Skulle behöva hjälp med namn på ett glas. som ni ser sitter glaset i en innerdörr.

Dörren är uppskattningsvis från ca 1920.

Vet att olika slipningar har olika namn, därför frågan.

Finns även en 10 poängsfråga i tråden....

Vem kan ha ett sånt här glas för montering i identiskdörr med ett mindre vackert glas i??

• innerdörren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som kan nåt om gamla glasdörrar??

Så mycket jag kan se från din bild så är glaset ETSAT och den tekniken används knappt idag - kräver mycket handarbete, många arbetsmoment och farliga syror ( bl.a. mycket frätande fluorvätesyra).
Vackert är den och mycket udda då utöver enkel mjölkig/ opal etsning finns det vackert "rimfrostade" ytor. Var räd om den . ETSAT glas är lätt att hålla rent i motsats till blästrade glasytor som man bara sliter sin disktrasa på ;).

Du kan titta bland begagnade byggvaror men chansen är liten att du hittar samma mönster eller storlek. Sök närmast i området där du bor för det var säkert det närmaste glasmästare som levererade glaset till bygget en gång i tiden. Du kan fråga ägarna som bor omkring i hus från liknande tidsperiod om dom inte har något liggandes i förrådet efter renoveringar. Chansen är nog liten ....
Du kan också visa bilden för din närmaste glasmästare och fråga ..... men jag blir överraskad om dom kan leverera något annat än blästrat eller gjutet mönster. Hittar du någon som etsar glasrutor så är jag också intreserad :)
gaia

gaia skrev:
Hittar du någon som etsar glasrutor så är jag också intreserad :)
gaia
Hmm...östeuropa?

Fotografen skrev:
Hmm...östeuropa?
tror inte det ... där har man samma arbetsmiljökrav som här. Blästringsmetoden har tagit över där också. Kanske en och annan konstnär/hantverkare syslar med sånt men då blir priset därefter ;).
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.