Hej alla!

Nu har det äntligen blivit dags att byta innerdörrar. De nuvarande är furudörrar och skall bytas mot lite snyggare vita. Det som förbryllar mig är måttet på de nuvarande. Toalettdörren är 63cm och sovrumsdörren 73cm. Dörrarna vi har tittat på finns i 70,80,90cm bredd. Hur funkar detta? Måste vi byta karm också?

Tips kring detta samt dörrbyten i allmänhet emmotages tacksamt! :)

 
Tack så mycket för tipsen. Att måla dörrarna är väl inte helt uteslutet i och för sig. Grejen är att det saknas en dörr till ett av rummen på övervåningen. Om jag målar merparten av dörrarna men köper en vit så kanske man märker skillnad.

Kanske kan man kan köpa en furudörr till rummet som inte har någon och måla den också....
 
Har du mätt höjden på dina befintliga dörrar?
Dörrbladsmått 1940 eller 2040mm är bra
2015mm är inte bra, det är gammal standard och brukar leda till byte av karm och allt.
 
Det är inga som helst problem med att ha dörrar i gammal standard. De finns vanligtvis inte på lager men säg bara till att du vill ha gammal standard så beställer byggfirman hem det från t ex Swedoor. Med i paketet får du lösa "snäppgångjärn" som du sätter på dina gamla tappgångjärn så att allt passar perfekt. På dörrfabrikantens hemsida kan du räkna ut vilken standard du har - alternativt om du har hemmabygge.
 
Ellax skrev:
Det är inga som helst problem med att ha dörrar i gammal standard. De finns vanligtvis inte på lager men säg bara till att du vill ha gammal standard så beställer byggfirman hem det från t ex Swedoor. Med i paketet får du lösa "snäppgångjärn" som du sätter på dina gamla tappgångjärn så att allt passar perfekt. På dörrfabrikantens hemsida kan du räkna ut vilken standard du har - alternativt om du har hemmabygge.
Hur mycket extra kostar en sådan dörr med specialmått?
 
Det finns två standardformat på dörrar: det äldre och det nyare. Båda har standardmått - men olika. Båda är alltså "standarddörrar". Priset är likvärdigt. Har du en hemmasnickrad dörr så lär du ju förstås inte kunna ringa t ex Swedoor och beställa ur katalogen...
 
Ellax skrev:
Det finns två standardformat på dörrar: det äldre och det nyare.
Mellan vilka årtal lite grovt gäller de olika standardmåtten?

Var det olika mått för tjocklek också?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.