Jag har en pytteliten balkong på min bostadsrätt. Den är inte mer än dubbelt så bred som balkongdörren. Sektionen bredvid dörren är en murad vägg till midjehöjd med fönster ovanför. Nedanför fönstret sitter ett element med vattenburen värme som är 50 cm brett och 60 cm högt. Fönster och dörr är i väldigt dåligt skick och det drar frisk. Det är dags att åtgärda det och jag har fått en galen idé och funderar på om det är genomförbart!
Jag skulle vilja ta bort dörren, dörrkarmen, fönstret, fönsterramen och knacka bort den murade väggen. Istället vill jag göra en ny ram och montera en fast glasvägg och en ny helglasad balkongdörr. Tanken är att använda, utifrån och in, dubbelglas+luftspalt med persienn+fönsterglas. Elementet tänkte jag ersätta med golvvärme istället.
Hur är det med med isoleringsförmågan hos min tilltänkta glas-vägg/-dörr? Tanken är att bygga vägg och dörr själv med måttbeställt dubbelglas och vanligt fönsterglas ifrån en glasmästare.
Några spontana reaktioner? Är det en helt vansinnig idé eller tror någon att det är genomförbart och har några goda råd på vägen?