Hej

Har renoverat ett av våra rum och skall nu sätta upp dörrfoder. Problemet jag har är att dörrkarmen ligger 5-10 mm längre in än vad väggen gör. Så, när jag lägger mina dörrrfoder mot väggen så har jag en stor glipa mellan fodert och dörrkarmen. Fårgan är hur jag skall få bort denna och hur brukar man göra?

De gamla foderna som jag rev bort hade en urfräsning för att kunna ligga an, samt att man tryckt in kitt i mellanrummet.

Ser ut som jag kommer fästa dörrfoder i betongväggen och sedan fylla spaleten med snickerispackel. Några fler ideer?

/Mapa.

Det finns foder med vinkel för att kompensera för t ex dubbelgips, men dessa finns väl inte för alla typer av profiler förstås. Fråga på din bygghandel - kanske det finns något som passar eller har du redan köpt/använder gamla?

En annan variant (som jag gjorde vid en dörr) är att hyvla till lister som först fästs på dörrkarmen varefter fodret fästs på dessa.

/Rob

Klack foder använder vi när vi
renoverar badrum m.m.
Tror det är en klack på 12mm.
Annars köper vi lister i så
nära tjocklek och sågar till eller hyvlar
så det passar.
Tror snickerispacklet spricker om det är
för stor springa.

Mvh Putte

W
Du sätter en list (trä bit i rätt tjocklek) först. Sedan foder. Sedan måla. Blir kanon, inget ser något och det är så man ofta gjorde förr.

Hej

Löste det precis som Wester. Fick hjälp på Bauhaus att såga upp tunna tunna lister, 5mm, av 4mms mdf. Blev kanon! Lite färg på det å det ser perfekt ut. Tack för alla svar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.