Vi har hört något om att man kan få problem med godkännandet vid byggsamrådsmötet ifall man har för mycket fönster på en fasad, det vill säga ifall fönsterytan utgör en för stor del av fasadens yta.
Skall tydligen ha att göra med Fs beräkning enligt 9:2111 i BBR tom (BFS 2002:19).
Fasaden som en konstruktör pekade ut som problematisk är söderfasaden som ni kan se på den bifogade bilden. Visst är det en hel del fönster, men inte är det väl så extremt att man måste tilläggsisolera?
Någon som kan hjälpa till att förklara detta innan vi måste börja utforska ifall vår 365 mm homogena lättbetongstomme kommer att behöva tilläggsisoleras på grund av några fönster?
Skall tydligen ha att göra med Fs beräkning enligt 9:2111 i BBR tom (BFS 2002:19).
Fasaden som en konstruktör pekade ut som problematisk är söderfasaden som ni kan se på den bifogade bilden. Visst är det en hel del fönster, men inte är det väl så extremt att man måste tilläggsisolera?
Någon som kan hjälpa till att förklara detta innan vi måste börja utforska ifall vår 365 mm homogena lättbetongstomme kommer att behöva tilläggsisoleras på grund av några fönster?
Tyckte han att det där var mycket fönster?
Håller med, känns inte som det ligger i överkant.
Håller med, känns inte som det ligger i överkant.
Jag tror han uttryckte sin oro på grund av de nya "BBR-reglerna" för energihushållning som tydligen börjar gälla i juni 2007, men det kanske fortfarande är en överdriven oro? Någon som känner till vad de nya reglerna kommer att innebära gällande fönsterytor?
Klicka här för att svara
