8 018 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Fråga om innerdörrar
Hej alla!
Nu har det äntligen blivit dags att byta innerdörrar. De nuvarande är furudörrar och skall bytas mot lite snyggare vita. Det som förbryllar mig är måttet på de nuvarande. Toalettdörren är 63cm och sovrumsdörren 73cm. Dörrarna vi har tittat på finns i 70,80,90cm bredd. Hur funkar detta? Måste vi byta karm också?
Tips kring detta samt dörrbyten i allmänhet emmotages tacksamt!
Nu har det äntligen blivit dags att byta innerdörrar. De nuvarande är furudörrar och skall bytas mot lite snyggare vita. Det som förbryllar mig är måttet på de nuvarande. Toalettdörren är 63cm och sovrumsdörren 73cm. Dörrarna vi har tittat på finns i 70,80,90cm bredd. Hur funkar detta? Måste vi byta karm också?
Tips kring detta samt dörrbyten i allmänhet emmotages tacksamt!
Varför inte bara måla furudörrarna vita?
Jag antar att du har mätt dörrbladet, dörr/fönster mäts med hela karmmåttet!
Har du "tur" kan du komplettera med bara nya dörrblad om mått/upphängning stämmer annars får du byta rubbet (+ foder)!
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=180
http://www.kilsgaard.se/index/how_to_diy/montera-innerkarm.htm
Jag antar att du har mätt dörrbladet, dörr/fönster mäts med hela karmmåttet!
Har du "tur" kan du komplettera med bara nya dörrblad om mått/upphängning stämmer annars får du byta rubbet (+ foder)!
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=180
http://www.kilsgaard.se/index/how_to_diy/montera-innerkarm.htm
Tack så mycket för tipsen. Att måla dörrarna är väl inte helt uteslutet i och för sig. Grejen är att det saknas en dörr till ett av rummen på övervåningen. Om jag målar merparten av dörrarna men köper en vit så kanske man märker skillnad.
Kanske kan man kan köpa en furudörr till rummet som inte har någon och måla den också....
Kanske kan man kan köpa en furudörr till rummet som inte har någon och måla den också....
Det är inga som helst problem med att ha dörrar i gammal standard. De finns vanligtvis inte på lager men säg bara till att du vill ha gammal standard så beställer byggfirman hem det från t ex Swedoor. Med i paketet får du lösa "snäppgångjärn" som du sätter på dina gamla tappgångjärn så att allt passar perfekt. På dörrfabrikantens hemsida kan du räkna ut vilken standard du har - alternativt om du har hemmabygge.
Hur mycket extra kostar en sådan dörr med specialmått?Ellax skrev:Det är inga som helst problem med att ha dörrar i gammal standard. De finns vanligtvis inte på lager men säg bara till att du vill ha gammal standard så beställer byggfirman hem det från t ex Swedoor. Med i paketet får du lösa "snäppgångjärn" som du sätter på dina gamla tappgångjärn så att allt passar perfekt. På dörrfabrikantens hemsida kan du räkna ut vilken standard du har - alternativt om du har hemmabygge.
Det finns två standardformat på dörrar: det äldre och det nyare. Båda har standardmått - men olika. Båda är alltså "standarddörrar". Priset är likvärdigt. Har du en hemmasnickrad dörr så lär du ju förstås inte kunna ringa t ex Swedoor och beställa ur katalogen...
Klicka här för att svara