1 601 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Energifönster - Takfönster
Hej!
Är det någon som vet om det finns takfönster som har U=1.2W/m²K eller lägre?
Måste man byta ut fönster för att få bidraget eller kan man också ta upp öppningar och montera två helt nya fönster och få bidrag för det?
Är det Velux som gäller eller är övriga märken också ok?
Tacksam för svar.
Är det någon som vet om det finns takfönster som har U=1.2W/m²K eller lägre?
Måste man byta ut fönster för att få bidraget eller kan man också ta upp öppningar och montera två helt nya fönster och få bidrag för det?
Är det Velux som gäller eller är övriga märken också ok?
Tacksam för svar.
När jag sökte takfönster för ca 1 år sen så fanns det inte någon med så låg U-värde. Inte ens Vellux kunde servera sådana
. Dom Vellux vi har bytt till har U=1,8 om jag minns rätt. Dom är ändå så pass bra så att dom immar på utsidan vid fuktig väder. Hade dom isolerat bättre så skulle man inte se genom dom det mesta tid på året på grund av imman
.
gaia
gaia
Gaia, vad menar du med att "Hade dom isolerat bättre så skulle man inte se genom dom det mesta tid på året på grund av imman" . varför skulle det vara så menar du?
Imma på insidan tyder på dålig ventilation samt ev dåligt isolervärde med kondens på glasen som följd. Imma på utsidan vet jag inte vad det beror på, men för bra isolervärde var ngt nytt. Kan du utveckla detta lite mer?
/CC
Imma på insidan tyder på dålig ventilation samt ev dåligt isolervärde med kondens på glasen som följd. Imma på utsidan vet jag inte vad det beror på, men för bra isolervärde var ngt nytt. Kan du utveckla detta lite mer?
/CC
Med fönster som har u-värde 1,2 får du detta fenomen på morgonen, brukar försvinna när solen tittat fram lite. I praktiken innebär det att nya fönster med bra isoleringsvärde inte läcker värme lika mycket som gamla kopplade fönster.Alltså värms inte glasytan upp(utsidan) från värmen inifrån huset och torkar upp glaset.
kolla på statens provningsanstalt där får du en riktig förklaring.
http://www.sp.se/energy/files/Utv-kondens BT 8-2000.pdf
kolla på statens provningsanstalt där får du en riktig förklaring.
http://www.sp.se/energy/files/Utv-kondens BT 8-2000.pdf
U=1,4 gäller för pivåhängda takfönster förra året. Jag var också väldigt orolig för den kraftiga utvändiga imman i höstas men detta försvann när hösten kommit igång på allvar och numera har jag inga bekymmer. Kan bero på att jag bor kustnära.gaia skrev:När jag sökte takfönster för ca 1 år sen så fanns det inte någon med så låg U-värde. Inte ens Vellux kunde servera sådana. Dom Vellux vi har bytt till har U=1,8 om jag minns rätt. Dom är ändå så pass bra så att dom immar på utsidan vid fuktig väder. Hade dom isolerat bättre så skulle man inte se genom dom det mesta tid på året på grund av imman
.
gaia
Klicka här för att svara