Säg att man har en platta på mark som man sedan lägger klinker på. Om man sedan köper en innerdörr som är 2100 mm hög hur stor skall dörröppningen då vara? Mäter man från plattan så blir öppningen exakt 2100, men om man mäter från "klinkret" så blir ju öppningen i realiteten 2115 mm eller något liknande beroende på hur tjockt klinker och fästmassa blir tillsammans.

Någon som kan hjälpa en dörrnybörjare?

Om du ska ha en 21-dörr så bör hålet vara just 2100 eller lite däröver. Räkna med att plattorna bygger runt 15 mm, så gör hålet 2115 från plattan, eller lite mer.

För övrigt, en dörr med höjden 21 är normalt omkring 2085 mm eller något i den stilen, men det finns också 21-dörrar som är 2100 precis av någon anledning. Kolla innan du köper.

Möjligen får du funder över vilken tröskellösning du vill ha. Ska klinkern ligga under tröskeln? Ska du ha tröskel överhuvudtaget?

Trösklar ja... Varför har man trösklar egentligen? :) Som amatör har jag alltid trott att det har något att göra med att man har olika golvmaterial i två rum - har man samma material behövs ingen tröskel. Är jag helt ute och cyklar eller?

hmmm..hänger på tråden. Har ungefär samma problem. Nu är det så här att mitt hus är byggt 1956 och jag har dörrar som är 2000 och vill byta ut dessa, men så klart behöver jag även byta karm pga dörrtjocklek samt detta med gångjärn. Till problemet skall sedan byta ut golven med förmodligen golvvärme och kommer då att få 2 olika höjder mellan t ex kök och TV rum. Hur sjutton gör jag då??? När jag nu endast vill byta ut dörr pga renovering av TV rum...i prnincip måste jag riva upp ev vägg igen för karmen den dan jag ger mig på golvet. Förslag??

Mikael_L
zachris skrev:
Trösklar ja... Varför har man trösklar egentligen? :) Som amatör har jag alltid trott att det har något att göra med att man har olika golvmaterial i två rum - har man samma material behövs ingen tröskel. Är jag helt ute och cyklar eller?
Det kan säkert finnas fler anledningar till att man har tröskel, men jag kan nämna två iaf, ljudisolering och värmeisolering.
Om man vill ha tyst mellan olika rum måste man ordna med någon sorts ljudtätning under dörren, även en 1mm springa släpper igenom stora mängder (o)ljud.

zachris skrev:
Nja, t.ex. trägolv låter sig sällan läggas hur långa som helst. Det blir att göra rörelsefogar här och var. Ofta lägar man dessa i mellan rummen. Min granne (som är byggare!) fick såga upp mellan kök och vardagsrum då rörelserna blev för stora.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.