V
verktygsgurun: Tänk på att dina fönster kan vara bärande när det inte sitter någon regel emellan, stämpa upp för säkerhetsskull och slå i klossar när du bytt dina fönster så att det nya fönsterna också blir bärande
13 svar · 10,2k läst
Snurre
Snurre: Då och då stöter man på bra produkter. För er som kittar med linoljekitt kan jag rekommendera ett danskt linoljekitt som heter "Glarmesterkit och tillverkas av www.danalim.dk Mycket lättarbetat och ger ett utmärkt resultat. Jag har precis kittat om 54 fönster. Kittet räckte nästan till alla utom två st. Fick åka upp till glasmästaren och köpa en kladd till resterande fönster av
0 svar · 3,3k läst
N
Nybyggarn: Jag håller också på att göra karmar till fönster och dörrar. Jag sågar bort det mesta av materialet i en bordssåg och fräser bara ca 1-2 mm med fräsen i ett fräsbord med fräsen enligt alt. B. Det går nog att såga och fräsa utan bord men är lite krångligare. Jag tror nog också att fräsen lossnade p.g.a för stor matning
2 svar · 6,9k läst
J
JanneL: Ta dig en ordentlig funderare innan du gör något du ångrar sedan. Är virket friskt lönar det sig att kosta på en renovering om du inte vill göra det själv. Kolla även dessa länkar som belyser samma frågeställning: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/91117-byta-foenster-eller-renovera-dom.html http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/90798-byta-foenster-eller-inte.html
3 svar · 3,0k läst
T
tanman: Jag har hört att Ekstrands har börjat sälja kompositfönster, är det någon som har sådana eller vet något om dessa fönster?
0 svar · 3,5k läst
F
Fogarbo: Ser att frågan om hur europeiska u-värden ska beräknas återkommit. Den europeiska standarden för mätning av fönsters värmeläckaga har jag beskrivit i denna länk. Denna EU-standard (som givetvis med råge uppfyller de förenklade och schabloniserade svenska standardvillkoren) är betydligt tillförlitligare än den svenska schablon som svenska tillverkare som regel redovisar. Denna
31 svar · 22,8k läst
I
isolde: Velfac har tydligen förbättrat konstruktion av plåtar under hösten 2007, som gör att deras fönster är mycket enklare att installera samt putsa mot. Det som får mig att fundera är att deras 400-serie (allmoge) fortfarande är 2-glas, dock med samma U-värde som 3-glasfönster typ Elit, SP osv. Egentligen borde jag inte ens tveka, men vid en eventuell försäljning av huset kommer det ju
0 svar · 2,4k läst
yonna
yonna: Ingen kommentar? Har just haft två-årsbesiktning och just detta takfönster är reklamerat pga av att en sidoplåt måste bytas pga monteringsskada. Det vore alltså lämpligt att samtidigt komplettera med självrengörande fönster mot en merkostnad för mig när man ändå ska in och rota just där.
1 svar · 2,8k läst
M
Marive: det billiga alternativet om man saknar verktyg är att bara ta ett bågfilsblad..
3 svar · 3,8k läst
thewolf
thewolf: Är det stor skillnad i u-värde mellan tre-glas och 2+1 glas?
2 svar · 6,6k läst
L
LisaO: Jag ska bygga ett gammaldags hörnskafferi och ovanför dörren tänkte jag ha ett liggande fönster med 3 rutor, är det någon som har något tips var jag kan få tag på ett sådant? Nytt eller begagnat!
0 svar · 3,2k läst
V
verktygsgurun: Svar Ja., skruva i karmskruv på sidorna, centrera och justera in fönstret så det går fint att öppna/ev vända runt, sen sätter du i karmskruv uppe o nere, justera om så behövs.
1 svar · 2,0k läst
U
uaj64: Hej! En angränsande fråga: Någon som har tips på var man köper/ beställer persienner? En nätbutik kanske?? Skulle behöva montera i TV-rummet... Och jag har googlat redan utan större framgång. Mvh Ulf
2 svar · 26,0k läst
Snurre
Snurre: Nej jag använde ett vanligt notfrässtål. Sänkte fräsen, justerade anhållet därefter försiktigt ned med frässtålet till glaset och en liten aning uppåt. Det lilla hårfina kittet som fanns kvar mot glaset var lätt som en plätt att skyffla bort med ett tunnt stämjärn. Lycka till!
3 svar · 4,2k läst
Q
quattropatrik: Det löste sig på bästa sätt! När jag rev ur den gamla dörren så visade det sig att det fanns reglar att skruva i. Jag gjorde silikonvarianten med täcklister på in och utsida, det blev stadigt och bra!
5 svar · 5,8k läst
M
Marive: från ca 500/kvm för glaskassetten. är lätt att byta själv. Tittar du på stålprofilen mellan rutorna så står nog kassettmåttet stämplat i mm. typ t4/12 800x600, även om det är gasfyllt mm. För att byta så tar du bara loss listerna runt om på utsidan och lyfter ur kassetten, är det ett nyare fönster så kan det vara limmat och då får man skära runt kassetten med typ en mattkniv.
3 svar · 17,7k läst
E
erikperik: Oj glömde, om du har en kombination av 6mm härdat-8mmlaminerat-6mm härdat så ser rutan väldigt gröntonad ut gentemot en ruta med två stycken 4mm.
4 svar · 16,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: En hästsko kanske ;) . Mvh Putte
4 svar · 7,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Skulle bugga upp "karm" av tunn plyfa som böjs rund. I flera lager till lagom tjocklek nås ;) . Mvh Putte
5 svar · 5,1k läst
T
Tommyboy: Inga problem att montera, hade aldrig gjort det. Det 1:a tog 3.5h, det andra 2,5h och de återstående 1,45h styck se bilder på http://www.ullersund.se/Huset/Tillbygget/Taket/slides/IMG_0990.html
4 svar · 4,0k läst
G
Grekland: Hej! Har ett runt fönster i vardagsrummet, med handtag upptill, (för att öppna övre halvan). Hade ett japanskt parasoll av rispapper med fint mönster. Sågade av handtaget/pinnen och fäste i fönstret med fiskelina. Hängde det på handtaget. KLART och jättefint! (Man kan ju använda sig av decoupage för att klistra på papper/servetter för att få det mörkare om det behövs) (Mitt var
2 svar · 7,7k läst
G
Grekland: Hej! Har ett runt fönster i vardagsrummet, med handtag upptill, (för att öppna övre halvan). Hade ett japanskt parasoll av rispapper med fint mönster. Sågade av handtaget/pinnen och fäste i fönstret med fiskelina. Hängde det på handtaget. KLART och jättefint! (Man kan ju använda sig av decoupage för att klistra på papper/servetter för att få det mörkare om det behövs) (Mitt var
1 svar · 9,2k läst
E
Erik Ljung: Så. Har installerat min nya fina dyra dörr från Dooria. Röd. Kör med bilvax (Sonax) har jag läst o hört för att skydda den bättre. Nu är den flammig som fan i visst solljus...INGET BRA ALLS. Någon som har erfarenhet av detta. Snälla! Mår inget vidare nu... Kan jag börja om?, ta bort med anat medel. gnugga hårdare..(gnuggade 1 timme igår)
0 svar · 9,8k läst
Snailman
Snailman: jag misstänker de görs här http://www.meethfenster.de/index_en.html http://www.meethfenster.com/karakteristike.htm , europas billigaste fönster, men de är som sagt inte gjorda som andra pvc fönster, iom de saknar stål profilen misstänker jag att det är mycket lättare att bryta sig in med dessa fönster. Jag tänker nog satsa på de näst billigaste fönstren istället.:) när man vill
11 svar · 8,6k läst
·
L
lindzy66: Tjena ! Som rubriken lyder ; är de nån som köpt skbv takfönster?? ;)
0 svar · 2,1k läst
M
Mitto: Tjipp! Tittade på SP-fönster istället, tror inte det skiljer mycket. Det finns rätt många parametrar att titta på (personskyddat, öppningsbart (pivå/sidhängt), aluminiumprofil, putsfrittetc etc) Men ett 90x90 Classic (målat vitt trä) utan en massa tillval, U-värde 1,5 ej öppningsbart kostar 2540 kr, sidohängt 4052 kr och vrid/pivå 4607 kr inklusive moms som "listpris". Elit och SP
3 svar · 5,0k läst
J
jakim: Jaha, i mitt hus är plastet utanpå fönstrena (på insidan) och skummet är på plats mellan fönster och regelverket. Jag tänkte ta bort plastet först när jag börjar bli klar med takmålningen... Då har plastet funkat som sprättskydd och allmänt skydd under byggtiden. Men jag vet inte hur jag ska skära av plasten för att det ska bli bra. Jag tycker plasten borde avsluta mot
1 svar · 2,5k läst
Loner
Loner: Börjar bli dags att köpa in ytterdörrar (en till hus och en till garage) Så nu vill jag ha in tips på vad jag skall tänka på. /L
0 svar · 1,6k läst
F
Fran: Vi hade i vårt tidigare hus en sovrumsdörr som öppnades utåt (mot hall i allrum) eftersom vi hade en garderobsvägg alldeles innan för dörren. Skulle bli för trångt att komma åt garderoberna om dörren gick inåt. Övriga sovrummen på övervåningen däremot hade dörrar som öppnades inåt men att en dörr öppnades utåt lade man inte märe till. Tycker ni ska göra det som blir mest
1 svar · 4,6k läst
foppa72
foppa72: [citat] Vad som är "klumpigt" eller inte ligger nog i den enskilde betraktarens ögon men... PVC-fönster (av standardtyp) har oftast en tjockare karm och ram, typ 10-12 cm tillsammans, dvs glasytan blir oftast lite mindre med PVC än med trä i samma hål. Karmdjupet är dock oftast lite mindre än svensk standard-trä-fönster. 75 mm för pvc mot 120 mm för trä. EDIT: Som ett exempel är
1 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.