Fönster & Dörrar
HusByggarTomten: styrman1, Som jag skrev. Tillägget finns för att det inte ska bli fel. Risken är att man tar som vana och kollar utifrån vilken sida gångjärnen sitter på. Då blir det fel på en inåtgående dörr. Elitfönster benämner på detta sätt vid beställning. Mitt svar var bla till Acropora som skrev: "Man tittar ifrån utsidan vart gångjärnen sitter .Och sitter dom på vänster sida så är
Mich: Försäljarens mått används bara för offert. Det är montörens måttning som gäller. Det viktigaste är att vara överens om vad man köper, vilket inte alltid är så lätt. Jag kom överens med deras säljare, men det betydde tydligen inget. Det är ansvarig montör som bestämmer vad som ingår och görs, men han pratade jag ju knappt med. Kolla: - Vad ingår - Vad kommer dom att göra, i
Lmob: har haft mina i ett år och dom hänger så fint ännu...20*21 är måtten trappen är provisorisk skall dränera
h-man: Nån som sett balkongdörrar 12*21 till bra pris någonstans? Gärna lagervara...
Torpartösen: Hej! Vi står i begrepp att göra en slags "punschveranda" av entren till stugan. Tak, golv och "pelare" finns redan. Min tanke var att bygga upp panel en bit upp och sedan sätta i fönster. Vill dock inte lägga ner pengar på att köpa sprillans nya fönster (behöver sex dubbla) , och att hitta gamla fönster med karmar kvar i rätt bredd verkar inte helt lätt kan jag konstatera efter mycket
trocomare: Prova att justera fönstret uppe i högra hörnet. försök att få fönstret lite till vänster i det hörnet om du förstår vad jag menar.
Rikard Ågren: Kodlås, någon? Eller är det lika sårbart som fingeravtryckslåset?
ByggPutte: Skulle göra två spill bitar med 45 grader och sen hålla mot varandra där dom ska sitta så kan man se hur mycket man måste ta bort och på vilken del. Mvh Putte
HusByggarTomten: Beställde faktiskt svarta för en timme sen! :) På bilderna gillar jag det svarta bättre. Och helt fel kan det väl inte bli, hoppas jag.... Hade lite brådis att beställa då panelen snart dyker upp och då måste överblecken vara på plats.
Jezzie: Har tittat mycket på PVC men vill bara kolla lite hur träfönster ligger i pris, har du fått priser från elit, sp eller traryd eller likn. Lägg gärna in dessa. Finns träfönster med dreh kipp öppning??
nicdah: Hejsan ! Jag har själv köpt ERA-fönster men hann tyvärr inte få dem på plats innan vintern. Dom står där i garaget på pall och väntar på att få komma upp. :) Läste något test i Råd och Rön att det var de enda fönsterna som inte läckte i deras regntest. Vad det innebär vill jag låta vara osagt. Fönsterna verkar mycket välgjorda. Min bror har haft dem sedan 2003 utan några
vagabondo: T ex takfönster eller fönster som öppnas uppåt - det är väldigt irriterande med persienner som dinglar där när man ska öppna eller stänga fönstret. Jag har tänkt på nån typ av smala stänger som skruvas i toppen och botten på fönstret och håller emot persiennerna när fönstret lutar. Finns det nån "köpa-färdig" lösning till detta?
Fran: [citat] Ah, har inte alls tänkt på att spaltventiler släpper in "oljud". Ska kolla upp det med företagen som lämnar offerter. Har iofs gamla 2-glas idag som släpper igenom alla ljud utifrån. Man kan idag t ex höra någon gå på gatan utanför och höra dem småprata. Hoppas och tror att "allt bara kan bli bättre". ;)
jawen: mdredfox8: Valde du S08 Integra med mototstyrning ?, vad fick du ge för den storleken och var köpte du dom ? Är ute efter 2 st S 08 med motorstyrning då vi har 4,5 meter i höjd, man måste ju kunna vädra lite. Mvh Jawen
Torbjörn Sandell: Nej det kommer inte in ovanför fönstret utan mitt på vänstra sidan av fönstret.
iperr: Hmm, e ny dörr kostar från 8.-10.000 och uppått.. (Eftersom vi vill ha mörkbetsad /teakliknande faner)
Mangan: Hos mig har det blivit plåtskador på två fönster när de monterats. 3 vippfönster (av 4) tar i när man försöker vippa över dem i putsläge med ett elakt ljud som antaligen inte är speciellt bra för plåten. Sen var två fönster för stora för fönsterhålen (enligt montörerna) eller amatörmässigt insatta (enligt säljaren) vilket då medförde att dom sågade i fasaden. Speciellt
Farzan: Ett par av våra fönster har monterats på det sättet av tidigare ägare. Han har sågat av mittstolpen i gamla snyggt profilerade karmar från 1927 och spikat de gamla karmarna inuti...problem med foder slapp han genom att han samtidigt tilläggsisolerade ut- och invändigt och satte den nya ytterpanelen och innerväggen så att de täckte över de gamla karmarna. Smygarna verkar dock ha
Snurre: Om man nu kan acceptera att man får vad man betalar för så finns ju dessa! http://www.blocket.se/vi/14329795.htm?ca=23_15_s
Henrik T: [citat] Otroligt onödigt att radera en intresant diskussion som knappast skadar någon och som dessutom är relevant för tråden.... Men för att hålla oss till ämnet.... jag antar att det är omöjligt att räkna hem ett byte till energiefektivare fönster om man ändå inte har tänkt att byta av andra skäl. Har man däremot för avsikt att byta fönster tex pga rötangrepp eller dylikt
Mikael_L: Men då får man försöka att trösta sig med siffrorna på den sista elräkningen istället . :D
Subscream: Jag vet inte riktigt vad du har för krav när det gällr U-värde etc, men kolla på skbv.se - Uterum. Deras vinterserie (Natur IV) har en vikdörr som är 78,5 x 199 cm!! ;-) för under 4tkr. En sådan tänker vi beställa istället för altandörr. Just nu har de dessutom 10% på uterumspriserna... :-)
Frebor02: Hej, har beställt, bl.a, en fönsterdörr från Allmogefönster (via fönsterfabriken..) men tyckte att de vanliga handtagen/trycken och låsen ser så.. vanliga ut. Vi bygger nytt i äldre stil och skulle vilja ha något som matchar. Gärna i svart eller brunoxid. Nån som har själv eller vet någon tillverkare som gör något annat än standard altandörrs-grejer? Det som passar är Fix 83.
Edvuld: Tack för alla svar! En liten följdfråga som kanske är onödig att skapa en ny tråd om ifall Ni vet: Jag har ventiler ovanför och nedanför fönster i sovrum och vardagsrum. I badrum finns det en rund ventil som jag antar suger ut luft så att det inte sprids fukt överallt. I köket är det frånluft via köksfläkten hela tiden, även när den inte är påslagen. Det finns dock en till
frohike: Dörrstängare är inget du ska ha på din egna dörr. Om du nu inte har problem med ungar som vägrar stänga dörren mm. En dörrstängare skapar bara mer problem tycker jag. Visst det är bekvämt i vissa fall men i andra fall så blir det bara jobbigare. Tyngre att öppna dörren mm Gör som JPM säger kolla efter fix dörrbroms. Kommer garanterat att uppfylla dina krav bra mycket bättre än