Har en närstående som bor i en Bostadsrätt i Östra Sverige, vid besök i påskas upptäckte vi att innertaket på övervåningen i trapphuset buktade ut.Taket var svåråtkomligt eftersom det var i trappan och någon specialställning fanns inte att tillgå. Nåväl med långa armar lite spik och lim försökte jag justera takutbukningen så gott det gick men resultatet blev klent eftersom en del av taket (som består av någon form av trämaterial) verkade ha svällt (av fukt?) Det gick alltså inte att få det utbuktade på plats igen. Jag föreslog att hon skulle ta upp problemet på det kommande styrelsemötet. Mötet visade kalla handen och menade på att det var Brf ansvar allt som var innanför väggarna. Diskussion uppstod då vem som var ansvarig om det på grund av yttre omständigheter gjorde att fukt eller snö kommit in på den övre vinden. Eftersom vår närstående då proppsade på att få veta vad felet då kunde bero på erbjöd sig Ordf. i föreningen att komma bort och syna det hela. Han kröp upp för stegen på gaveln öppnade luckan till övre krypvinden och konstaterade att här är det torrt:blushing:.Tro tusan att det är torrt när det inte finns någon snö på taket längre ( författarens kommentar), han grävde i lösullen och konstaterade just detta. Hon frågade då varför taket svällt troligen av fukt men fick svaret att det kunde han inte avgöra. Vår närstående föreslog då att föreningen skulle ta dit någon som kunde avgöra detta men det var Ordf. inte villig till. Min närstående sade då att hon skulle höra sig för om någon auktoriserad och certifierad besiktningsman kunde komma och besiktiga och då avgöra vem som skulle stå för notan att fixa till undertaket. Som av en händelse nu i helgen stötte undertecknad på Bygglovs Matte Karlsson som var på turné i Västsverige, jag ställde då frågan hur det kunde svälla i taket och han hade en teori: Det mykkna snöandet kan ha gjort att det legat kvar mycket på taket som sedan har gett kondens i innertakets plast om det inte har funnits en ordenlig luftspalt, eller att det blåst in snö under pannorna under den långa vintern. Han ansåg att det var en fråga för Bostadsrätsföreningen. Hur tolkar läsekretsen denna händelse.:S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.