Om man målar ett fönster med linoljefärg efter alla konstens regeler (inklusive att mätta virket först med linolja) så behöver man inte ägna sig särskilt mycket åt underhåll! Definitivt inte olja fönstren en gång om året!

Jag renoverade fönstren för 6 år sedan, i huset vi hyrde. Jag brukar kolla fönstren varje gång jag är och hälsar på, och kan därför rapportera hur de har stått sig.

Det första fönstre jag renoverade, var också det som var sämst i skick. Knappt någon färg kvar, merparten av kittet satt löst. Fönstret vätte mot söder. Jag skrapade bort all färg, tog bort glaset i ytterbågen, mättade med linolja, kittade dit rutan, målade med linoljefärg ca 4-5 lager. Det tog tid! Men det ser fortfarande nygjort ut!

Några fönster till orkade jag hålla samma ambitionsnivå på (de som var på sydväst-sidan av huset) sedan hemföll jag åt vanlig fönstermålning. Mätta med någon slags grundolja som man kunde måla över efter en halvtimme osv. Den färgen spricker och lossnar i flagor idag...

Pius: Du slipper i alla fall skrapa rent! Snickra en form, klä den med byggplastfolie, fyll den med linolja. Doppa alla bågar en bra stund. Börja grunda med väl utspädd färg. Måla många tunna lager, låt det ta tid! Om du börjar nu, kanske du är klar när fönstren ska dit! Försök få tag på någon bra (lätt ventilerad) innomhuslokal du kan vara i, för om du måste vara beroende av vädret blir det inget gjort så här års (för hög luftfuktighet).

Och lycka till! Jag tror du kommer att bli jättenöjd med huset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.