Hej! På min toalettdörr sitter nu ett garderobslås vilket inte är optimalt. Jag köpte en låskista för att byta, men då märkte jag att dörren (spegeldörr) är nedhyvlad på bredden så kistan fick inte plats.

Jag är således på jakt efter en låskista som endast är max 5cm djup. Finns det?

Kan du inte göra kistan djupare? Ett stämjärn borde funka bra.

Problemet är att dörrens ram är nedhyvlad, så det är bara 5cm in till spegeln.

Alternativen till ett riktigt lås är ju garderobslås, hasp eller skjutregel. Jag vill ju helst ha ett riktigt lås... :'(

Innerdörrslås kan kanske vara lite knepigt, men det finns smalprofilslås. Dessa har ett dorndjup på 35mm.

P-plats.se skrev:
Finns det smalprofil för toalettlåsning?
Nej det finns inte vad jag vet, missade att det var en toalettdörr. Hasp eller utanpåliggande om man inte vill bygga på framsidan och ta av motsvarande på baksidan

De ända som finns som skulle fungera lätt är ett smalprofilslås..
Finns ju lite olika dondjup (framkant lås till centrum cylinder)
Har inte vart med om någon sådan extremt förut. Men ett smalprofil skulle nog fungera ypperligt, tyvärr blir du begränsad till hakregel, och då skulle jag nog rekomendera ett triovinglås. Dom har en variant som är smäckrare än assas variant.
Men vill du slå på stort så kan man ju sätta in ett smalprofilås av modell El-lås tulpanvariant. Typ ett Abloy EL-412 eller liknande. kräver dock lite kabeldragning i dörren.

Men det beror helt å hållet på hur du vill ha det. Lösningar på ditt problem finns, men det kräver lite special.

Om man kollar i denna katalog så ser man ju nere till vänster att trioving har ett lås med "30 backset". Är det samma som dorndjup så skulle det i alla fall funka.

http://www.assa.se/inside/index.php?id=416

finns det lite smalprofilslås. Men inget av dom på listan går väl att använda som badrumslås?

http://www.xpublish.no/tv/xp/pub/mx/filer/091.pdf Låset som heter 5016 tror jag nog skall fungera för din del. Dock blir det värre med Upptaget/ledigt-Indikering.
Det som du länkade till (trioving) Är bara Assa evolås för norska marknaden på samma sätt som assa heter nästan uteslutande Ruko i danmark osv

Backset är samma sak som dondjup. Sen får man inte glömma att ringen runt trycket (handtaget) samt för vredet bygger runt 24-26 mm från CC cylindern samt fyrkantspinnen

Hej,

Jag behöver en låskista för vänsterhängd toalettdörr. Du vill inte sälja?

Tågregel!?

Då får du indikeringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.