5 985 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Renovera garbondörrar ?
Håller på med renovering av en 60-tals brf lägenhet.
Har nu kommit till innerdörrarna som är orginal garbondörrar i dåligt skick.
Jag vill helst inte byta karmar så att köpa nya dörrar känns inte som ett alternativ.
Har nu sett att det finns flera firmor som renoverar äldre dörrar genom att lägga på en 5 mm MDF skiva med
speglar ovanpå den gamla dörren och sedan lacka hela härligheten.
Tex Limhamnsdörren i Malmö
http://www.limhamnsdorren.se/
Finns det någon som har erfarenhet av att renovera dörrar på det här sättet och vet om det finns någon firma i Sörmland-Stockholms trakten som kan fixa det här ?
Tack på förhand !
Har nu kommit till innerdörrarna som är orginal garbondörrar i dåligt skick.
Jag vill helst inte byta karmar så att köpa nya dörrar känns inte som ett alternativ.
Har nu sett att det finns flera firmor som renoverar äldre dörrar genom att lägga på en 5 mm MDF skiva med
speglar ovanpå den gamla dörren och sedan lacka hela härligheten.
Tex Limhamnsdörren i Malmö
http://www.limhamnsdorren.se/
Finns det någon som har erfarenhet av att renovera dörrar på det här sättet och vet om det finns någon firma i Sörmland-Stockholms trakten som kan fixa det här ?
Tack på förhand !
Det är en bra lösning tycker jag, ingen ombyggnad utan en tillbyggnad av själva dörren.
Jag vet dock inte priset på det där förfarandet - nya, snygga, innerdörrar behöver ju inte vara speciellt dyra heller så om det är prisvärt det kan jag inte svara på. Har du något vanligt standardmått på innerdörrarna kan du ju lika gärna köpa nya - ifall det inte innebär någon större efterjustering.
Jag vet dock inte priset på det där förfarandet - nya, snygga, innerdörrar behöver ju inte vara speciellt dyra heller så om det är prisvärt det kan jag inte svara på. Har du något vanligt standardmått på innerdörrarna kan du ju lika gärna köpa nya - ifall det inte innebär någon större efterjustering.
Eller så köper du list på metervara samt målarfärg och gör dina egna "spegeldörrar" vi gjorde så i vårt förra boende och det blev väldigt bra.
Naturligtvis med nya dörrtrycken i samma veva..
Naturligtvis med nya dörrtrycken i samma veva..
Jag har renoverat ett antal gamla innerdörrar och det var innan priserna på nya innerdörrar började falla.
Idag får man ju en fin innerdörr för 550 kr st exkl.karm o trycke.
Jag slipade ner dörrarna noga, målade med lady och fin pensel 3-4 ggr och fick ett mkt bra resultat.
Målade, mätte och sågade till lister och hörnvinklar.
Placerade ut och mätte på dörrbladen, satte fast med lim och listnålar.
Finspacklade allt och la på färg på listnålshuvuden och skarvar.
Lägger gärna upp bild på dem om någon skulle vilja se hur det blev.
Dörrarna blev kanon och jag har fått mycket beröm för dom,,, men vilket arbete.
Och kostnaden för det hela blir inte mycket billigare än att köpa nytt.
Idag skulle jag aldrig göra om det, utan det blir nya dörrar och karmar.
Idag får man ju en fin innerdörr för 550 kr st exkl.karm o trycke.
Jag slipade ner dörrarna noga, målade med lady och fin pensel 3-4 ggr och fick ett mkt bra resultat.
Målade, mätte och sågade till lister och hörnvinklar.
Placerade ut och mätte på dörrbladen, satte fast med lim och listnålar.
Finspacklade allt och la på färg på listnålshuvuden och skarvar.
Lägger gärna upp bild på dem om någon skulle vilja se hur det blev.
Dörrarna blev kanon och jag har fått mycket beröm för dom,,, men vilket arbete.
Och kostnaden för det hela blir inte mycket billigare än att köpa nytt.
Idag skulle jag aldrig göra om det, utan det blir nya dörrar och karmar.
Klicka här för att svara