Fel !verktygsgurun skrev:Som jag har fattat det så betyder u-värdet på ett fönster läckaget i watt räknat och per kvadratmeter. Tex u-värde 1,2 = 1,2 w per kvadratmeter.
Skillnaden mellan 0,9 och 1,2 tex är extremt liten att jag skulle helt klart lägga slantarna på nåt annat. Tycker dessutom att Elitfönsters gångjärn är fula som syns alltför tydligt utifrån, Då gillar jag SP Bättre som inte syns alls.
Staffan
Det är 1 W per m² och °C
MAO vid -25°C ute och +20°C inne skiljer det (1,2-0,9)x45°C = 13,5W / m²
En normal villa kan ha ca 25m² fönster vilket ger en skillnad på ca 340W vid dimensionerande utetemperatur.
Om man vill räkna energi så måste man räkna gradtimmar låt säga att orten har en årsmedeltemperatur på ca 4°C och innetemperaturen är 21°C då åtgår ca 150 000 gradtimmar.
Har man ca 25m² fönsteryta så sparar man (1,2-0,9)x150 000x25=1 125 000Wh mao 1 125 kWh
Är merkostnaden 30 000 så lär payofftiden vara runt 30år med dagens energipris
Har man dessutom värmepump med COP3 så blir payofftiden 90år.
Fönster med u-värden runt 0,8 - 0,9 kan dock vara nödvändigt i passiva hus utan uppvärmningsystem för att hålla nere värmeeffekten vid DUT
/Patrik
Tack !
Man skall ju lära sig minst en ny sak varje dag...o idag fick jag lära mig av dig !
Pasta skrev:
Känns kanske lönlöst. Dock så finns ju andra aspekter, bla att det kan komma att ändras regler från myndigheter osv. Energimyndighetens fönstermärkning tex har klassning A för 0,9, klassning D för 1,2. Säger ju inte ett skit vad jag vet men vem vet, snart kanske det gör det?
Vid försäljning är det säkert en värdehöjande faktor som visserligen är nästintill omöjlig att värdera rent storleksmässigt.
Jäkligt stor skillnad faktiskt på priset iaf ): - har 9 fönster varav 5 fasta och 4 vridbara + ett fast dörrparti - alltså ser ut som en dörr men är det inte utan är fast monterad + en altan dörr.
Detta kostade från Elite Extreme 0,9 = 78 tusen och samma (identiska) kostade från SP med beteckningen Le + argon + varmkant alltså u värde mellan 1,1 och 1,2 ca 53 tusen. Har bergvärme så kostnaderna är låga redan - vill bara ha mera komfort och därav ett byte men vad motiverar 25 tusen? Dock skall tilläggas att SP har 35% rabatt t o m imorgon
. SP priset är rabatterat redan då bör tilläggas.//R
Detta kostade från Elite Extreme 0,9 = 78 tusen och samma (identiska) kostade från SP med beteckningen Le + argon + varmkant alltså u värde mellan 1,1 och 1,2 ca 53 tusen. Har bergvärme så kostnaderna är låga redan - vill bara ha mera komfort och därav ett byte men vad motiverar 25 tusen? Dock skall tilläggas att SP har 35% rabatt t o m imorgon
Ekonomiskt kan du inte motivera Elit Extrem.Robbie skrev:Jäkligt stor skillnad faktiskt på priset iaf ): - har 9 fönster varav 5 fasta och 4 vridbara + ett fast dörrparti - alltså ser ut som en dörr men är det inte utan är fast monterad + en altan dörr.
Detta kostade från Elite Extreme 0,9 = 78 tusen och samma (identiska) kostade från SP med beteckningen Le + argon + varmkant alltså u värde mellan 1,1 och 1,2 ca 53 tusen. Har bergvärme så kostnaderna är låga redan - vill bara ha mera komfort och därav ett byte men vad motiverar 25 tusen? Dock skall tilläggas att SP har 35% rabatt t o m imorgon. SP priset är rabatterat redan då bör tilläggas.//R
Komfortmässigt så tror jag inte heller att du känner någon skillnad, kallras får du antagligen inte med någon av modellerna och någon större skillnad på inre glasets temperatur och där med ökad värmestrålning mot fönstret tror jag knappast att du kan känna.
/Patrik
Har du gått efter det kampanjpriset Elit lämnar nu? Eller har du frågat efter offert på dom. Troligt är att du kan få ned priset lite grann. Tveksam till att du kan få ner SP:s 35%-rabatt mer...Robbie skrev:Jäkligt stor skillnad faktiskt på priset iaf ): - har 9 fönster varav 5 fasta och 4 vridbara + ett fast dörrparti - alltså ser ut som en dörr men är det inte utan är fast monterad + en altan dörr.
Detta kostade från Elite Extreme 0,9 = 78 tusen och samma (identiska) kostade från SP med beteckningen Le + argon + varmkant alltså u värde mellan 1,1 och 1,2 ca 53 tusen. Har bergvärme så kostnaderna är låga redan - vill bara ha mera komfort och därav ett byte men vad motiverar 25 tusen? Dock skall tilläggas att SP har 35% rabatt t o m imorgon. SP priset är rabatterat redan då bör tilläggas.//R
Du skrev inte om SP var med aluminium?
Enligt din jämförelse känns det som att Elit original 1,3 eller Elit original alu 1,2 bör jämföras med dito SP-fönster.
imported_Anders_S skrev:Har du gått efter det kampanjpriset Elit lämnar nu? Eller har du frågat efter offert på dom. Troligt är att du kan få ned priset lite grann. Tveksam till att du kan få ner SP:s 35%-rabatt mer...
Du skrev inte om SP var med aluminium?
Enligt din jämförelse känns det som att Elit original 1,3 eller Elit original alu 1,2 bör jämföras med dito SP-fönster.
Jepp - alu utsida på SP också och insidan av karmarna ser ut som Elite antik vilket de tar extra för och som passar huset bättre som är byggt 1965.
Båda priserna är begärda på offert och Elite har väl ca 10% rabatt (kampanj) + säkerhetspaket medan SP har 35% rabatt på allt.//R
Har fått en offert på nedanstående fönster- (10 st) och fönsterdörrstorlekar (1st). Det är både Elit Extreme 0,9 (typ AXS-fönster/AXD-dörr) och Elit Alu 1,2 (typ AFS-fönster/ADF-dörr).
20-13, 3-luft, 2 stycken
9-13, 1-luft, 3 stycken
7-13, 1-luft, 1 stycke
18-16, 2 luft, 3 stycken
fönsterdörr, 10-21/18, 1 stycke
+ 9-5, 2-glas träfönster, överkantshängt, 1 stycke
Totalpris, Elit Extreme 0,9: 96.500:- *
Totalpris, Elit Alu 1,2: 82900:- **
* kampanjpris inkl. säkerhetspaket.
** ingår beslagspaket med in-/utvändigt handtag med spärrvred till dörren enbart.
Vad tycker ni om dessa priser?
Själv tycker jag att det skiljer otroligt lite mellan alternativen.
Tycker att priset på Alu 1,2 borde vara billigare kontra 0,9.
Sedan skall jag naturligtvis försöka pruta ned det hela ännu mer.
Fick inte direkt gåshud av offerten...
20-13, 3-luft, 2 stycken
9-13, 1-luft, 3 stycken
7-13, 1-luft, 1 stycke
18-16, 2 luft, 3 stycken
fönsterdörr, 10-21/18, 1 stycke
+ 9-5, 2-glas träfönster, överkantshängt, 1 stycke
Totalpris, Elit Extreme 0,9: 96.500:- *
Totalpris, Elit Alu 1,2: 82900:- **
* kampanjpris inkl. säkerhetspaket.
** ingår beslagspaket med in-/utvändigt handtag med spärrvred till dörren enbart.
Vad tycker ni om dessa priser?
Själv tycker jag att det skiljer otroligt lite mellan alternativen.
Tycker att priset på Alu 1,2 borde vara billigare kontra 0,9.
Sedan skall jag naturligtvis försöka pruta ned det hela ännu mer.
Fick inte direkt gåshud av offerten...
Dyrt - köpte idag SP med beteckningen Le + argon + varmkant alltså u värde 1,15 på fasta fönster för ca 53 tusen som bestod av tre glas på alla samt alubeklädnad. SP kampanj så jag fick 35% rabatt = 18,500 kr vilket kändes som ett prisvärt köp. Alu beklädnader i vårt klimat skall hålla 50+ år enligt säljaren - hade tydligen testats av "statens ... I mitt fall gav inte Elite valuta för pengarna.//RUlmian skrev:Har fått en offert på nedanstående fönster- (10 st) och fönsterdörrstorlekar (1st). Det är både Elit Extreme 0,9 (typ AXS-fönster/AXD-dörr) och Elit Alu 1,2 (typ AFS-fönster/ADF-dörr).
20-13, 3-luft, 2 stycken
9-13, 1-luft, 3 stycken
7-13, 1-luft, 1 stycke
18-16, 2 luft, 3 stycken
fönsterdörr, 10-21/18, 1 stycke
+ 9-5, 2-glas träfönster, överkantshängt, 1 stycke
Totalpris, Elit Extreme 0,9: 96.500:- *
Totalpris, Elit Alu 1,2: 82900:- **
* kampanjpris inkl. säkerhetspaket.
** ingår beslagspaket med in-/utvändigt handtag med spärrvred till dörren enbart.
Vad tycker ni om dessa priser?
Själv tycker jag att det skiljer otroligt lite mellan alternativen.
Tycker att priset på Alu 1,2 borde vara billigare kontra 0,9.
Sedan skall jag naturligtvis försöka pruta ned det hela ännu mer.
Fick inte direkt gåshud av offerten...
Klicka här för att svara