Fönster & Dörrar
mindz: Jag har pratat med en glas mästare och han föreslog att sätta in en energi glas kasset på insidan, tyvärr så kan jag inte lägga in bilder från jobbet :( har inget internet hemma än .. men själva träet i fönstren är det nog inget fel på ..
foppa72: Om du har låsbara handtag på dina fönster kan du ju inte använda mikroventilationen utan att låsa upp fönstren och ställa dom i mikroventilationsläget. Mikroventilationen kostar inget extra. Spaltventilen går att använda även om fönstret är låst, men de kostar extra (typ 3-400 kr per fönster) Spaltventilerna kan ju gå sönder. Utseendemässigt är väl mikroventilationen är
Bror: I karm där det sitter överfalsat dörrblad går det inte att montera ett nytt modernt. Dels är falsen för dörrbladet i dina karmar ca 30 mm, för ett nytt dörrblad skall det vara 40 mm, dels så är nya dörrblad 2 cm högre än dina. Dessutom så finns det inga övergångar mellan överfalsgångjärn och dagens. Så tyvärr, vill du in med nya dörrar så måste du även byta karm.
Mikael_L: Tack för snabba svar! Nu har jag, nästan lika snabbt, kollat priset på Beijers. 26309:- inkl m, fick jag uppgift på. Nu var jag lite slarvig att fråga exakt vad som ingick, men fick för mig att det var inkl det utvändiga täckmaterialet men inte invändig smyg. Hmmm, tål att funderas på. Skithäftig grej iaf... Någon kanske känner till någon annan tillverkare som har liknande saker.
Watchmen: Har en del kompis som jobbar år traryds fönster, elit fönster plus en del fasadmonterör. Jag jobbar med inom byggbranchen. De har sakt till mig att träfönster idag håller så låg kvalite i virket det använder produktionen . Så de säljer helst de med alu beklädda träfönster just för att träfönsters ska klara sig bättre. Hus ja bor har trarydsfönster alubeklädda gjordes 97. Alu
Robbbo: Jag är plåtslagare... Har du en höger och vänstersax så är detta inget problem.... Klipp ena plåten 45grader från hörn till hörn så att säga.. sen klipper du de andra plåten likadan... glömm ej en liten överlapp på den undre plåten... lägg på den och sen är det bara fästa upp dem.... Svårt att förklara enkelt.... Lite överkurs men du kan ju vika upp och falsa ihop dem
Ulrik74: Jämför velfacs skjutdörrar med andra tillverkare så är dom väldigt prisvärda! Vissa av velfacs produkter kostar lite mer om man jämför mostvarande produkt hos andra tillverkare men då skall man också ha i åtanke att nästan alla fasta velfac fönster om dom inte är för stora går att bygga om till öppningsbara... För den som är nyfiken så går det att se priser på velfacs
Tobias-A: Inte aktuellt längre, det var inga karmskruvar alls såg jag nu så det blir väl att knycka gånggärnen :-)
kpc: Är det någon som har ungefärlig koll på vad man ska betala per installerat fönster (träaluminium), på ett ungerfär, med bra u-värde. Beräknat på ett normalstort 12x13. Detta i en sk helhetslösning, som företagen erbjuder.
Lasselano: Om du åker över till Danmark kan du nog hitta 35-mm dörrar, vet att man tillverkar 35 mm halvfabrikat på JELD-WENs fabrik i Åstorp och skickar dessa för vidare bearbetning i Sonder Felding.
Lasselano: Eller för att göra det ännu lite enklare: Det är hålet i väggen där du ska sätta in dörren som ska vara 90x200 cm.
Tapio: tack för svaret. nej det blir en råglasruta i stället.. fanns inga bra alternativ
Dalton82: Kolla hos Fönsterfabriken Trelleborg, såg att dom hade ett snyggt halvmåne fönster på malmö mässan. Plus att dom lämnar fasta priser på montaget.
pingvinlakrits: pettersvarte: Bra! Kul att det fungerade. Djungelknepen kommer av att man fått prova sig fram...
fn76: Jag tittade på Dafas sida och hittade de tre fogbanden jag undrade över. http://www.dafa.se/C125700400403A7A/AllByUNID/A6AFBD5265D22FE1C125717E003B1F1F?opendocument&Lan=SE&Portal=DAFA Nu blev det att jag beställde illmod A, mest beroende på att jag kan montera fönsterna och sedan dra bort skyddsremsan för att starta expanderingen. Det gör att jag har god tid på mig att sätta fönsterna
Krumeluren: Kan det vara något i den här stilen ni är ute efter ? http://www.gkdoor.se/scripts/produktvisa.asp?id=68 Gk-Door ligger i Glommersträsk så det är väl t.o.m. Västerbotten... :-)
bimbosorken: Var kan man hitta billigaste möjliga fönster till ett garage typ 5x8 i storlek ? behöver ej vara öppningsbara !
Stehpan: Jag fick limma ihop karmen själv med lite medskickat klister och 2st plastpluggar i varje skarv. Tack för svaret! Återkommer när dörren är monterad. mvh Steffe
erikperik: har du ingen bild lr något mått ? Låter busenkelt iomed att det inte ska vara öpnningsbart. lägg in en bild så får du hjälp...
erikperik: Ja hurvida stämmer hålmåttet i källarn jämtemot storleken på blocken? blockstorlek o hålstorlek.
styrman1: modulmåttet är samma. 8x21 till 8x21. Exakt karmyttermått till en 8x21 är 785x2085mm. Det är en fördel att köpa på samma ställe om något skulle vara fel. Har varit med om en som sparat 200:- och köpt karm och dörr på olika ställen och nån av dem var fel så de passade inte. väldigt ovanligt dock. Vanlig klassisk karmskruv funkar jätttebra så köp den på byggmax du. Glöm inte
Janneman: Jag har renoverat ett antal gamla innerdörrar och det var innan priserna på nya innerdörrar började falla. Idag får man ju en fin innerdörr för 550 kr st exkl.karm o trycke. Jag slipade ner dörrarna noga, målade med lady och fin pensel 3-4 ggr och fick ett mkt bra resultat. Målade, mätte och sågade till lister och hörnvinklar. Placerade ut och mätte på dörrbladen, satte fast med
Roger Spontare: (Postade först i en annan forumsdel, men blev osäker på om jag hamnat rätt) Hej! Jag funderar på att utöka antalet fönster på kortsidan på huset, alltså ena ytterväggen som går parallellt med bjälklaget. Funderar på om man ska vara orolig för bärigheten, men i teorin ska det väl inte vara några problem? Det är ett gammalt hus från 37, och jag tänkte sätta två stycken
kalle_ada: Hej Så har man då slutligen blivit med hus. :) Huset har ganska nya elite superenergi fönster, men inga spröjs på dem vilket vi gärna vill ha. Vi funderar på om det spelar någon roll vilken tillverkare som gjort spröjsen? Såg att Varbergs trä hade ganska trevliga priser på spröjs, så man kanske rent utav skulle köpa dem från dem istället för Elite? Det blir ganska mkt pengar
enbohm: OK, det låter ju kanon! Lycka till med ditt fönsterbyte
coss: Hej Jag skall sätta in en skjutdörr/Vikdörr i vår framtida tillbyggnad. Mått 2800 mmbred 2000mm hög. Hittar en mängd leveranöter av fönster med u värden under 1,0 men inga dörrar så info på detta mottages tacksamt. Fördelen med skjutdörrar är ju att man får en ännu större öppning om man vill så det är ju att föredra. Att det bli PVC och direkt från Polen är nästan ingen
saturnus: fäst några (4) vinklar på fönstet, som passar till några reglar i väggen.