3 503 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Grunt innerdörrslås?
Hej! På min toalettdörr sitter nu ett garderobslås vilket inte är optimalt. Jag köpte en låskista för att byta, men då märkte jag att dörren (spegeldörr) är nedhyvlad på bredden så kistan fick inte plats.
Jag är således på jakt efter en låskista som endast är max 5cm djup. Finns det?
Jag är således på jakt efter en låskista som endast är max 5cm djup. Finns det?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Kan du inte göra kistan djupare? Ett stämjärn borde funka bra.
Problemet är att dörrens ram är nedhyvlad, så det är bara 5cm in till spegeln.
Alternativen till ett riktigt lås är ju garderobslås, hasp eller skjutregel. Jag vill ju helst ha ett riktigt lås... :'(
Alternativen till ett riktigt lås är ju garderobslås, hasp eller skjutregel. Jag vill ju helst ha ett riktigt lås... :'(
De ända som finns som skulle fungera lätt är ett smalprofilslås..
Finns ju lite olika dondjup (framkant lås till centrum cylinder)
Har inte vart med om någon sådan extremt förut. Men ett smalprofil skulle nog fungera ypperligt, tyvärr blir du begränsad till hakregel, och då skulle jag nog rekomendera ett triovinglås. Dom har en variant som är smäckrare än assas variant.
Men vill du slå på stort så kan man ju sätta in ett smalprofilås av modell El-lås tulpanvariant. Typ ett Abloy EL-412 eller liknande. kräver dock lite kabeldragning i dörren.
Men det beror helt å hållet på hur du vill ha det. Lösningar på ditt problem finns, men det kräver lite special.
Finns ju lite olika dondjup (framkant lås till centrum cylinder)
Har inte vart med om någon sådan extremt förut. Men ett smalprofil skulle nog fungera ypperligt, tyvärr blir du begränsad till hakregel, och då skulle jag nog rekomendera ett triovinglås. Dom har en variant som är smäckrare än assas variant.
Men vill du slå på stort så kan man ju sätta in ett smalprofilås av modell El-lås tulpanvariant. Typ ett Abloy EL-412 eller liknande. kräver dock lite kabeldragning i dörren.
Men det beror helt å hållet på hur du vill ha det. Lösningar på ditt problem finns, men det kräver lite special.
Om man kollar i denna katalog så ser man ju nere till vänster att trioving har ett lås med "30 backset". Är det samma som dorndjup så skulle det i alla fall funka.
http://www.assa.se/inside/index.php?id=416
finns det lite smalprofilslås. Men inget av dom på listan går väl att använda som badrumslås?
http://www.assa.se/inside/index.php?id=416
finns det lite smalprofilslås. Men inget av dom på listan går väl att använda som badrumslås?
http://www.xpublish.no/tv/xp/pub/mx/filer/091.pdf Låset som heter 5016 tror jag nog skall fungera för din del. Dock blir det värre med Upptaget/ledigt-Indikering.
Det som du länkade till (trioving) Är bara Assa evolås för norska marknaden på samma sätt som assa heter nästan uteslutande Ruko i danmark osv
Backset är samma sak som dondjup. Sen får man inte glömma att ringen runt trycket (handtaget) samt för vredet bygger runt 24-26 mm från CC cylindern samt fyrkantspinnen
Det som du länkade till (trioving) Är bara Assa evolås för norska marknaden på samma sätt som assa heter nästan uteslutande Ruko i danmark osv
Backset är samma sak som dondjup. Sen får man inte glömma att ringen runt trycket (handtaget) samt för vredet bygger runt 24-26 mm från CC cylindern samt fyrkantspinnen
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Tågregel!?
Då får du indikeringen.
Då får du indikeringen.
Klicka här för att svara