Fönster & Dörrar
SolveigS: Tack, Javisst går det bra när man vänder på verktyget! Vilket bra forum...
Sara_B: Förstår ingenting, är det gamla fönster vi talar om? Du har ju i så fall redan en komplett uppsättning, med lösa innanfönster måttgjorda till ytterbågarna? Missförstår jag frågan kan du bortse från nedanstående. Hur man sätter i o tätar sådana fönster (med lin- eller ull-lister, vadd o klisterremsor) finns massor av info om, här på forumet t.ex. Gör en sökning. F.ö. vet
T2: Hoppsan, där fick man veta en del, tack så mycket. tror jag ska övertyga övriga om att ta med glas i stället. Ändrar då frågan och undrar om någon vet om bra leverantörer av skjuglasfönster (med glas:-)) i våra mått?
Farzan: [citat] Nja, det beror ju på huset. Förr satte man fönstren i liv med fasadbeklädnaden så på äldre hus ser det bäst ut att göra så. Men på nyare hus (och äldre men tilläggsisolerade) med luftspalt bakom panelen är det ju omöjligt - karmen hamnar ute i luftspalten och förstörs om det kommer in vatten i den.
morsan: [citat] Nej, reklam för eget eller det företag men arbetar i får man inte göra :) Läs gärna reglerna en gång till. Om du med reklam menar att rekommendera ett företag som kan göra en gallerdörr och som du har erfarenhet av är det helt OK.
janolena: Hej! Markfönster och Morupsträ tillverkar efter beställning, du väljer själv hur många vikdörrar du vill ha och till vilken bredd! Jan
Bror: http://www.swedoor.se/mof/pdf/01_21.pdf där finns måttuppgifter mm om mellangångjärn.
Johan Gunverth: http:/www.rm.se Titta under Fönster/Dörrar och Utåtgående dörr 2+1. Måtten bestämmer du själv. Det går att beställa på centimetern för att passa in i ett gammalt hål eller för att linjera andras fönsters spröjs. Finns andra tillverkare som t.ex. Allmogefönster som gör liknande produkter [bild]
erapalk: Ett sånt där dragspels vikdörr är jag ute efter. Någon mer som har någon erfarenhet? Är framförallt intresserad av om ni har negativa erfarenheter!!! http://colonialeast.blogspot.com
frohike: Rena plasttrycken är förbjudna att använda just pga att dom smälter vid brand. Därför har plasttrycken som säljs idag en stårstomme. Habo beslag är en av få som fortfarande saluför plasttrycken.
HusByggarTomten: Hur mycket fönster är det? Är det inte alltför många kanske det är läge att sätta tillbaka gamla fönstren så länge?
anders61: När jag bytte mina källarfönster beställde min snickare isolerglas efter den gamla karmen. Fast monterat direkt i karm, limmat med silikon ger bra inbrottskydd. Nästa steg är galler mot inbrott. Glasmästerierna gillar inte att sälja glas utan karm då det ger större transportskador eller så tjänar de stora pengar på monteringen.
Rosen: Har någon här som har erfarenhet av Aluglas i Kramfors? Jag har beställt en skjutdörrr, 3-delad med energiglas, som skall vara ut mot en altan. Det är nu 5 månader sedan. Vid kontakt med företaget så; "det är på gång, men en del var trasig" eller någon annan ursäkt. Hur gör man, vänder sig till någon annan leverantör?
EB: Byggfabriken i just Malmö har funkisdörrhandtag. http://www.byggfabriken.com/ [bild] [bild]
Bror: Om valet står mellan Elit och H-Fönstret i Lysekil skulle jag helt klart välja H-Fönstret även om de var dyrare. Om du jänmför deras konstruktion på karm och båge så är H-Fönstrets överlägsen och H-Fönstret tillverkar inga standardmått så du väljer storlek fritt.
grävaren: Köp begagnat, det finns många som sätter in isolerglaspartier och byter därmed ut enkelglaspartier
Lymmeln: Dessa har jag hört skall ha både bra priser och produkter. http://www.mamut.net/brlarssons/ http://www.akullsjonssnickeri.se/Assembler.asp?CustomerID=1628
danieldanieldaniel: Du kan nog räkna med ca en dags arbete, altså 16 tim med 2 man x ca 400 kr summa 6400 kr plus resor offerter får du säkert på ca 10.000 kr som du trodde
Lagavulin: Hej på er! I kopplade fönster kan man vist med fördel sätta en sk. damlist som ventilerar försiktigt men "tar bort" dammet mellan bågarna. Detta minskar energifärbrukning,buller mm. Skulle det uppkomma kondens klipper man helt enkelt bort 2-3cm tätningslist i ena hörnet. Detta rekommenderas av alla fönsterhantverkare och fungerar bra och gör att man troligen slipper byta fönster. Jag
svantea: I vårt nya kök ska vi höja ett av fönstrena och har kollat upp vad det skulle kosta att få ett måttanpassat "gammaldags" fönster som är likt de övriga i huset (dock inte identska profiler). Det verkar gå på ca 5000 - 10000 beroende på leverantör och produkt. Nu har jag tittat lite närmare på bef. fönster och tycker inte att det borde vara ogörligt att kapa ytterkarm, mittenpost,
marian.c: Vill oxå gärna se en större bild!! :) [citat]
apotekarnes: dessutom kan jag tänka mig att det kan bli frost på muttern på vintern. eller? Det har du ju såklart rätt i. Kyla rätt igenom väggen...
Marlen Eskilsson: Hittade den här länken med bild av en liknande veranda på Byggnadsvård Värmlands hemsida (fast dokumentet är från Småland). Det kanske kan vara något? Om ni inte hittar fönster på andra hus i trakten som passar er så kan ni alltid visa bilden av ert hus för olika fönstertillverkare och be om förslag/offert. Av dem brukar man få jättebra tips. Lycka till!
JPM: Man kan "knäcka" på gångjärnen, men är det en så ny dörr hade jag köpt nya gångjärn. Sedan ska du investera i en fix dörrbroms.
JPM: Du kan ha en låskista som heter Assa 311-50 och sedan sätta toalettbehör på den.
foppa72: Jag skickade in ansökan i november och i förra veckan fick jag begäran om komplettering av dokument. Det som efterlystes var då dokument som styrker att fönstren efterlever krav på SS ISO EN 1077 (tror jag att det var) eller andra ISO-standarder för värme (har inte tillgång till brevet just nu). Jag letade då upp ett certificat från ett tyskt provningsinstitut som fönstertillverkaren
imported_Byggaren: Visst går det att byta bara understycket på dina fönster. Frågan är om du avser karmen eller bågen? Om det är bågen gör du som Sommartorparn föreslår. Det är enklast även om det inte är det billigaste. Är det karmen brukar ett byte föranledes av att understycket är rötskadat. Då brukar man få byta sidoposterna oxå, cirka en decimeter upp p.b.s. Och det är ingen nackdel