7 532 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Väldigt brett fönster?
Att jag ville ha det så brett var helt enkelt för att det skulle se väldigt läckert ut. Uppdelningen i flera fönster är min nödlösning och jag hittade några uppdelningar som faktiskt såg ganska snygga ut dom ocksåRacerbygg skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det nämndes någon annanstans här på forumet att försäkringsbolagen inte ersätter fönster större än 270cm. Bara en sådan sak. 400cm lär bli dyrt.
Jo, jag såg det men trodde att det handlade om ytan på fönstret snarare än att längd eller bredd var större än 270 cm.Johan Gunverth skrev:
Frågan man ställer sig är väl hur ofta fönster går sönder under transport, montering och användning. Risken för att dom går sönder ökar naturligtvis om dom är stora och besvärliga att hantera, men hur stor tror ni risken är? 1, 10, 20, 50 eller 75%?
alla hus har ju lite sättningar. Ju större fönster desto större risk att det går sönder. Dessutom måste man ju ha avlastning ovan fönstret o det blir ju mer svikt/sättning i avlastningen ju större fönster du har...
kan se häftigt ut ja, men kanske väl stora problem man skaffar sig
kan se häftigt ut ja, men kanske väl stora problem man skaffar sig
Jag vet iaf två hus i närheten med väldigt breda fönster, men jag har ingen aning om mått. Så det finns ju onekligen folk som skaffar breda fönster och det blir väldigt häftigt om man har bra utsikt.
Glaverbels glasruta Planibel Top N tillverkas i storleken 6 x 3,21 meter. Så det är väl i den storleken som glaskasett tillverkarna köper (t.ex. Osby Glas AB). Om dom kan göra en glaskasett i den storleken vet jag inte, men omöjligt borde det ju inte vara. Fönster tillverkarna som använder plast profiler tror jag köper profilerna i 6 meters längder.
Däremot så har nog både glaskasett och fönster tillverkarna begränsningar i sin produktionsutrusting.
Ring t.ex. FönsterGruppen och kolla, skulle vara intressant att veta även för oss andra.
Däremot så har nog både glaskasett och fönster tillverkarna begränsningar i sin produktionsutrusting.
Ring t.ex. FönsterGruppen och kolla, skulle vara intressant att veta även för oss andra.
Va? det har jag inte hört. Men så hade inte tanken slagit mig att det skulle finnas sådana begränsningar heller. Tur för oss att vårt bredaste bara har glas som är 250 cm brett då.Johan Gunverth skrev:
(Kopplade fönster, i original från 60-talet. Vi har inte riktigt vågat oss på att fundera hur man ska göra när man ska öppna upp för att tvätta insidorna av rutorna... fast det har ju gjorts innan så det går uppenbarligen)
Jag ringde dom och det var inga problem enligt dom - åtminstone inte om det var ett fast fönster man ville ha. Gällande frakt så hade dom nyss levererat ett 3,5 m brett fönster till Dalarna (från Stockholm) utan några som helst problem.Mich skrev:
Frågade om försäkringen på fönster bredare än 270 cm och det hade dom aldrig hört talas om men misstänkte att reglerna säkert kunde skilja mellan f-bolagen och att någon/några säkert kunde hittat på såna regler.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Jag är säker på att jag har läst det här, men jag kan fasenimig inte hitta det igen. Det var någon som hävdade att detta var en generell regel hos försäkringsbolagen.husis skrev:Va? det har jag inte hört. Men så hade inte tanken slagit mig att det skulle finnas sådana begränsningar heller. Tur för oss att vårt bredaste bara har glas som är 250 cm brett då.
(Kopplade fönster, i original från 60-talet. Vi har inte riktigt vågat oss på att fundera hur man ska göra när man ska öppna upp för att tvätta insidorna av rutorna... fast det har ju gjorts innan så det går uppenbarligen)
I mina föräldrars hus, från sent sjuttio/tidigt åttiotal finns det tre stycken fönster som vardera är 4m breda och 60cm höga. Så visst finns det att få tag i. Åtminstonde ett av fönstren är dessutom utbytt ganska nyligen, pga kondens mellan glasen i treglaskassetten.
Så visst finns det långa fönster att få tag i. Dock har jag ingen aning om vad försäkringsbolaget tycker.
/ Fredrik
Så visst finns det långa fönster att få tag i. Dock har jag ingen aning om vad försäkringsbolaget tycker.
/ Fredrik
Klicka här för att svara