Hej!
Har ett putsat hus från 20-talet. Fönstren som sitter i nu är från ca -50. En del har lagats vart efter men nu är det dags att se över alltihop. Diskuterar hemma för och emot vad gäller med eller utan aluminium. Köper alla argument kring undershållsfritt, etc men jag tror det kan ändra utseendet av huset.

Sedan är det så att det finns fönster som långt ifrån behöver bytas. Det påverkar ju också hur huset ser ut under tiden som de gamla fönstren sitter kvar.

Någon som har erfarenhet av detta "dilemma"?

/Olle

Jag skulle aldrig sätta aluminiumfönster i ett hus från 1920. Inte heller skulle jag sätta 3-glas. Jag tycker du skall fundera på att underhålla dem som är i hyfsat skick och låta en snickare göra kopior där byte är nödvändigt. Behåll allt som går är mitt tips ! :-)

Tack för svar! Håller med. Ska försöka hålla emot de "praktiska" krafterna hemma. Tyvärr är flera fönster riktigt illa åtgångna så de måste bytas annars hade jag gärna försökt renovera så mycket som möjligt.

Illa åtgågna på vad sätt? Är det bara bågens understycke som är murket, så kan en snickare lätt skifta ut det. Svårare kanske om det är själva karmen.

Skulle heller aldrig byta 50-talsfönster mot moderna underhållsfria. Fönstrena är en så viktig del av husets utseende. Man ser många exempel på fönsterbyten som förfulat hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.