5 871 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Smala fönsterbågar och karmar
Hej,
letar efter fönster till vårt hus byggt -61 och har fått ett par offerter, en på PVC-fönster (TK Gruppen/Foris) och en på träfönster med aluminiumutsida (LEIAB). Prisskillnaden är inte så stor så det är väl hugget som stucket mellan dem.
Har mailat och ringt 4-5 andra men inte ens fått svar! Jag har även läst massor av inlägg här i forumet och de etablerade leverantörerna känns ju inte helt problemfria. Frågan är vad man får för valuta för pengarna? Underhållsfrihet är prio 1 egentligen, även om estetiken ligger väldigt nära.
Hur som helst - jag är bekymrad över bredden på framför allt bågarna men även karmarna och hur detta kommer att ge ett väldigt annorlunda intryck än vad vi har nu. Själva fönsterytan kommer att bli så pass mycket mindre.
Kan någon rekommendera en tillverkare som inte kostar skjortan men som har bra kvalitet och snygga fönster?
Mvh,
Ola
letar efter fönster till vårt hus byggt -61 och har fått ett par offerter, en på PVC-fönster (TK Gruppen/Foris) och en på träfönster med aluminiumutsida (LEIAB). Prisskillnaden är inte så stor så det är väl hugget som stucket mellan dem.
Har mailat och ringt 4-5 andra men inte ens fått svar! Jag har även läst massor av inlägg här i forumet och de etablerade leverantörerna känns ju inte helt problemfria. Frågan är vad man får för valuta för pengarna? Underhållsfrihet är prio 1 egentligen, även om estetiken ligger väldigt nära.
Hur som helst - jag är bekymrad över bredden på framför allt bågarna men även karmarna och hur detta kommer att ge ett väldigt annorlunda intryck än vad vi har nu. Själva fönsterytan kommer att bli så pass mycket mindre.
Kan någon rekommendera en tillverkare som inte kostar skjortan men som har bra kvalitet och snygga fönster?
Mvh,
Ola
Medlem
· västra götaland
· 73 inlägg
Velfac har fina fönster förr alla.
Roger
Roger
Jo det kan mycket väl ställa till det med måtten på Dina nuvarande fönster och de nya. Nya fönster tillverkas i hela decimetermått minus 15mm. Ett fönster med måtten t ex 1meter brett och 1.2meter högt, heter då 10x12. måtten på fönterkarmen är då 985mm brett och 1185mm högt. Flera av fönstren på bottenvåningen brukar ersättas med fönster som har fasta karmar. Finns ingen anledning att ha öppningsbara fönster i t ex vardagsrummet, om det finns en dörr där. Några av de större tillverkarna brukar har driver ett par gånger per år, med 25% rabatt på sina produkter. Har själv Traryd fönster i mitt hus, och är mycket nöjd med dessa.
Kika i sp fönsters balans eller Mockfjärds Premium fönster. Grymt snygga Alu-klädda fönster.
Klicka här för att svara