Till Roger!
Du, jag gläds med dig att du har OK fönster. Verkligen. Jag har varit och granskat nybyggt hus med Elitaluminiumfönster, ljusgrågrön nyans. Skavankerna syns inte vid första anblicken, men där finns samma skador som jag har på mina fönster. Något hanteringsfel på Elite. Är övertygad om att det inte är transportskadaor, för de nya proflierna som skulle monterats i veckan hade precis samma skador och de var snyggt förpackade. Jag är nog ganska petig, men har jag betalat över 300.000 för mina fönster kräver jag bra kvalité.

Lotta

Hej Lotta!
Vi har köpt aluminiumbeklädda fönster från SP-fönster, och dom har inte en enda skråma! Dessutom var deom omsorgsfullt förpackade med kartong runt varje fönster... Av de 24 fönster med aluminumbeklädnad så finns det alltå inte ett enda fönster som har skador i lacken... Det måste ju vara nåt fel vid tillverkningen som gör att det blir så. Konstigt att dom inte verkar ta det på allvar och inse att det är ett stort produktionsproblem. För som du säger, betalar man 300.000:- för fönstren så ska dom inte vara avskavda vid leveransen!!!
Hoppas det ordnar sig för dig!
//Fredrik

S
Roger_Gustavsson skrev:
Mina fönster är vita. Både de jag köpte för 7 år sedan och de jag köpte i vintras. Har dock själv lyckats stöta ett av dem.

Plastfönster är jag lite tveksam till. Känner de som har haft problem och bytt inom 10-15 år. PVC är ju dessutom inte speciellt bra för miljön. Tidigare var alla plastfönster inårgående. Hur är det nu?
Inte för att vara taskig men jag tror du behöver läsa på lite mer om PVC och miljö.....

Skitsur skrev:
Inte för att vara taskig men jag tror du behöver läsa på lite mer om PVC och miljö.....

Utveckla gärna.........

S
pappskallen skrev:
Utveckla gärna.........

OM PVC

Lite om vad en enda politiker kan ställa till...
OM PVC

(det är 2 olika länkar..)

Branschens egna informationskälla ger jag inte mycket för... Det är som att fråga slaktaren om köttet är bra. Det är klart att han inte säger att köttet är dåligt. I de fall PVC kan ersättas med annat, görs det också allt oftare.

S
Roger_Gustavsson skrev:
Branschens egna informationskälla ger jag inte mycket för... Det är som att fråga slaktaren om köttet är bra. Det är klart att han inte säger att köttet är dåligt. I de fall PVC kan ersättas med annat, görs det också allt oftare.
Ne det är ju dumt att tro på fakta..........mycket bättre att lita på folk med förutfattade meningar och som bygger allt på sin egen okunskap...

Förmodar att profilerna till fönstren kommer i längder och är färdiglackade, sedan kapas och monteras dom hos respektive fönstertillverkare. Det är då vid denna hantering som skadorna uppstår, och det borde ligga i tillverkarens intresse att detta undvikes, med tanke på vad fönstren kostar. Lämpligt kan vara att kolla upp andra tillverkares fönster i samma kulör, och ta några bilder f v b till Elit fönster. För nog skall det gå att tillverka lackade fönster utan repor. Jag uppfattar det närmast som nonchalance mot kunderna.
Själv är jag mycket nöjd med mina Traryd fönster, vita/trä som är 14 år gamla, och utan repor eller andra defekter.

Har nu fått tredje omgången aluminiumprofiler. Inte u.a allihopa men acceptabla, frånsett altandörren och alla spröjsarna som de nu skall göra ett fjärde försök att tillverka repfria.

Ett annat spörsmål. Mina fönster är röda utvändigt och vita invändigt. Spröjsen är därmed röd runt om. Köpt vit självhäftande plastfilm och klistrat på den delen av spröjsen som syns inneifrån. Blev alldeles för självlysande. Funderat på att måla, men är osäker på hur varaktigt något sådant skulle bli. Har sökt på nätet, varit runt hos bygghandlare och färgaffärer, finns bara den plastiga vita filmen. Skulle behöva vara mattare. Några förslag?

Lotta

Skitsur skrev:
Ne det är ju dumt att tro på fakta..........mycket bättre att lita på folk med förutfattade meningar och som bygger allt på sin egen okunskap...
Nja, kolla gärna vad miljörörelsen tycker om PVC. Var ingen fara med Prädd heller, tills Björn Gillberg tvättade skjortan i det. Rocagil och asbets var också prima material. Asbets och PVC gör numera specialföretag sanering på. Kruxet är att PVC har några trevliga tekniska egenskaper och därför är svårt att ersätta. Avloppsrören i PVC ersätts allt oftare av PP.

Jag har köpt 3 stycken Fönster (Vita med Alu) från Elitfönster och det fanns inga repor på dem. Kommer troligen köpa fler från Elitfönster.

Hej Hoppgurkan!

När min tredje omgång profiler var tillverkade var reparatören på fabriken och insåg att det var bl.a då de drog på listerna som den största skadan skede (detta gjorde han sedemera på plats). Även om det inte blir direkta repor skavs ytskicktet av. På icke starka kulörer märks inte detta så mycket, och bara i ett visst ljus. Kolla. Jag tror att du kommer att upptäcka att det finns, mer eller mindre, partier som inte är lika glansiga som övriga.

Lotta

Jag har 7 år gamla fönster från Elit utan några som helst skråmor. Finns det överhuvudtaget någon annan leverantör av dessa aluminiumprofiler än den som Elit använder? SAPA lär det väl vara? Är det kanske speciellt känsligt med röda profiler? Om inte annat så lär de väl blekna snabbt som alla röda kulörer?

Hej Lotta!
Har noga synat mina fönster, men inga repor. Kanske de har ändrat något i hanteringen som skall spara pengar men drar ner kvaliten. Jag är fortfarande nöjd med mina.

Hej Lotta!
Vi har haft problem med våra aluminiumbeklädda Trarydfönster. Vi har dock ingen stark kulör, utan naturanodiserade (alu färg alltså). I varje hörn på de öppningsbara fönsterna är det märken i form av små stjärnor. Vi reklamerade fönsterna direkt, och i somras var en representant från Traryd ute och tittade på dem. Vi blev då upplysta om att för det första ska man stå 6 m från när det gäller fasaddetaljer. Ser man det fortfarande då så är det en reklamation, men inte annars... För det andra så levererades fönster i denna kulören alltid med märken! Det gick inte att leverera utan märken... Vi gick i taket förstås och protesterade högljutt. Då sa de att de tog kostnaden för att leverera nya profiler i annan önskad färg, men stod inte för kostnaden att byta dem. :mad: Vi protesterade lite till, och nu tar de hela reklamationen och står även för bytet. :) Men vi har ju fått välja en ny färg, som vi egentligen inte vill ha... :(

Men jag kan inte för mitt liv förstå hur man med gott samvete kan sälja fönster som man vet att det är skador på!!! :confused:

• fönsterskada.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.