske har ni även hum om Garantibesiktning? Läser att Beställaren kan hålla inne med 5 procent av den totala kontraktssumman upp till 2 år, tills garantibesiktningen är gjord. Men är detta vanligt?
Nanny Fine: "Varudeklarerat" är Svensk Fastighetsförmedlings produkt.
Odjuret: [citat] Tråkigt för dig att den skulle spåra ur! Hoppas att du hunnit bli lite klokare innan den spårade ur!
hempularen: Det är väl mycket möjligt att det står i byggfelsförsäkringens handlingar att det måste till en slutbesiktning. har för mig att slutbesiktning måste utföras av en av bolaget godkänd besiktningsman. I princip så handlar det väl om att se till att de fel byggaren bör åtgärda inom ramen för entrepenaden skall åtgärdas så, inte av försäkringsbolaget. De fel som din vän
Isabel76: Vi har råkat ut för en massa fel och vi försöker få Gar-bo att gå in MEN vi får kämpa en massa och har hittills fått betala 30 000 för fler besiktningar . Idag skulle de ta ett beslut så imorgon får vi väl reda på vad de beslutat.
systemfel: [citat] jag har en vattenskada i badrumet inte fan ersette dom den för dm lyckades hitta kryp hål för att det e fel på tätskiktet. hur fan man nu kan uptäcka detta..
volvo: Lite sammanblandning av äpplen och päron här. Du som byggherre är skyldig att se till att ditt bygge har en byggfelsförsäkring samt att det finns någon form av färdigställandeskydd. En del husföretag servar kunderna med dessa och då ofta till ett rabatterat pris mot om byggherren själv löser samma försäkring (en effekt av mängdrabatt) Vissa husföretag och entreprenörer har dock
skogstomten: 10år gammalt ytskikt som det faktiskt är vad du har idag kan ju knappast vara värt "fullpris" om vi säger så tyvärr. Tråkigt att det blivit som det blev. Se det som så att nu får du chansen att köpa nytta kakel/klinker till 20% rabatt och dessutom få allt jobb gratis ;). Å andra sidan erbjuder firman 20% rabatt så känner dom sig ju antagligen liiiite skyldiga så dom kanske kan
scar69: Håller med föregående talare, det är totalentreprenören som är din kontaktperson har ansvaret för utfört arbete. Han får se till att felet blir åtgärdat av den underentreprenör som utförde arbetet, den biten ska du inte behöva fundera på.
byggankan: [citat] Vi hade en entreprenör för grund, vvs och el och en annan för stomresning inkl. innerväggar.
CarlLarsson: Hej Tiden för den ska 2-års besiktningen närmar sig för vårat Sjödalshus. Har inte märkt av några större problem förutom lite sprickor i hörn och någon list som lossnat. Men då jag i efterhand tycker att besiktningsmannen vid slutbesiktningen la mer tid på just sprickor och passningar än själva konstruktionen så är vi mån om att göra en grundlig 2 års besiktning. Var hittar
Vargklo: [citat] Själva grundtanken för en försäkring är ju att det ska täcka "plötsliga och oförutsedda skador", till skillnad från att vara en finansieringsform för normalt behov av renovering. Om du har gamla stammar från 60-talet skulle jag spontant säga att det inte är oförutsett att du får skador. Självrisk tillämpas per skadetillfälle. Om du lämnar in en krockad bil på verkstad,
andersmc: Kom den lagen verkligen 1993? Jag byggde 2004 och då behövde jag ingen försäkring. Hade jag väntat till året efter hade det däremot behövts. Mitt nästa bygge (med start 2009) fick jag söka dispens för att slippa. (Notera också att Civil- och Bostadsministern inte vet vad "byggherre" innebär.)
carlssoni: Fillemansfru skrev: "Branschen rekommenderar att en entreprenör som tar helhetsansvaret ska lägga på ca 6% på entreprenörsavtalet som en riskpremie. Hablingbo Bygg AB tar det samlade entreprenörsansvaret vid slutbesiktning för att kunna motsvara nyckelfärdigt avtal." Entreprenörens bindande ansvar för sitt åtagande enligt Konsumenttjänstlagen och ABS 09 skall ingå i kontrakterat
Nanny Fine: [citat] Har bara bra erfarenheter av Folksam. Har haft försäkring där i många år och det har aldrig varit några problem vid utbetalningar, service etc. Fick dock en bra deal av tre kronor och när jag hörde att de går genom Folksam så tvekade jag inte att byta. Lika nöjd nu som tidigare!
eviljava: [citat] Japp, och detta visade du genom att jämföra samma produkt (från Arla). Hemförsäkringar låter sig inte jämföras lika enkelt, eftersom det är olika produkter (inte samma villkor, skadehantering, osv). Äpplen och päron du vet... Men OK, vi skippar Lidl om du känner att det blir jobbigt? Din jämförelse (med Arlamjölken) är i sådana fall som att välja mellan att köpa en
nybyggd: tycker du bör lyssna med en advokat,låter som att du ska kunna häva köpet. för huset kan väl inte bli varudeklararat när grunden inte är besiktnings bar ? och samtidigt då är det en anledning till hävning eller reducering av pris. du kan även häva köpet då du i princip trott på ett felfritt hus genom varudkl.
hempularen: Ja då antar jag att det är skador på marken. Men jag har lite svårt att se att marken skulle kunna ställa till med något som jag blir skadeståndskyldig för, eller? Skulle iofs. kunna tänka mig att om man ex. anlitar någon för att gräva om ett dike på ängen, och vederbörande skadar sig så...
nybyggd: [citat] du kan åberopa den försäkring som gällde för skade tillfället.
Daniel_H78: Då har äntligen Gar-Bo svarat, Det ingår ingen Slutbesiktning i försäkringen men man kan köpa tjänsten vi Gar-Bo om man vill. Bostadsgaranti erbjuder inte någon förmedling av besiktningsman. /Daniel
nybyggd: [citat] ponera att ditt fritidshus brinner ner,och grannens skog på 25 hektar samtidigt brinner ner med förljd att den nya traktorn och bonings hus ryker med i9 denna brand. då känns det skönt med en försäkring som 'alltid' innehåller ansvars försäkring.
hempularen: Jag tror iofs inte att advokaten har rätt i att det "helt klart" blir förre ägaren som får stå för syllen. Men det kan vara värt att undersöka möjligheten.