F
fredand44: Tusen Tack för ditt snabba svar! Jag ringde en mer nischad bygghandel och precis som du sade fanns det 8*19! Kostar ca 2000:- Tackar!
2 svar · 2,3k läst
J
jojojo: Vi skall åtgärda våra fönster (2 glas) från 30-talet och 70-talet och behöver alla tips vi kan få kring hur vi går tillväga. Det är vanliga kopplade träfönster, tror att det är 2 lika tjocka glasrutor i dem. Vi vill ljudisolera och minska drag. Några av fönstren har valsade glas som vi är rädda om. Funderar kring resonansproblematiken. Lika tjocka (eller tunna!) glas fungerar ju
0 svar · 1,6k läst
V
verktygsgurun: Ibland är verkligheten så. Det här med bottningslist och mjukfog på insidan är ju rätt tänkt i rätt hus, dvs om du har ett hus med diffusionsspärr(plast) men omöjligt att genomföra i många lägen. Alternativen är att dreva från utsidan med isoleringsremsa eller skumma med fogskum försiktigt. Om du hade vetat detta innan hade du kunnat montera en svälllist under bottenstycket på
1 svar · 4,1k läst
I
injonil: Tackar för svaret, styrman1! Skulle gärna vilja höra lite mer om färgval och vilka erfarenheter och resultat som andra har som gjort något liknande!
2 svar · 3,9k läst
v-g
v-g: Svamp på en pinne med bilschampoo på sen spolar man av med slangen som om strålen inte når från marken häver upp med samma pinne. Dock får det hela inte torka innan man spolar av.
2 svar · 8,9k läst
Y
yuphin: Hej! Jag har en ytterdörr (några har sagt att det egentligen kallas förrådsdörr) till kolonistugan som är ca 78cm bred och ca 187cm hög (själva dörrmåttet). Är detta något som går att köpa i affärerna idag, eller får man anpassa dörröppningen till moderna standardmått om man vill byta dörren?
0 svar · 5,0k läst
L
Lmob: [citat] Jag är nöjd men det finns inget felbetjäningsspärr, dvs du kan öppna och kippa samtidigt och det kan vara lite vanskligt. det var lite skav mm men det kan ju vara fraktskador
7 svar · 5,5k läst
·
B
bobbopp: Korrigering. Det skall vara bygglagret.se, och inget annat. Ber om ursäkt för felaktig information. /bobbopp
3 svar · 5,1k läst
J
jon_h: Fast att köra med expanderande plugg i kortänden på lättbetongplank är riskabelt. Förborrar man för mycket så hugger pluggen dåligt istället. Jag kör ofta med hemaspik med hylsor, som inte expanderar, men sitter stenhårt, (och eventuellt lim) för att klä in karmen med virke först, och fäster sedan karmen som vanligt i virket. Särskilt när man ska dit med nya tunga dörrar i en
10 svar · 13,5k läst
·
vespaman
vespaman: OK, tack för alla intressanta lösningar! :) Jag som hade hoppats att jag skulle få en orsak till att köpa en multimaster.. Gångjärnen är säkert en bra metod, men jag gjorde i slutändan så här; 1. Jag åke till Bauhaus och köpte den tunnaste kapskiva till vinkelkapen dom hade; 1mm. 2. Den visade sig gå in precis, så det var bara att köra på, dock var det på håret att skivan
11 svar · 51,2k läst
F
fönsterpåven: Det går bra att såga ner överstycket på karmen 1,5 cm,så att du får in den i hålet.
4 svar · 5,4k läst
V
verktygsgurun: Är väggen bärande ? detta har du förmodligen inte tänkt på ? Du måste fästa regelverket i stommen det duger inte o hänga det i panelen. Tycker du skall ta hjälp av en snickare eller en vän som kan hjälpa dig. Du kan ju göra mycket själv som att riva panel, Gips mm men i övrigt tycker jag du skall du ta hjälp av en som kan.
1 svar · 2,1k läst
P
Peter_K: Det är ganska blandat men övriga fönster har mindre glasyta. De flesta är 1-lufts sidohängda inåtgående men det finns även pivåhängda fönster från 60-talet. Original satt det spröjsade fönster med 8 eller 10 rutor i varje båge enligt ett gammalt fotografi som finns på huset men det tror jag inte är aktuellt. Huset byggdes om 1965 och blev då dubbelt så stort och i samband med
2 svar · 2,2k läst
·
O
OlofChrister: Tack för svar, jag gör som du säger. det låter vettigt. /christer
2 svar · 1,7k läst
S
sommarbygge: Efter att väggreglar och takstolar var klara,satte jag(amatör!) i gång med dörren.När den var klar upptäckte jag misstaget!Jag hade tänkt mig golvåsarna (50x150) ÖVER syllen,men då blir det son en trappsteg som möter en när dörren öppnas,galet! Golvåsarna kan sänkas MELLAN syllarna,men jag har en paralell syll (200mm bred) i mitten också.Sänker jag golvåsarna blir det ingen
0 svar · 1,2k läst
O
osueco: Hej! Någon som vet var man får tag på nyckelbnox som kan avar utomhus och som har ett mekaniskt eller elektroniskt kodlås?
0 svar · 2,7k läst
J
JPM: Skruvarna i slutblecket finns inte på de "nya" evolution-låsen". De var till för att försvåra att bända isär dörrblad och karm. Finns de så ska de skruvas ut så långt att de "tar emot". Går inte detta så är det felmonterat,
6 svar · 4,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Såg att det fanns att köpa själva fönstret och sen själv montera det i dörrbladet. Tror det va k-rauta eller bauhaus. Mvh Putte
1 svar · 2,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Gipsbruk? Mvh Putte
1 svar · 3,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Finns ju en del så kallade återbruk. Kan ju finnas chans att hitta liknande som resten av huset. Mvh Putte
2 svar · 2,5k läst
V
verktygsgurun: De kuddarna är bra när man monterar i sten, monterar man i trästomme använder jag karmfix dubbar från essve, iallafall på fönster där man kommer åt karmskruvshålen utan att öppna fönstret. Dom är helt suveräna ! Lyckades inte med att länka men den heter karmfix programa i essvekatalogen.
1 svar · 5,9k läst
J
J.A: Alltså... ursäkta en korkad fråga, men vad menas egentligen med 2-glas "isoler"? Är det den gamla typen av fönster som man måste öppna och putsa även mellan glasen?
0 svar · 2,3k läst
A
anra: Någon som har några kommentarer/erfarenheter på skbv.se fönster? Är dem OK eller är det bara skräp? Några andra idéer på var man kan hitta/köpa prisvärda fönster? Kan tänka mig att köpa fönster i mellan pris klassen, alltså inte ELIT mm. Tacksam för svar!
0 svar · 1,8k läst
Saxpy
Saxpy: Du ska nog posta detta i Byggnadsvård, brukar vara mer action på denna typ av frågor... Hursomhelst, här är en bild på min punschveranda från 1895-96 nångång. Dörren är inte original, originaldörren ligger i boden och väntar på att bli renoverad. Dock ser de i princip likadana ut när det gäller proportioner etc. Lite mer detaljer på originaldörren dock.
1 svar · 15,7k läst
·
T
tanman: Har fått två offerter som är i princip identiska. 16 fönster i olika storlekar samt en stor skjutdörr. Har någon här en uppfattning vad som kan tänkas skilja mellan Gealan och VEKA när det gäller profiler. Vilken bör jag välja?
0 svar · 2,3k läst
fantasi
fantasi: Går det att höja och sänka fönstermarkiserna innifrån huset? Hittar ingen info om det på deras sida...
3 svar · 2,6k läst
saturnus
saturnus: På Blocket brukar det dyka upp gamla dörrar, men det är nog väldigt svårt att hitta några som stämmer med övriga dörrar, då det finns en uppsjö av modeller. Försök hellre att få ett lokalt snickeri att tillverka efter förebild, så tror jag ni blir mer nöjda. Behöver inte bli mycket dyrare än nya standard spegeldörrar.
1 svar · 2,0k läst
J
jonasob: Tackar! På fönsterfabriken hittade jag vad jag sökte. Plast eller aluminium skulle säkert fungera rent praktiskt också, men man vill ju gärna ha samma stil och slag på alla fönster :) Tack!
3 svar · 2,0k läst
mandus
mandus: Pluggarna bör klyvas fram ur kärnfuru. För att fästa ordentligt görs de fyrkantiga och täljs runda i ingångsänden.
3 svar · 2,4k läst
V
verktygsgurun: Tänk på att dina fönster kan vara bärande när det inte sitter någon regel emellan, stämpa upp för säkerhetsskull och slå i klossar när du bytt dina fönster så att det nya fönsterna också blir bärande
13 svar · 10,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.