Jag behöver alla tips jag kan få om hur ni har löst infästningen av utsalningen (utanpåliggande foder) på era fönster.

Under sommaren rev vi ner vår gamla, fula och trasiga tegelfasad och skruvade upp reglar, tillägsisolerade och spikade upp träfasad på vår lättbetongstomme. Nu har jag precis satt i nya SP-fönster som jag då blev tvungen att montera ganska långt in från fasaden. Utsalningen på utsidan blir ca 170 mm, vilket ger mig lite huvudbry då jag ska fästa dessa. Att borra så långa hål genom en 22*170 mm råplan och sen skruva fast brädan i fönsterkarmen verkar ju inte helt enkelt...
Hur har ni gjort?!

Tyvärr hjälper inte detta dig, men kanske någon annan.....

Jag monterar fönstren rätt långt ut i fasaden, för långt ut om du frågar fönstertillverkaren. Jag ser till att fönstret sticker ut cirka 5mm utanför gips/vindduk. Det ger mig en kant att spika/skruva påsalningen på. Ett av skälen till att jag valt denna metod är att väggarna på detta gamla hus lutar lite hit och dit medans fönstren oftast monteras i lod och våg (för att fungera bra). Med påsalning på fönstrets sidor blir man helt okänslig för vinkelskillnader mellan fönster och fasad. Bredden/djupen på påsalningen motsvarar spikläkt och fasadbräda + någon millimeter.

17cm gluggar låter inte så roligt. Varför monterar du fönstren så långt in?

I ditt läge gissar jag att man breddkapar en fasadbräda så den passar mellan fönster och foder och sedan fäster man denna i väggen. Mot fönstret använder du mjukfog.

Det finns två anledningar till att fönstren är monterade så långt in som de är...

1) Vi vill inte göra om smygarna på insidan då de är putsade med fönsterbrädor i sten som dessutom är fastputsade i innerväggen.

2) Tidigare bestod fasaden av tegel och det finns inget "rejält" att fästa fönstren i om man ska sätta dem längre ut.  Det blir inte någon bra lösning att skruva träregel utanpå lättbetongstommen för att sedan fästa fönstren i detta.

Nu ser lösningen ut att bli följande:

Min vän "snickaren" fräser en liten kantfjäder (spont) som vi spikar/skruvar fast i fönsterkarmen. Utsalningen fräses sedan med motsvarande not som sedan limmas på den spikade fjädern.

(OM ni nu blir klokare på den beskrivningen  :-/ )

Lösningen som snickarn föreslagit låter toppenbra. Det måste vara det proffsiga sättet att göra detta på kan man tro.

Angående #2 så går det utmärkt, jag har just monterat fönster så här. Jag använde mig av en byggplyfa 19-22mm som fästs dels i utvändig regelstome (45-reglar för isoleringen) samt pluggat och limmat i lättbetongen (siporex). Det verkar sitta som berget.

Nu är utsalningarna monterade! Det fungerade mycket bra med den metod som snickaren föreslog. Han hade fräst fram en L-formad list som fjäder och sedan motsvarande not i bakkant på utsalningen.

Med distanskloss markerade vi var listen skulle sitta på karmen och sedan limmade vi med Bostic Trälim 800 och spikade för att fixera den ordentligt. Limmet är ett polyuretan-baserat lim med hög hållfasthet.

När listen var monterad kapade vi till sidostyckena till rätt längder och provmonterade dem utan lim. När de var på plats mätte vi det exakta måttet för överliggaren och monterade den övre listen och överliggaren utan lim. Nästa steg var att markera för överliggaren på sidostycken, plocka ner de tre bitarna och skruva ihop dem till ett U. På med mer lim och sedan trycka dit det. Jag var nyss ut och kände på det och dem utsalningarna är det ingen som springer iväg med!  ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.