Om du läser tråden så ser du att det inte handlar om fuskspröjs som man hänger på fönstret, utan att man limmar virke på både in- och utsidan, och sedan kittar. Görs bara mötet mot befintlig båge snyggt så kan man inte se skillnad om man inte har röntgensyn.Tornhill skrev:
Tjenare Johan!
Det riktiga sättet att göra det på…
1. Plocka ur glasen (Använd en speedheeter att ta bort kittet med.)
2. Rensa falsen.
3. Fräs spröjsämne med en snygg och en kitt sida.
4. Fräs in en "dove tail" lika djupt som dina spröjs är tjocka.
5. Kapa spröjs ämne och matchade "dove tail".
6. Tryck i dina spröjs och fäst med en plugg.
7. Kapa glaset i bitar och nubba och kitta fast dem.
8 . Måla-
9. Klart!!

pleximaster
Det riktiga sättet att göra det på…
1. Plocka ur glasen (Använd en speedheeter att ta bort kittet med.)
2. Rensa falsen.
3. Fräs spröjsämne med en snygg och en kitt sida.
4. Fräs in en "dove tail" lika djupt som dina spröjs är tjocka.
5. Kapa spröjs ämne och matchade "dove tail".
6. Tryck i dina spröjs och fäst med en plugg.
7. Kapa glaset i bitar och nubba och kitta fast dem.
8 . Måla-
9. Klart!!
pleximaster
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Lånar den här tråden lite, tänkte köpa plastfönster, men spröjs verkar ju vara löjligt dyrt, 1/4 av vad hela fönstret kostar eller så... Nån som gjort spröjs till sådana fönster själv? Jag har överhandsfräsar med fräsbord, så borde inte vara så svårt att göra själv. De jag har nu sitter en bit från fönstren och är löstagbara, men har ett fäste i karmen, och det vill jag nog inte ha.
Plastfönsterkarmar med fuskspröjsar i trä.....
Nej, det kan aldrig bli snyggt. Kan du inte strunta i srpöjsen? Vad har du för stil på fönstren och huset i dag?Om det är ett gammalt eller hus i gammal stil som kräver spröjs så satsa då hellre på fönster i trä.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är alltså ett hus jag ska bygga, så jag vet inte riktigt hur det passar med spröjs (ska prova i datorn när jag väl fått in det där), vet bara att i nuvarande hus så ser fönstren så stora ut utan spröjs, och det har nog för mej, bara betydelse hur det ser ut på ett antal meters avstånd, och då kan man nog inte se om det är trä eller plast
jag gillar inte riktigt skyltfönsterskänslan som jag tycker försvinner bra med spröjs.
jag gillar inte riktigt skyltfönsterskänslan som jag tycker försvinner bra med spröjs.
Klicka här för att svara