Är på jakt efter en ytterdörrleverantör, där lister tillfogas snarare än fräses ut ur materialet. De enda jag hittat (och de var ju inte dåliga...) är Bovalls. Finns det fler alternativ som uppfyller normala krav vad gäller u-värden etc?

Tack på förhand!

/EL

Dom vanliga fabrikanterna har ju inget att komma med.

Här kanske det kan finnas något:

http://www.snickarper.se/index.php

Gissningsvis finns det också några mindre snickerier som vet hur man svarvar till en dörr... kan inga namn dock.

Kolla in Qvesarums dörrar. Har inte kunnat hitta något mer gediget än dessa.
www.qvesarum.se

Snurre skrev:
Kolla in Qvesarums dörrar. Har inte kunnat hitta något mer gediget än dessa.
www.qvesarum.se
Skulle vara intressant att se dessa i verkligheten. Verkar iaf vara ett riktigt prisvärt alternativ för denna typ av dörr.

• Gilla
Humpii
  • Laddar…
Vi har köpt vår pardörr från Qvesarum och tycker den är fantastiskt snygg. Vi var där och tittade på den innan vi bestämde oss.
Men det är ju lite långt om man inte bor i Skåne.

/EB

EB skrev:
Vi har köpt vår pardörr från Qvesarum och tycker den är fantastiskt snygg. Vi var där och tittade på den innan vi bestämde oss.
Men det är ju lite långt om man inte bor i Skåne.

/EB
Det såg ut som om dom ska vara på Villamässan i Älvsjö i oktober - då kanske hugande spekulanter i denna del av världen kan sniffa på dessa dörrar.

De ser jättefina ut, men finns det bara oljad teak ? Vill ha målad.

Tack för tipsen!

Qvesarum ser ju ut som det jag kan tänka mig! Mmm... hittade också snygga balkong/verandadörrar och fönster. Får undersöka deras isolerade ytterdörrarnas U-värde då energikostnaden inte får bli högre.

/EL

Pius skrev:
De ser jättefina ut, men finns det bara oljad teak ? Vill ha målad.
Jag tror bara att de säljs oljade, men det finns en firma i grannbyn som målar.

Möllans (eller Möllarens?) snickeri i Tjörnarp.

/ Fredrik

Det går väl att måla själv, men jag rekommenderar inte min metod:

Jag skulle måla innertaket på farstukvisten och lyckades välta en nyöppnad färgburk så färgen rann i strida strömmar över åtmistone halva vår fina teakdörr!
Det var inte heller vattenlöslig färg. Men vi lyckades få bort färgen till slut, det är nog bara vi som ser svaga rester här och var vid speglarna. Det gick åt mycket såpa!

Taket är fortfarande inte målat, och jag gillar inte nyöppnade färgburkar.

/EB

Vad betyder "helfranskt" ?
För vår del är det är viktigt att dörren är av massivt trä, alltså inte HDF eller MDF och allt vad det heter. Sedan skulle ju gärna isoleringen få vara ekologisk men det är väl att önska för mycket ... ;-)

w
Pius skrev:
Vad betyder "helfranskt" ?...
Precis det EL1 frågar efter angående lister. De sitter alltså löst mellan bladet och fyllnaden.
När jag tänker efter heter det nog bara "franskt".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.